søndag 15. oktober 2023

På reise med Guds ord - Skogn

Skjerve musikklag

I perioden 9.-22. oktober er jeg på reise med Guds ord. Et stort ansvar og et privilegium. Den første uka var alle møtene på Skjerve bedehus i Skogn.

Jeg er svært takknemlig for at jeg vet det er noen som følger meg i bønn. Slik også på denne turen. Her følger en liten tilbakemelding fra den første uka.

Jeg startet fra Jørpeland mandag 9. oktober om formiddagen. Målet var Skogn i Trøndelag, så jeg brukte mandagen og store deler av tirsdagen til kjøring. Mandag formiddag fikk jeg en liten stopp på Moi, hvor jeg fikk se innom to veldig gode venner. Vesla og Erik Finnestad er blitt godt voksne, og har sine helsemessige utfordringer. Men de har begge sitt gode humør i behold, og sin varme og omsorg. Jeg er veldig takknemlig for å ha blitt kjent med disse flotte misjonsvenner.

Skjerve bedehus 1951 t.h. med lite uthus i hagen (foto widerøe)

Gode venner finnes også i Drammen, og her er jeg alltid velkommen om jeg trenger en overnatting. Inger Marie og Ivar Hunnestad ble jeg kjent med da jeg var kretssekretær i Drammen krets på 1990-tallet, og vennskapet er heldigvis bevart. Etter ni timers kjøring, var det godt å komme fram til Randi og Bjørn Valde tirsdag ettermiddag. Dermed ble det tid til både middag og middagshvil før møtet på Skjerve bedehus om kvelden. Underveis fra Jørpeland til Skogn, var det godt å lytte til sju bibeltimer av Carl Fr. Wisløff, og mye god himmelsang av Arthur Eriksson. Langt mer deprimerende var det å høre NRK sin dekning av den grusomme terroren og krigen i Israel. Det er visst ikke mange venner Israel har i statskanalen, og nøytral nyhetsformidling er visst et fremmedord der i gården.

Randi og Bjørn Valde

Bjørn Valde er leder for NLM-foreningen i Skogn. Han ledet møtene denne uka, men ulike misjonsvenner hadde åpning. På første møtet var vi 20 til stede, mens det var 23 på onsdagsmøtet. Skjerve musikklag sang på tirsdag, mens Bjørn Valde sang onsdag. Det var åtte år siden sist det var møteuke på Skjerve, så misjonsfolket var både spent og hadde samtidig stor forventning til møtene.

Torsdag formiddag var det tid til et besøk på Gjenbruksbutikken Verdal. Denne butikken ble startet på Røra for 15 år siden, men flyttet senere til Verdalen. Her holder de til i Normisjonens hus, sammen med forsamlingen Lemis som er en fellesforsamling mellom NLM i Verdal og Levanger. I tillegg har også Normisjon sin forening på huset. På møte om kvelden deltok en manskvartett fra musikklaget på Skjerve med sang, og Ove Eikje hadde et innslag der han fortalte om boka si. Over 20 var til stede også denne kvelden, som ble avsluttet med kveldsmat hos Judith og Bjarne Mork. Like mange kom også på fredagsmøtet. Utenom talen min, var det sang av Bjørn Valde.

Fra Gjenbruken Verdal, Olaug Husby og Bjørn Valde

Lørdagen ble en hektisk dag. Jeg hadde avtale med Malvin Torsvik fra Åsen misjonsforening, om opptak av tre andakter til foreningens Youtube-kanal. Malvin sender en andakt hver søndag kveld, noe han har gjort siden koronatiden. Vi treftes på bedehuset kl.11.30 og var ferdig til jeg litt forsinket kom på middag til Judith og Bjarne Mork kl.13.10. Det var kjekt med litt tid til å prate med disse gode vennene fra tiden i Namdal. Om kvelden var det tid for kombinert misjon- og jubileumsfest. Det var nydelig sang av brødrene Trefjord fra Frøyland/Trondheim og av et ektepar fra Namsos. Einar Veie hadde et historisk tilbakeblikk på Skjerve bedehus sine 100 år. Møtesalen var fullsatt, det vil si omtrent 40, og festen varte fra 19.00-22.00.

Fra jubileumsfesten
Simon og Jone Trefjord
Einar Veie forteller om 100-åringen

Det første bedehuset på Skjerve ble bygget i 1905 og var eid av Indremisjonsselskapet. I 1919 brant dette bedehuset ned til grunnen, og nytt bedehus var ferdig til innvielse i 1923. Også dette nye huset var eid av Indremisjonen, men andre organisasjoner hadde også sine møter på huset. I 2005 ble indremisjonsforeningen (Normisjon) nedlagt og medlemmene sluttet seg til foreningen i Skogn sentrum. Samtidig fikk Misjonssambandets forening overta det gamle bedehuset vederlagsfritt.

Judith og Bjarne Mork

Den siste samlingen i møteuka var på søndag kl.11.00. Også til dette siste møtte det over 20 misjonsvenner fra Skogn og Levanger. Mange uttrykte stor takknemlighet for at de fikk samles om Guds ord hver kveld ei hel uke. «Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord.» (Rom 10:17)

 

Kjekt å treffe igjen Inga og Johannes Sandstad





Ingen kommentarer: