Det er ingen av Det gamle testamentets personer som vi har så mange personlige vitnesbyrd fra som kong David. En av de mest kjente vitnesbyrdene hans finner vi i Salme 103.
Jeg har hørt og lest mange vitnesbyrd fra kristne som har fått hjelp og trøst fra denne salmen. Her er tre slike vitnesbyrd:
Alfred Knivedalen i
Hokksund
Vi starter i Hokksund mellom Drammen og Kongsberg. Jeg var kretssekretær der i vel fem år og fikk mange gode venner. På et husmøte i Varlo og Røren misjonsforening var det vitnemøte etter talen min. En god venn på 92 år med glimt i øye tok da ordet og sa at et ord fra Salme 103 var blitt så godt for han. Det var vers 5, og der står det slik: «Han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen.» Først smilte han litt, 92-åringen, som ble ung igjen likesom ørnen. Men slik går det uansett alder for den som blir mettet med det som godt er, av Jesus selv. Og den gode mat som min venn Alfred hadde fått mette seg med, var nettopp dette som David vitner om: «Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer.» (v.3) Evangeliet virker til fornyelse og oppbyggelse både for gammel og ung.
Morfar på sanatoriet på
Sand
Det andre vitnesbyrdet fra Salme 103 er fra min morfar Tomas Emil Fjelde. Jeg har dessverre ikke truffet han, fordi han døde av tuberkulose året før jeg ble født. Morfar vokste opp i en kristen heim, men kom bort fra Jesus som ungdom. Han ble kjent med mormor på danselokalet. De fikk etter hvert fire barn, men da de ventet sitt femte og siste barn, som var min mor, skjedde noe radikalt. På Jøssang brøt det ut en større vekkelse og store deler av ungdomsflokken i bygda ble berørt. Også mormor og morfar ble radikalt omvendt og levde med Jesus resten av livet. Da morfar lå for døden mange år senere, fikk han besøk av en predikant som han var onkel til. Da predikanten så vidt var kommet inn i rommet spurte morfar om predikanten kunne forklare hva det betydde det David skrev i Salme 103 om «alt som i meg er love hans hellige navn»? (v.1) Predikanten forsto at han måtte sende spørsmålet tilbake til den syke. Da strakte morfar sine tynne armer mot himmelen å sa: Det betyr at alt i meg er fornøyd med Jesus! Han hadde lest David sitt vitnesbyrd om Jesus sine frelsergjerninger og var så glad og takknemlig for at det gjaldt også han.
På bibelskole i Stavanger
Det siste vitnesbyrdet er
mitt eget. Som 19-åring gikk jeg på Fjelltun bibelskole i Stavanger. Jeg har
vokst opp i en kristen heim og har vært en kristen hele livet. Men på
bibelskolen kom jeg inn i vekkelse med livet mitt. Jeg fikk se at jeg var en
stor synder som trengte nåde og tilgivelse, og jeg fikk også se at i Jesus og
hans liv er jeg ren og rettferdig himmelen verdig. I gamle dager i Rogaland
kalte de dette for «å komma igjønå». Jeg fikk se meg løst og fri. I en av
timene på bibelskolen ble Salme 103 gjennomgått. Da ble vers 10 veldig godt for
meg: «Han gjør ikke med oss etter våre synder, og gjengjelder oss ikke etter
våre misgjerninger.» Tenk om Jesus skulle gjøre med meg etter mine
misgjerning og synder, Da ville jeg vært evig fortapt. Men så gjør Gud i stedet
med Jesus etter mine misgjerninger, og jeg går fri. Det er frelsen med få ord.
«Det var en som var villig å dø i mitt sted, for at jeg skulle leve ved ham.»


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar