Det er i år 200 år siden den svenske forkynner og
bibellærer Carl Olof Rosenius ble født. I den forbindelse tar jeg fram noen
smakebiter fra hans forkynnelse.
Artikkelen for november inneholder noen sitat fra
Rosenius sin store produksjon. Han skrev ikke bøker, men publiserte sin
forkynnelse gjennom bladet «Pietisten». Senere ble stoffet fra bladet samlet
til mange ulike bøker.
Her kommer noe sitat til ettertanke:
Loven har betydning for helliggjørelsen på to måter.
For det første gjør den oss en uunnværlig tjeneste idet at den er en rettesnor
og et lys. Og for det andre er denne rettesnor alltid en tukt for oss, en
gagnlig og nødvendig tuktelse. For vårt bedragerske hjerte ville ellers falle i
hovmod, sikkerhet, lettsindighet og annet stygt. Dette gjør loven for de
troende. Men selve beveggrunnen og hjertegrunnen i en kristens helliggjørelse
må være den store nåden.
En forkynner kan brenne av hellig iver. Han kan preke
og formane. Ja, han kan piske sine tilhørere fram med trusler om Sinais og
helvetes fortærende ild. Men har han ikke gjort Kristus og forsoningens nåde
til hovedsak i sin forkynnelse, så er det hele forgjeves.
Hensikten med vår syndenød er ikke at Gud skal
påvirkes til å gi nåde, men at vi skal påvirkes til å ta imot den.
Er våre synder godtgjort med Jesu blod, da skal de
ikke kreves av oss, så lenge Gud er rettferdig og ikke forkaster den løsepenge
han selv har bestemt for våre synder.
Syndenes forlatelse gjelder alle synder, ikke bare
tenkte og oppdiktede, men virkelige. Ikke bare små, men også store, ikke bare
håndens og tungens synder, men også hjertets og tankenes. Ikke bare forbigagne,
men også de nåværende, og som Luther så dristig sier: ”Ikke bare de overvunne
og avlagte synder, men også de som ennå
er sterke og mektige i meg.”
Paulus nøyde seg ikke med å høre at de var disipler.
Han spurte etter om de virkelig var gjenfødt. (Ap.gj. 19)
Fortell denne sørgelige sak til de troendes forsamling
(ved kirketukt). Dette kan meget greit gjøres, og har ofte vært gjort i vårt
land på mange steder, selv om de små forsamlinger ikke har vært så fullstendig
organisert. For organisering er noe tilfeldig, men forsamling finnes alltid der
hvor noen troende holder sammen. I alminnelighet har de også en mer eller
mindre bevisst valgt forstander, som fører ordet ved en slik anledning som den
Kristus her sikter til.
Kristus har ikke tatt synden bort fra verden, men ved
å ta synden på seg har han gjort det slik at synden ikke skal kunne fordømme
oss mer.
Så sant Gud ikke lyver i sitt evangelium om Sønnens
offerdød for oss, så skal han ikke tilregne en troende en eneste synd!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar