søndag 23. april 2023

Reiseblogg fra Trøndelag

Misjonssenteret i Namsos

Som predikant synes jeg det er inspirerende å få komme til andre steder enn jeg vanligvis ferdes. Og da også å få komme tilbake til steder hvor jeg har bodd før, er ekstra spennende.

19.-23. april 2023 sto det Trøndelag i mi reiserute. Mange møter og andakter sto på lista, så det gikk med noen timer med forberedelser i bønn og arbeid med tekster. Da er det av uvurderlig verdi å vite at jeg har noen trofaste misjonsvenner som er med i bønn.

Onsdag 19. april

Avreisedagen startet jeg fra Jørpeland ca.kl.07.00, med avgang fra Sola flyplass i nydelig sol kl.09.00. Framme på Værnes ble jeg hentet av Malvin Torsvik fra Åsen. Malvin og kona Guri (født Slimestad) er sentrale i misjonsarbeidet for NLM på Åsen. De har tidligere vært utsendinger for NLM i Tanzania. Guri reiste også ett år som barnearbeider i Stavanger krets på 1980-tallet.

Da koronaen slo til, skulle Nils Kåre Strøm hatt møteuke på Åsen. Denne ble da avlyst, men Malvin hadde nettopp lært seg å bruke et digitalt program for møter, og fikk ordnet det slik at Nils Kåre hadde sine møter via nettet. Etter dette har han opprettet en egen kanal på Youtube, hvor han hver søndag i ettertid har lagt ut en andakt.

Malvin og Guri Torsvik

I forbindelse med at jeg skulle ha møter i nabobygda, kontaktet han meg med tanke på å spille inn ett par andakter til bruk senere i vår. Malvin har kjøpt inn eget utstyr til opptak og innredet et studio i kjelleren. Etter en god middag og avslapping i nydelig vårsol, kjørte Malvin meg til Skjerve bedehus, hvor jeg skulle ha møte onsdag og torsdag kveld.

Skjerve ligger noen få kilometer sør for Skogn sentrum. Bedehuset ligger på en bakketopp, er gulmalt og vises godt fra E6. Det er Bjørn Valde som er nyvalgt formann i misjonsforeningen Skogn NLM. Han kunne ønske velkommen til en fin flokk med frammøtte. Ekstra kjekt for meg var det at en ungdom som jeg er onkel til, og kona hans, møtte opp. De bor en knapp halvtimes kjøring sør for Skogn.

Skjerve bedehus

Etter møtet ble jeg med heim til to gamle venner og kjente fra Namdal, som flyttet til Skogn for noen år tilbake. Judith og Bjarne Mork skulle huse predikanten denne gang. I min tid i Namdal, var de ledere av arbeidet på Solberg bedehus på Tøtdal. Jeg sang også sammen med Bjarne i Namdal mannskor. Det var veldig kjekt å treffe dem igjen, og prate både om felles kjente og misjonsarbeidet.

Bjørn Valde på talerstolen på Skjerve bedehus

Torsdag 20. april

Etter en lang og innholdsrik onsdag, var det godt med ei god natt og en roligere dag på torsdag. Da var det god tid både til forberedelse, lesing, gode samtaler og god mat. Sammen med Bjarne, fikk jeg også en herlig spasertur i nydelig vårsol. På Skjerve har de faste foreningsmøter to ganger i måneden, de har musikklag som Bjarne leder og som har øvelse annen hver uke. I tillegg har de nattverdmøte siste søndag i måneden og noen enkle offentlig møter. Nå vil de også prøve med møteuke, og jeg er satt opp til å komme tilbake en ny tur i oktober. 


Predikanten på tur langs sjøen på Skogn. Alstadhaug kirke i bakgrunnen.
(foto Bjarne Mork)

Skjerve har hatt bedehus siden slutten av 1800-tallet. Det gamle bedehuset brant ned til grunnen i 1920 og ble bygget opp igjen i 1923. Det «nye» bedehuset har derfor 100 års jubileum i år. Huset var eid av Normisjonen, inntil for 15-20 år siden. Når de fikk nytt bedehus i Skogn sentrum, fikk NLM overta det gamle bedehuset vederlagsfritt.

Torsdag kveld var vel 20 personer samlet til møte. Samlingen ble også denne kvelden ledet av Bjørn Valde og det var sang av ei gruppe fra Skjerve musikklag. Etter møtet var det kaffe og folket hadde god tid til å prate.

Skjerve musikklag

Fredag 21. april

Etter ei økt med forberedelse fredag formiddag, tok jeg tog og buss fra Skogn via Steinkjer til Namsos. Avreise Skogn var 13.30 og ankomst Namsos 15.50. I Namsos var det en god vennefamilie og kollega som hadde fått i oppdrag å huse predikanten. Britt Lise og Øyvind Rott bodde i Namsos også i tiden jeg var i Namdal- og Sør-Helgeland krets (2004-2010). Øyvind har nå en kombinert stilling som forkynner og arbeider i et begravelsesbyrå.

Bjarne og Judith Mork

Møtet på Misjonssenteret i Namsos starte kl.19.00. Det var Øystein Hitland som var møteleder. Også det en god venn fra Namsos-tiden. En stor flokk møtte fram, inkludert en god gjeng med ungdommer. Disse var knyttet til ungdomskoret Gledesbud, som hadde øvelseshelg denne helga. Det var veldig kjekt å treffe igjen mange gode venner fra tiden i Namsos.

Vårmøtet, som denne helgas møter kalles, er en lang og god tradisjon i Namsos. I min tid var det kretsen som arrangerte denne helga og tilsvarende helger på høsten og vinteren. Etter at kretsen ble til region, ble det etter hvert forsamlingen som overtok ansvaret. Det er nå Mathias Eftevand som har en liten stilling som forsamlingsleder.

Lørdag 22.april

Det ble en kampfull lørdag formiddag, før jeg fikk ro for hvilken tekst jeg skulle dele på første samling. Lørdag var det satt opp to møter, kl.17.00 og kl.19.00. På første møtet sang Namsos Unge Røster, mens ungdomskoret Gledesbud sang på siste møtet. Møtesal og matsalen var nesten fullsatt av barn, ungdom og godt voksne. Det var veldig oppmuntrende å se den store forsamlingen.

Ungdomskoret Gledesbud fra Namsos

På det første møtet var det Georg Gjøra som var møteleder. Han er medlem av eldstrådet i forsamlingen. Mellom dette møtet og kveldsmøtet hadde forsamlingen dekket et flott kveldsmatbord. Mathias Eftevand var møteleder på siste møtet. Han har kone fra Bangdalen ved Namsos, og familien flyttet til Namsos i 2022.

De fleste frammøtte var fra Namsos og nærområdet, men det var også tilreisende både fra Flatanger, Namdalseid, Grong og Namsvatn. Det var godt å treffe igjen veldig mange kjent og noen ukjente, og predikanten opplevde det åpent og godt å forkynne Guds ord.

Søndag 23.04

Den siste dagen i Namsos, var møtet annonsert til kl.11.00. En ung lærer fra Namsos, med ekte jærdialekt var møteleder. Han heter Fredrik Knudzen. Gledesbud deltok med flott sang. De var ca. 20 sangere, noe som er noe færre enn vanlig. Flere kormedlemmer var bortreist denne helga.

Brit Lise og Øyvind Rott

Misjonssenteret var stapp fullt på dette søndagsmøtet. Kjentfolk antok at vi var omtrent 120. Søndagens tekst var om Jesus som den gode hyrden. Kaffen etter møtet var spleiselag, og folket hadde god tid til å prate. Predikanten er veldig takknemlig for ei flott uke.

Det ble tid til både middag og middagshvil hos familien Rott, før flyet fra Namsos hadde avreise i rute kl.18.10. I Trondheim var det tre timer venting på flyet til Stavanger, som skal lande ca. kl.22.45. Flyet var 30 minutt forsinket, og bagasjen tok 50 minutt før den var på beltet, noe som gjorde at jeg ikke var heime før kl.00.45.


(Alle foto Ove Sandvik, der annet ikke er oppgitt)




Ingen kommentarer: