tirsdag 4. april 2023

Tirsdag – påsken dag for dag


Tirsdag i den stille uke holdt Jesus mange taler i Jerusalem og på Oljeberget. Dette var hans siste dag i Jerusalem før påskemåltidet.

Også tirsdag startet Jesus og disiplene tidlig på sin vei fra Betania til Jerusalem. På veien gikk de forbi vintreet som Jesus hadde forbannet dagen før. Da så de at det var visnet fra roten (Mark 11,20-21)

Vel framme i tempelet møtte han igjen på yppersteprestene og folkets eldste. Han tok igjen oppgjør med dem, både gjennom direkte tale og lignelser. Lederne ble forarget: Da yppersteprestene og fariseerne hørte hans lignelser, skjønte de at det var dem han talte om. Og de søkte å gripe ham, men fryktet for folket, for det holdt ham for en profet. (Matt 21:45-46)

Senere forkynte han lignelsen om kongesønnens bryllup, om Gud og keiseren, om oppstandelsen fra de døde og om det største bud i loven. Han spurt fariseerne hvem de trodde Messias var sønn av, før han holdt en lang straffetale over fariseerne. Ve dere, sa han mange ganger: Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som ligner kalkede graver som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben og all slags urenhet. (Matt 23:27)

Etter at han var ferdig med disse talene, uttrykte han igjen sin nød over Jerusalem: Jerusalem, Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke. (Matt 23:37) På vei fra tempelet, møtte han noen grekere som gjerne vil se Jesus. (Joh 12,20) – i motsetning til jødenes religiøse ledere.

Da det nærmet seg tirsdagskveld, gikk Jesus igjen tilbake til Betania. På Oljeberget tok de en pause, og Jesus holdt sin store tale om de siste tider. Først forkynte han tegn som skal skje før Jesus kommer igjen, deretter de tre lignelsene om de kloke og dårlige jomfruene, om talentene og om dommen over folkeslagene.

I den siste lignelsen fikk de som er frelst høre disse ord: Da skal kongen si til dem ved sin høyre side: Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. Matt 25:34 De som ikke tror på Jesus, får høre de forferdelig ord: Så skal han si til dem på venstre side: Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild, som er beredt for djevelen og hans engler. (Matt 25:41)

Men Jesus er jeg en av dem, vil du meg kalle din?

Står jeg for deg som hine fem med lys i lampen min?

Å. la meg ei til hvile gå før derom jeg kan visshet få,

Før du kan få det svar av meg: Du vet jeg elsker deg.

(SB 513)







Ingen kommentarer: