Den som har hatt er frelsende og fornyende møte med
Jesus, har virkelig noe å vitne om. Når den åndelige søvn brer seg, stilner
vitnesbyrdet.
Min morfar ble frelst da han var 39 år. Da ble hans
liv radikalt endret og hans vitnesbyrd ble ofte uttrykt i sangstrofen, «Det er
kraft i Jesu blod, å rense hvit som sne.» Etter en åndelig tung periode, ble
jeg fornyet ved bibelverset «Frykt ikke, jeg har gjenløst deg, kalt deg ved
navn, du er min». Det har vært mitt vitnesbyrd mange ganger senere.
Asaf vitner i Salme 73 om en fornyelse i hans liv. Vitnesbyrdet
hans hadde stilnet. Hans åndelige syn var blitt flyttet fra Jesus til de som
ikke var frelst. Han synte de som ikke var kristne, hadde det mye bedre enn han
som var et Guds barn. Så fikk han et fornyet møte med Jesus, og vitnesbyrdet
vellet fram på ny: «Jeg blir alltid hos deg (Jesus), du har grepet min høyre
hånd..»
Hos lederen av menigheten i Efesos, hadde også vitnesbyrdet
stilnet. Alt det ytre var i orden. Menigheten var veldrevet. Læren var rett.
Vrang lære ble avvist. Men kjærligheten var forlatt, og han ble kalt til
omvendelse.
Jeg er predikant. Jeg og mine predikende venner
trenger å spørre oss om vitnesbyrdet i forkynnelsen har forstummet, eller er i
ferd med å forstumme. Betyr Jesu soning, død og oppstandelse noe for meg seg
predikant, eller er det kun læremessige dogmer jeg bringer fram. Vi trenger
absolutt læreforkynnelse. Mer i dag enn noen gang, siden den kristne kunnskap
er på sterk retur i vårt folk. Men er det bare tørr teori for meg som
forkynner, eller er det et budskap som jeg trenger for min sjel?
Hvordan er det på våre bedehus? Har vitnesbyrdene
stilnet? Har vi noen erfaringer med livet med Jesus som vi gjerne vil dele med
andre? Er det et bibelvers som har talt til meg som jeg gjerne vil vitne om? Den
som har noe å vitne om, er våken. Den som sover eller er i ferd med å sovne,
har ikke noe å dele med andre. Gir vi rom for vitnesbyrd i vår møter? Eller
fylles de med ritualer og ferdig formulert liturgi? «Der Herrens Ånd er, der er
frihet.» (2Kor 3:17)
David hadde mange og tunge opplevelser og fall i sitt
liv, men han ble fornyet og vitnesbyrdet vellet fram. «Min sjel lov Herren og
glem ikke alle hans velgjerninger. Han som forlater all din misgjerning..»
(Salme 103) Han hadde sett at han var en fortapt synder, men han hadde fått et
møte med han som tilgir all synd. Da vellet vitnesbyrdet fram. Kristendom er
ikke en teori. Kristendom er liv som erfares. Kristendom er et personlig møte
og forhold mellom en synder og Frelseren. Må vi be om at ikke vitnesbyrdet må stilne
i forkynnelse og forsamling.
1 kommentar:
En god bror av meg karakteriserte forskjellen mellom en teolog og en lekpredikant slik:
«Teologen behandler teksten mens lekpredikanten er ett med den!»
Så står vi i fare også vil lekpredikanter å blin»teologer».
Legg inn en kommentar