fredag 10. februar 2023

Dere er dyrt kjøpt

Far (Oskar Sandvik) i yngre år.

Dere er dyrt kjøpt, og prisen betalt. Bruk da legemet til Guds ære!     1 Kor 6,20.

Far hadde ei skrivebok der han skrev ned bibelvers og personlige vitnesbyrd. Den var flittig i bruk fra han ble frelst i september 1950, fram til 1956. Etter den tid er det bare noen få ganger han har notert noe i boka si. Siste gangen var 2. april 1977. Da innledet han sitt vitnesbyrd med ordene i ingressen på denne artikkelen. Så fortsetter han, litt språklig justert:

Det mennesket en er glad i. Det som betyr noe for en. Det gjør en mye for. Hva betyr jeg for Jesus? Jesus sier at ei sjel er mer verd enn hele verden. I Ordspråket 8 står det at min lyst hadde jeg i menneskets barn.

Gud er så glad i oss at Han sparte ikke sin egen Sønn, men gav ham for oss alle. Gud knuste Jesus for meg, for deg, du som leser dette. Den prisen Jesus betalte for dette var dyr. Den var så dyr, at det var kun en ting som holdt. Jesu blod var prisen. Jesu død.

Kjære Jesus! Jeg vil takke deg for at du betalte min skyld. Les Jesaja 40. Fortell dem at striden er endt. Skylden betalt. Jesu blod er prisen Gud forlanger. For at vi sal bli fri.

Takk og lov.

 

----

 

Jeg tar også med det far skrev 28. desember 1961. Det var ikke et vitnesbyrd, men et referat fra juletrefesten på bedehuset det året:

I dag hadde vi juletrefest i søndagsskolen. For første gang var jeg på talerstolen. Jeg talte til foreldrene, og leste fra 5 Mosebok 6,6-7:

«Disse ord som jeg byder deg i dag, skal du gjemme i ditt hjerte. Og du skal innprente dem i dine barn. Du skal tale om dem når du sitter i ditt hus, når du går på veien, når du legger deg, og når du står opp.»

Og fra 1 Mosebok 18,19:

«Jeg har utvalgt ham for at han skal befale sine barn og sitt hus etter seg at de skal følge Herrens vei og gjøre rettferd og rett, slik at Herren kan la Abraham få det som han har lovt ham.»

Det var samla mange foreldre som ikke var troende. Jeg var glad for å få lov til å vitne om Jesus. Lærer Nordbø talte til ungene som var over 7 år. I alt var vi samlet omtrent 400 barn og voksne.

 

 




Ingen kommentarer: