søndag 14. januar 2024

Møteuke på Finnestad

Finnestad bedehus (foto Ove Sandvik)

Mange steder starter de det nye året med ei møteuke eller en toukers møteserie. Slik også på Finnestad. Det er en god måte å starte det nye året på.

På Finnestad i Stavanger var det en stor vekkelse i 1911-12. I forlengelsen av denne, ble Finnestad misjonslag startet i mars 1912 og nytt bedehus bygget i 1913. Dette bedehuset måtte rives på grunn av veiutbygging, og nytt bedehus ble innviet 30. oktober 1966, med tale av Tore Tungland og hilsen fra bygdas egen emissær Peder Thorsen. I senere år er bedehuset pusset opp, og påbygd blant annet nytt kjøkken.

Utsnitt av forsamlingen lørdag 13.01.24 (foto Ove Sandvik)

Årets første møteuke ble holdt 9.-14. januar. Jeg var plassert der som taler. Jeg hadde tidligere hatt ei møteuke i denne forsamlingen i 2012, og i tillegg noen enkeltmøter. Så selv om jeg ikke har vært ofte på Finnestad som forkynner, var ikke forsamlingen ukjent. På møtene denne gang var det mellom 25-40 som kom, hovedtyngden i forsamlingen er folk mellom 55-65 år, men også noen yngre og noe eldre.

På tirsdagen var det Borgny Thorsen som var møteleder. Onsdag og torsdag ledet Merethe Haugen, fredag Tor Skartveit, mens Jarle Lea ledet lørdag og søndag formiddag. Det var kaffe og litt å bite i etter hvert møte, mens på lørdagen ble det servert Pizza fra Pizzabakeren. Folket hadde veldig god tid til å prate etter møtene.

Forsamlingen har mange gode sangere og pianister, som var med å vitne om Jesus med sang og musikk:

Onsdag var det sang av Therese og Thor Aage Vareberg
Finnestadkammeratene sang torsdag
Forsangerteamet sang på lørdag (alle foto Ove Sandvik)

Det er alltid med stor spenning jeg starter på ei møteuke. Jeg kjenner meg liten og ansvaret er stort. Det er godt midt i spenningen å vite at jeg er kun et sendebud. Det er Guds ord og Den hellige ånd som både er autoriteten og som kan virke det Gud vil utrette i hjertene til oss som er til stede. Denne gang reiste jeg heim i takknemlighet over godt åndelig samfunn med flokken på bedehuset, og for åpenhet for Guds ord. Så er jeg også veldig takknemlig for at det er noen venner rundt om i landet som har lovet å være med å be for meg og møtene jeg skal ut på.

Jeg bodde heime på Jørpeland disse dagene, men fra lørdag til søndag overnattet jeg hos Borgny og Terje Thorsen. Til høsten er det 60 år siden Terje begynte som forkynner i NLM. Han startet som 17-åring i 1964, med å være sammen med Peder Thorsen i tre uker i Erfjord. Peder hadde stått i vekkelse der før sommeren, og det ble bestemt at Terje skulle være med han på disse møtene, som helt fersk forkynner. Etter Erfjord fortsatte han på Fister, med ei møteuke sammen med Karl Sletthei og deretter ei møteuke på Vadla sammen med Lars Sørbø.

Borgny og Terje Thorsen (foto Ove Sandvik)

Terje var forkynner i Stavanger krets fram til 1975. Da var han ett år som bysekretær i Tromsø og ett år som bysekretær i Salem, Stavanger. I periode 1977-83 var han forkynner i Stavanger krets, med påfølgende to år som bysekretær i Salem, Stavanger. Deretter ble det to perioder som kretssekretær, først i Drammen krets i 1985-90, så i Agder krets i 1990-98. Etter det var han bysekretær i Stavanger og forkynner fram til han ble pensjonist. Også som pensjonist, er han blitt mye brukt som forkynner, mest i Rogaland, men også andre steder i landet.






Ingen kommentarer: