fredag 7. april 2023

Langfredag – påsken dag for dag


Langfredag. Dagen hvor Jesus måtte gjennomgå tortur og død. Dagen da han møtte Den tre ganger hellige Gud og tok straffen for verdens synder.

Påskemåltidet, innstiftelsen av nattverden og Jesu avskjedstale var slutt ved midnatt. Da gikk Jesus og de elleve disiplene gjennom Jerusalems gater og ut til Getsemanehagen ved foten av Oljeberget. Underveis gjentok Peter at han var villig til å dø for Jesus, men Jesus svarte at Peter likevel ville komme til å fornekte sin mester. Vel framme i Getsemane tok Jesus med seg Peter, Jakob og Johannes lenger inn i hagen. Han ba dem våke og be, mens han selv gikk enda lenger inn.

Disiplene klarte ikke å holde seg våkne, mens Jesus kjempet i bønn: Så gikk han bort og ba for andre gang: Min Far! Kan ikke dette begeret gå meg forbi uten at jeg må drikke det, da skje din vilje. (Matt 26:42) Denne bønnekampen varte til klokken 04.00. Da komme Judas med en flokk soldater, og forrådte Jesus med ett kyss.

Disiplene flyktet og Jesus førtes til forhør for yppersteprestene Annas og Kaifas. Fra klokken 05.00 til kl.06.00 ventet Jesus og hans forhørere på at Det høye råd skulle samles. I denne ventetiden ble Peter satt på prøve, og fornektet Jesus. Et blikk fra Jesus, vekket den falne disippel, og Peter gikk derfra og gråt bittert. Etter en halvtimes forhør for Det høye råd, førtes Jesus til Pontius Pilatus.

Kl.07.00 ble Jesus ført til kong Herodes, og etter en time tok de han med tilbake til Pilatus og nye forhør under tortur. Pilatus fant ikke noe skyld hos Jesus, og ville sette han fri. Folkemengden fikk valget om å sette fri forbryteren Barabas eller Jesus, og valgte Barabas. Pilatus gav etter for kravet fra yppersteprestene, og dømte Jesus til døden.

Jesus måtte selv bære sitt kors. Turen langs Via Dolorosa startet kl.08.30 og følget nådde fram til Golgata ca. kl.09.00. Her ble Jesus korsfestet, med en røver på hver side. En av ugjerningsmennene som hang der, spottet ham og sa: Er ikke du Messias? Frels deg selv og oss! Men den andre tok til orde og irettesatte ham og sa: Frykter du ikke engang for Gud, du som er under den samme dom? Og vi med rette, for vi får det vi fortjener etter våre gjerninger. Men han har ikke gjort noe galt. Og han sa: Jesus, husk meg når du kommer i ditt rike. Og han sa til ham: Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i Paradis! (Luk 23:39-43)

Da klokken var blitt 12.00, kom et stort mørke over hele landet i tre timer. Kl.15.00 ropte Jesus ut: Og ved den niende time ropte Jesus med høy røst: Elo'i, Elo'i, lama sabaktani? Det betyr: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? (Mark 15:34) Da lyset kom tilbake, gav noen Jesus noe vineddik å drikke. Da Jesus hadde fått vineddiken, sa han: Det er fullbrakt! (Joh 19:30a). Og Jesus ropte med høy røst og sa: Far, i dine hender overgir jeg min ånd! Og da han hadde sagt dette, utåndet han. (Luk 23:46)

Etter at Jesus døde kl.15.00, ble han hengende på korset til litt før kl.18.00 da sabbaten startet. Josef fra Arimatea og Nikodemus fikk tillatelse av Pilatus til å ta Jesu legeme ned fra korset. De behandlet den døde kroppen og svøpte Jesu legeme med linklær. Deretter gravla de ham i ei grav i en hage like ved der korset sto. En stor stein ble rullet foran gravåpningen. Men de kvinnene som var kommet med ham fra Galilea, fulgte etter. De så graven og hvordan hans legeme ble lagt. (Luk 23:55)

 

Jeg ser deg, o Guds lam, å stå på Sions bergetopp;

Men akk, den vei du måtte gå, så tung og trang der opp!

Å byrde som på deg var kast, all verdens skam og last!

Så sank du i vår jammer ned så dypt som ingen vet.

 

Uskyldig lam som så for meg deg ville ofre hen,

Din kjærlighet har bundet deg å få meg løst igjen.

Du led og slet vårt fengselsbånd med naglet fot og hånd,

Du gikk med seier av din grav, din død oss livet gav.

 

Takk, Fader, at du var så god mot Adams falne ætt,

Du frelste oss ved Lammets blod Og gav oss barnerett.

Deg priser nå hvert åndedrag, hvert sukk og hjerteslag.

Guds Lam, for all den kval du led, takk, takk i evighet!

(SB 665)

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer: