Mallin og Rasmus Larsen Tungland
Rasmus Larsen Tungland satte sitt klare preg på
kristenlivet på Jørpeland i femti år. Han var også aktiv i kommunalt styre og
stell. G. G. Tungland var emissær for Kinamisjonen i et langt liv.
- NLM Jørpeland 1905-2005. Artikkel 8 -
Arbeiderne på Stålverket i 1912. Rasmus er nummer 3 f.h. i andre rekke
Rasmus Larsen
Tungland
Rasmus ble født på Tungland 6. mai 1883 og døpt i
Strand kirke 10. juni samme år. Foreldrene hans var Lars Bjørnsen Tungland
(1853-1925), kalt «Bjødna-Lars», og Berta Johanne Rasmusdatter Tungland
(1855-1927). Berta var fra garden Voll på Tungland, mens Lars var fra
nabogarden, Tungland bruk 10. Han hadde overtatt garden etter sine foreldre.
Berta og Lars fikk til sammen seks barn. To av disse døde som ungdommer, to
flyttet til Haugesund-traktene, mens to ble igjen på Jørpeland.
Etter endt skolegang og konfirmasjon, fortsatte Rasmus
å arbeide på heimegarden, i tillegg til å drive fiske. Foreldrene hans bekjente
seg som kristne, så Rasmus fikk en kristen oppdragelse. Han bekjente seg
imidlertid ikke som kristen i den tidlige ungdomstiden.
Bryllups-bilde. Rasmus Larsen Tungland og Malene Toresdatter Fjelde
Frelst i 1905
Sent på høsten 1904, ble det en stor vekkelse på
Jørpeland. Andreas Kvinlaug fra Kinamisjonen hadde møter fram mot jul og et
stykke ut på nyåret i 1905. Dette ble en dyptpløyende vekkelse, hvor veldig
mange ble frelst. Rasmus var da 21 år gammel, og var sterkt kallet av Gud. Han
stod imidlertid imot kallet, så lenge Kvinlaug var på Jørpeland. Kallet
forsvant imidlertid ikke. Han kjente på frykten for helvetes gru, og kjente
«flammene fra helvete i føttene mine». Til slutt ble kallet for sterkt, og han
overgav seg til Jesus.
Etter at han var blitt frelst, merket han at det var
noe som ikke stemte med foreldrenes tro. Han tok derfor mot til seg og spurte
faren om ikke han også skulle omvende seg og bli frelst. Det reagerte faren
sterkt på og svarte: «Her har jeg slitt og bedt for deg fra før du kom til
verden, så spør du meg om ikke jeg også vil omvende meg! Hva er slikt for noe?»
Det skjedde ikke noe med foreldrene til Rasmus da, men da Foldøen kom og hadde
møter opp under jul 1910, så far Lars at han var en fariseer og omvendte seg
til Gud. Han ble en radikal Kinamisjons venn og en varm Foldøen-venn. Han kunne
ro både til Fogn og Finnøy for å høre Svend forkynne.
Rasmus sine foreldre Berta og Lars Bjørnsen Tungland
Det året Rasmus ble frelst, skjedde enda en stor
hendelse i hans liv. Han ble forelsket i ei fem år yngre jente. Hun var datter
til Thore «Flåden» Fjelde og het Malene. Eli og Thore Fjelde var kristne. Om
Malene var bevart i barnetroen eller om hun ble frelst i vekkelsen ved Kvinlaug,
vet jeg ikke. Men Malene, kalt Mallin, og Rasmus dannet en kristen heim, etter
at bryllupet sto i Strand kirke 8. desember 1905. Malene var 17 år da hun ble
gift, mens Rasmus var 22.
Første barnet deres kom nøyaktig året etter bryllupet.
Han fikk navnet Lars. Deretter kom Berta (f.1909, gift Langeland), Tore
(f.1912), Elly (f.1915, gift Jøssang), Gerda (f.1918, gift Heggheim), Signe
(f.1920, gift Jøssang), Bertinius (f.19123) og Josef (f.1928). Tore og Josef
ble senere sentrale ledere i Misjonssambandet. Jeg kommer tilbake med mer stoff
om dem i senere artikler.
Rasmus overtok etter hvert ansvaret for heimegarden,
men fikk skjøte først i 1920. I tillegg til garden, fortsatte han med fiske. I
1912 startet Stålverket opp på Jørpeland. Rasmus fikk da arbeid på denne
bedriften, og arbeidet her noen år. Senere fikk han et lite verksted, hvor han
blant annet laget stiger for salg.
En leder «flyter
opp»
Like før jul 1910 kom Svend Foldøen til Jørpeland. Det
ble vekkelse, ikke minst innad i kristenflokken. Mange av dem som ble frelst i
den store Kvinlaug-vekkelsen, ble nå fornyet og også bevisste og radikale
Kinamisjonsvenner. Slik var det også for Rasmus. Han kom i en åndelig krise.
Foldøen utfordret folket om de hadde et «løsningsord». Et bibelord som hadde satt
dem i frihet. Rasmus hadde ikke et slikt ord, men han fikk et ord under
vekkelsen: «Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger for min skyld, og
dine synder kommer jeg ikke mere i hug.»
Vekkelsen ved Foldøen skapte skille i flokken på
bedehuset. Rasmus ble med i Foldøen-flokken, og ble en av de mest radikale
lekfolk på Jørpeland. Han var med og fikk igang nattverdmøter i heimene, noe
andre mer kirkeligsinnede bedehusfolk ikke kunne være med på. Mange av disse
reagerte også på Foldøens radikale forkynnelse. Det var derfor tøft å være
radikal Kinamisjonsvenn på den tiden.
Rasmus Larsen Tungland
Etter at Tarald Fjelde døde og Anstein Moen ble en
gammel mann, var det Rasmus som overtok som leder i Kinaflokken. I 1919/1920
opplevde Jørpeland en ny stor vekkelse ved Kinamisjonsforkynnere. Denne gang
ble veldig mange frelst og med i Kinamisjonens arbeid. Men gleden skulle ikke
vare lenge.
Langeland bedehus ble bygd i 1905. Den norske kirke
hadde noen av sine samlinger på bedehuset. Spørsmålet om å gjøre om bedehuset
til kapell, kom opp til avstemming på årsmøtet i 1921. Presten hadde da
mobilisert mange fra bygda som ikke til vanlig gikk på bedehuset, og de fikk
flertall for å gjøre bedehuset om til kapell. Dette var Rasmus og
Kinamisjonsfolket sterkt imot. Rasmus var formann både i misjonslaget for NLM
og bedehuset på det tidspunkt. Han argumenterte sterkt for sitt syn, men da han
forsto han ville bli nedstemt, reiste han seg og gikk fra årsmøtet. Kinafolket og andre
bedehusvenner gikk sammen med Rasmus, og ingen av dem ble mer med i styret for
bedehuset. Dette skapte store sår mellom kirken og bedehuset. «Tenk at presten
fikk verden med seg, og tok huset vårt,» sukket bedehusfolket.
Tunge år
Den første tiden etter dette hadde Kinamisjonen de fleste
møtene i heimene rundt om på Jørpeland. De fikk også leie et rom hos Ole Voll
Tungland, som de brukte til sine samlinger. Men etter hvert kom de tilbake til
bedehuset, uten å ta ansvar for selve huset. Rasmus var fortsatt lederen i
Kinaflokken, men opplevde tunge tider med lite vekkelser og en del indre
stridigheter. Rasmus ble også brukt som forkynner på noen samlinger, gjerne
sammen med Foldøen eller Thorvald Ladstein.
Etter hvert ble Rasmus også involvert i kommunalt
styre og stell. Han var med i kommunestyret i flere perioder, for lista
Sørbygdens valgliste. Første gang i 1925. Dette medførte også andre verv, blant
annet var han medlem av overligningsnemnda og arbeidsledighetsnemnda og i styret
for Forbruken i Strand. En mer triviell notis sto i Aftenbladet i 1933. Da fikk
Rasmus, svorgeren Tomas Fjelde og naboen Bertinius Tungland innvilget å kunne
få innlagt telefon.
Familiebesøk i Årdal. Malene og Ramus t.v. bak. Malenes søster Taletta
og hennes mann Anders Dalane. Svigerinne Inga Fjelde bak t.h.
Min mor Eli i midten framme
I 1938 var det en ny stor vekkelse på Jørpeland, Denne
gang var det ikke ved Kinamisjonen, men flere av dem som ble frelst, ble senere
engasjert i Kinamisjonen. Dette var nok med å mildne noen av de harde frontene.
Etter denne vekkelsen var det på ny bedehusfolket som satt i styret for
Langeland kapell, også noen fra Kinamisjonen var med. Rasmus var ikke blant
dem. Om det var dette som var årsaken til at han på dette tidspunkt trakk seg
fra lederverv, vet vi ikke. I 1942 fikk Rasmus spørsmål fra styret i
Kinamisjonen om å ta ansvar for søndagsmøtene. Da svarte han i et brev at «som
stillingen fremdeles er», kunne han ikke påta seg dette. Men tre år senere, er
han igjen medlem av styret fra Kinamisjonslaget. Han var med fram til 1947. Da
trakk han seg på nytt, på grunn av uenighet med resten av styret angående et
spørsmål om å bygge/kjøpe nytt bedehus.
Omtrent på den tid overlot han også ansvaret for de
frie nattverdmøtene til 2-3 andre misjonsledere. Nevøen Tore Fjelde var den som
kom til å ha hovedansvaret for nattverdmøtene i flere tiår framover. Rasmus
hadde nok en stri natur og et svært radikalt lekmannssyn. Han var likevel høyst
respektert som kristen og som leder. Han sovnet stille inn 21. mai 1967, 84 år
gammel Kona Malene døde 25. november 1968, 80 år gammel.
Gabriel G. Tungland med familie
G. G. Tungland – emissær
og handelsmann
Gabriel Gulleiksen Tungland var omtrent jevngammel med
Rasmus Larsen Tungland. De vokste begge opp på Tungland. Gabriel ble født på den
tidligere husmannsplassen Håhammer i 1882. Foreldrene var Gulleik Johannessen
Tungland (1839-1907) og Karen Laurense Ivarsdatter Frøyland, fra Hetland
(1840-1934).
Gabriel flyttet til Oslo i 1903 og kalte seg da for
kjøtthandler. Han var imidlertid tilbake på Jørpeland i 1905, for da ble han
frelst i den store vekkelsen ved Andreas Kvinlaug. Etter at han ble frelst,
kjente han snart på et kall til å forkynne Guds ord. Han begynte på Det Norske
Misjonsselskap (NMS) sin forkynnerskole i Stavanger i 1906 og gikk der det
skoleåret. Etter at han var ferdig på forkynnerskolen, begynte han som emissær
for NMS. Her var han ansatt fram til 1910.
Fra 1911 finner vi han annonsert som forkynner for
Kinamisjonen. Kanskje var det vekkelsen ved Foldøen som fikk han til å skifte
organisasjon? Skjærtorsdag 1911 var han i alle fall taler sammen med Foldøen på
et påskemøte på Fiskå.
I 1914 ble G.G, som han ble kalt på folkemunne, gift
med Ingeborg Paulsdatter Kvam (1885-1958) De fikk sju barn: Karen (f.1916, gift
Roland), Paul Sigfred (f.1917), Sigrid (f.1918), Gulleik (f.1920) Signe
Margareth (f.1923, gift Sandvik), Karl (f.1926) og Gunnar (f.1928 f. samme dag
han ble født). Året etter at de ble gift, flyttet de til Stavanger. Her bodde
de fram til 1920, da de flyttet inn i nybygd hus ved sjøen på Tungland. Her
startet han en liten butikk, som familien drev. Han fortsatte imidlertid som
emissær for Kinamisjonen. I 1936 solgte de huset på Tungland, og bygget nytt
hus på Langeland, der «Foto-Byberg» senere holdt til. Også her drev han
forretning, ved siden av emissær-virket.
Aftenbladet 29.10.1965
Gabriel var en skattet forkynner og mye brukt
sjelesørger. Han var en av de radikale lederne i Kinamisjonen på Jørpeland.
Håhammer-folket er kjent for et til tider heftig temperament. Det hadde nok
G.G. også noe av. Det fortelles at min far en gang, like etter at han var blitt
frelst, gikk til G.G. for å søke råd og hjelp. Far min hadde som nyfrelst forlatt
et ivrig sportsmiljø, og var passe sta. Ikke alle av de mest radikale Kinavennene
aksepterte fars omvendelse. De mistenkte han for å være en åndelig trell. Møte
mellom han og G.G. endte med at de skiltes uten å bli enige. De ble
imidlertid senere vel forlikt.
Bedre gikk det med far sin jevngamle, Kristoffer Fjelde. Kristoffer var som 14 åring nyomvendt og ivrig på møtene på bedehuset. Dette fortalte han i en tale han holdt. Det var ofte vitnemøte på bedehuset, og Kristoffer var som regel opp og sa noe. Men så ble han plutselig taus. På et møte så G.G. at det var noe som ikke var som det skulle med Kristoffer. Han gikk bort til han og spurte om noe var galt. Da kom det stille fra 14-åringen: «Jeg kan ikke være frelst, jeg, for jeg har ikke syndenød slik dere eldre vitner om!». Da kom det kjapt fra G.G.: «Jamen, Kristoffer! Det er ikke syndenøden som frelser, det er Jesus!» De ordene løste guttungen, og han ble senere en skattet forkynner.
Bedre gikk det med far sin jevngamle, Kristoffer Fjelde. Kristoffer var som 14 åring nyomvendt og ivrig på møtene på bedehuset. Dette fortalte han i en tale han holdt. Det var ofte vitnemøte på bedehuset, og Kristoffer var som regel opp og sa noe. Men så ble han plutselig taus. På et møte så G.G. at det var noe som ikke var som det skulle med Kristoffer. Han gikk bort til han og spurte om noe var galt. Da kom det stille fra 14-åringen: «Jeg kan ikke være frelst, jeg, for jeg har ikke syndenød slik dere eldre vitner om!». Da kom det kjapt fra G.G.: «Jamen, Kristoffer! Det er ikke syndenøden som frelser, det er Jesus!» De ordene løste guttungen, og han ble senere en skattet forkynner.
Gabriel ble en gammel mann. Han døde på Jørpeland
høsten 1965, 83 år gammel. Sønnen Karl Tungland ble frelst i godt voksen alder,
og ble en av lederne i NLM på Jørpeland etter det.
Kilder:
Jakob Straume: Kristenliv i Rogaland
Jan Alsvik: Strand bygdebok
Jan Alsvik: Folk i Strand
Njål Tjeltveit red.: Bedehusarven. Artikkel av Josef Tungland: Møte mellom gamalt og nytt på bedehusa kring 1900.
Emil Birkeli: Liv i vekst
John Nome: Demring i Norge
Holger Barkved: Soga um Strand
Johan Veka: Glytt frå kristenlivet i Rogaland.
Josef Tungland: Upublisert materiale om kristenliv i Strand
Kristoffer Fjelde: Det fyrste bedehuset i Noreg
Strand historielag: Artikkel av Odd Tungland
Aftenbladet.no
nb.no
nb.no
2 kommentarer:
Hei Ove.
Jeg kom ved en tilfeldighet inn på bloggen din i dag. Har sett litt her for flere år siden, men lenge siden nå. Her var det mye intressant og spennende å lese om heimtraktene og om kjente og kjære mennesker fra litt tilbake. Det var fint å lese også om morfar, og det var faktisk ting her jeg ikke visste om. Også flott å lese andre artikler (har bare fått lest litt foreløpig), bl.a. om Lars og Jon. Jeg kjente jo begge godt. Vi fikk litt tid sammen med Lars i Japan. Gleder meg til å lese videre, og også se på andre ting du har lagt ut. Er veldig imponert over kunnskapen du har skaffet deg, og den fine måten du formidler på. Lykke til videre og Guds aigning over både disse prosjektene, og over ditt arbeid i misjonen.
Vennlig hilsen Jan Sandvik
Hallo Jan. Takk for fin tilbakemelding på bloggen min. Jeg har lenge hatt to blogger. Den ene har jeg skrevet slektshistorier, mens denne er teologi, misjon og kirkehistorie. Du finner flere artikler om Sandvik slekta på slektsbloggen. (http://oveslekt.blogspot.com)
Jeg ble utfordret av min onkel Per Tungland til å skrive om NLMs historie på Jørpeland, når jeg flyttet inn hit. Josef Tungland har samlet en del stoff som jeg har brukt. Så ligger det mye på nett, ikke minst i avisenes historiske sider. Kjekt det er av interesse for flere.
Legg inn en kommentar