Det var en flokk med blandet bakgrunn
Jesu hadde med seg på sin forkynnerferd. Blant disiplene var det fiskere, en
toller, en selot – som tilhørte et anti romersk parti, for bare å nevne noen.
Blant damene var det flere som var blitt helbredet fra onde ånder og ulike sykdommer.
«Og det skjedde i tiden som fulgte, at han dro omkring
fra by til by og fra landsby til landsby og forkynte evangeliet om Guds rike.
Og de tolv var med ham, og likeså noen kvinner som var blitt helbredet for onde
ånder og sykdommer: Maria, med tilnavnet Magdalena, som sju onde ånder var fart
ut av, Johanna, som var gift med Kusa, embetsmann hos Herodes, Susanna og mange
andre, som tjente dem med det de eide.»
Luk 8:1-3
Denne teksten gir oss et
lite glimt av Jesu virksomhet mens han var her på jord. Det var et følge som
reiste fra by til by og fra landsby til landsby. I tillegg til Jesu selv var
det de 12 disiplene, tre navngitte damer og «mange andre» som fulgte Jesus. Kanskje
var det som en omreisende bibelskole for det store følge som Jesus hadde med
seg. Det er ikke usannsynlig at Jesus i tillegg til å forkynne evangeliet i de
ulike bygdene, også underviste og veiledet sine nærmeste.
Det var en flokk med
blandet bakgrunn Jesu hadde med seg på si forkynnerferd. Blant disiplene var
det fiskere, en toller, en seleot – som tilhørte et anti romersk parti, for
bare å nevne noen. Blant damene var det flere som var blitt helbredet fra onde
ånder og ulike sykdommer. Til tross for stor ulikhet, var det noe de hadde
felles, de hadde møtt Jesus, og det møtet hadde forandret deres liv.
Guds forsamling på jord
Denne flokken på vandring
sammen med Jesus, minner oss om Guds forsamling til alle tider. Vi er så
forskjellige på så mange vis. Forskjell på interesser og evner, forskjell på
naturgaver og intellektuell kapasitet, noen er patentlige til fingerspissene,
andre trives best med litt rot, noen konsentrerer seg mest om seg og sitt, mens
andre nesten glemmer seg selv i sin iver etter å tjene andre. Slik kunne vi fortsette.
En forkynner talte en
gang om skatten i leirkaret. Han sa nesten litt ironisk at hvis du er på jakt
etter en fullkommen forsamling og skulle være så uheldig å finne den, så må du
for all del ikke gå inn i den forsamlingen, for da er den ikke fullkommen
lenger.
Selv om vi ytre sett er
veldig forskjellig, er det noe vi har felles. En viktig ting er at vi alle er
syndere. Her er det ingen
forskjell, alle har syndet og står uten ære for Gud.(Rom 3,22-23) Guds
forsamling er en samling med skrøpelige kar.
«Brødre, legg merke til det kall dere fikk: Ikke mange
vise etter kjødet ble kalt, ikke mange mektige, ikke mange av høy ætt. Men det
dåraktige i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre de vise til skamme. Og det
som er svakt i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre det sterke til skamme
Det som er lavt i verden, og det som er foraktet, det utvalgte Gud seg, det som
ingenting er, for å gjøre det til intet som er noe – for at intet kjød skal
rose seg for Gud.» 1Kor 1:26-29
Men det er en ting til
som vi alle har felles, og som er mye viktigere. Guds menighet på jord består
av frelste syndere. Vi har opplevd den ufattelige nåde og blitt renset for våre
synder i Jesu blod. Vi får stå framfor den hellige Gud i Jesus, og da står vi
der som om vi aldri har syndet.
I teksten blir det sterkt
understreket at kvinnene var med i Jesu følge. Maria Magdalena, Johanna og
Susanna blir nevnt ved navn. Det blir noen ganger framstilt slik at
kristendommen er kvinneundertrykkende. Det er ikke sant. På Jesu tid var det
uhørt å ha damer med i disippelflokken. Etter at Jesus hadde snakket med
kvinnen ved Sykars brønn, var disiplene som noen store spørsmålstegn: «I det samme kom disiplene hans, og de
undret seg over at han talte med en kvinne. Likevel spurte ingen: Hva vil du
henne? eller: Hvorfor taler du med henne?» Joh 4:27
I Gal 3,28 står det at i
Guds forsamling er det ikke mann og kvinne, vi er alle én i Kristus. Det er
fantastisk med Guds rike. Selv om vi ytre sett er utrolig forskjellige, er vi
like innfor Gud i Jesus. Maria Magdalena hadde opplevd at Jesus drev sju onde
ånder ut av henne. Hun var blitt løst fra djevelens bånd og satt i frihet. Hun
var tydelig nært knyttet til Jesus. Hun var den første som møtte Jesus etter
oppstandelsen, og var den som først fikk forkynne at graven er
tom og Jesus lever.
Det er ikke bare Maria av
kvinner som var med i vitnetjenesten, selv om det nok i hovedsak var menn som
var forkynnere. Bibelen taler om profetinner, og å profetere er ifølge 1 Kor 14,2
å «tale for mennesker til oppbyggelse, formaning og trøst.» De andre kvinnene
som nevnes i tekste, tjente dem med det de eide. «Tjene ved bordene» er en
annen tjeneste som er nevnt i Guds ord. Kanskje det er flest kvinner som har
fått dette kallet?
12 av dem som fulgte
Jesus var apostler, og de var bare menn. Aposteltjenesten var kun for disse 12,
men Gud har i sin visdom, kanskje uforståelig for oss til tider, sagt at noen
tjenester i Guds rike skal kun menn med nådegave og utrustning ha. Det er
hyrde, eldste og læreansvaret. Dette er Guds gode ordning for menighetslivet,
ikke en gradering i viktig og mindre viktig. Det herlige ordet i 1 Pet 2,9
gjelder alle Guds barn, kvinne og mann, ung og gammel:
«Men dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et
folk til eiendom, for at dere skal forkynne hans storhet, han som kalte dere
fra mørket til sitt underfulle lys,» 1Pet 2:9
Forkynnelsen av evangeliet
Så var det en ting som
var om å gjøre for Jesus når han for fra landsby til landsby, han forkynte
evangeliet om Guds rike. Forkynnelsen av evangeliet er helt avgjørende i Guds
rike. Skal folk bli frelst, må de høre evangeliet forkynt. Skal Guds barn bli
bevart, må evangeliet forkynnes. Troen kommer av forkynnelsen en hører! Den kom
første gang og den kommer på nytt og på nytt.
Derfor er forkynnelsen
ikke bare noe vi har med for å fylle møtene, men som vi like godt kan fylle med
alt annet. Nei, forkynnelsen av evangeliet er et nådemiddel der Gud gir oss
frelsen og der han bevarer oss i troen. Guds ord understreker dette veldig
sterkt i 1 Kor 1,18-23
«For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går
fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft. For det står
skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de forstandiges forstand vil jeg
gjøre til intet. Hvor er en vismann? Hvor er en skriftlærd? Hvor er en forsker
i denne verden? Har ikke Gud gjort verdens visdom til dårskap? For da verden
ved sin visdom ikke kjente Gud i Guds visdom, fant Gud for godt å frelse dem
som tror, ved forkynnelsens dårskap. For jøder krever tegn og grekere søker
visdom, men vi forkynner Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for
hedninger en dårskap.»
Elia fikk formaningen, «stå
opp og spis, ellers blir veien for lang for deg». Israelsfolket i ørkenen synda
mot Gud, de ble inderlig lei av den usle himmelmaten. Djevelen setter inn sitt
angrep «der troen kommer». Derfor er det om å gjøre for han å få oss bort fra
forkynnelsen av evangeliet. Får han ikke det til, prøver han å få flyttet sentrum
i forkynnelsen bort fra evangeliet, korset og forsoningen. Luther
sa det slik: «Forkynnelsen er det viktigste
i gudstjenesten. Det er bedre å utelate alt annet enn å utelate Guds Ord.»
Derfor er vi så avhengige av Den
gode hyrde som leder oss til de grønne enger, som etterjager oss med det som
godt er. Han vil så gjerne få gi deg den beste maten, og den får han gitt deg gjennom
forkynnelsen av evangeliet.
Evangeliet om Guds rike
Hva er så evangeliet? 2 Kor 9,8
sier oss noe om det: «Og Gud er mektig
til å gi dere all nåde i rikelig mål, for at dere alltid og i alle ting kan ha
alt det dere trenger til, og ha overflod til all god gjerning.» Gud er
mektig, leste vi. Det går igjen i hele Guds ord. Frelsen er ene og alene og
helt og fullt Guds verk i Jesus. «For det er hans verk at dere er i Kristus
Jesus, han som for oss er blitt visdom fra Gud, rettferdighet og helliggjørelse
og forløsning,» 1Kor 1:30
Tenk om en liten del av frelsen
skulle stå og falle på meg, da hadde jeg vært ille ute. Nei, det er Guds verk. Gud
er mektig til å gi, står det videre. Igjen en fantastisk sannhet. «Av nåde er dere frelst, ved tro, det hviler
ikke på gjerninger. Det er ei Guds gave!» Ef 2,8 Frelsen er ei gave til deg
fra Gud. Kan det tenkes noe større: Frelsen er ei gave! Ikke deler av frelsen,
men alt det du treng for himmel og jord! Gud gir deg det, og Jesus har betalt
prisen! Gud er ikke snau. Han har nåde over nåde. Det er et trøstebudskap til
deg som lurer på om Jesus blod renser for di synd. Han har nåde nok: «Trøst, trøst mitt folk! sier deres Gud. Tal
vennlig til Jerusalem og rop til henne at hennes strid er endt, at hennes skyld
er betalt, at hun av Herrens hånd har fått dobbelt for alle sine synder.» Jes
40:1f
Det er for alle
Så er dette herlige
budskapet et budskap også til de som enda ikke har hørt evangeliet. Jesus
kommer snart igjen, derfor har evangeliet hast med å nå til jordens ender. Og er du leser dette en som ikke er
frelst, så skal jeg få komme med en innbydelse til deg fra Jesus i dag:
«Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren.
Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som
skarlagen, skal de bli som den hvite ull.»
Jes 1:18
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar