Gammelt postkort fra Hjelmeland
Det
var mange som ble kalt til lønna forkynnere i Stavanger krets av NLM fra
oppstarten i år 1900. Bare noen få av dem er enda kjent i brede lag av folket.
I
denne artikkelen vil jeg presenter en av dem som kanskje ikke så mange av oss som
lever i dag har hørt om. Guds rike går først og fremst fram ved at Den Hellige
Ånd virker gjennom sitt Ord og de mange nådegaver Han har gitt til sin
forsamling. De fleste av disse nådegavene blir gjerne ikke blir tatt fram når
historien skal fortelles.
Da
Stavanger krets ble stiftet, hadde det allerede vært foreninger som arbeidet
for Kinamisjonen, siden før organisasjonen ble stiftet i 1891. De ti første
årene av Stavanger krets sin historie, ble det ansatt 22 forkynnere i
deltidsstillinger av ulik størrelse. Først ut var Andreas Nebdal i 1900,
deretter Svend Foldøen, Gustav Nielssen, Andreas Kvinlaug, Antoni Skarås og
Johannes Norheim i 1903, Ludvig Gramstad og Johan Slettebø i 1904, Johannes
Kjelsvik og Johannes Daasvand i 1905, Bjørn Rønnevik, Bernhard Foldøen,
Johannes Øystese, Bjørn Aasbø, Sigurd Håland og Elling Kjølvik i 1906, Torkel
Knudsen og Ole Sørskog i 1907, Adolf Bjerkreim, Johannes N. Emberland og Eldor
Pettersen i 1908 og til slutt Jørgen Ness i 1909. I tillegg til disse, var det
også noen som tok noen møter uten lønn og noen forkynnere ansatt av hovedkontoret,
som besøkte Rogaland.
Gammelt postkort fra Randaberg sentrum
Torkild
Knudsen fra Randaberg
En
av de mer ukjente forkynnerne fra det første tiåret av kretsens historie, ble
døpt i Randaberg kirke 5. oktober 1873. I kirkeboka er navnet hans skrevet
Torkild Knudsen. Senere er navnet skrevet Torkel Knutsen, men oftest Torkel
Knudsen. Foreldrene hans var gardbruker Knud Knudsen Vistvig og hustru Karen
Torkildsdatter.
Torkel
sin far kom fra Sørskår (bruk 2) i nåværende Strand kommune. Han ble født i
1821 og fikk en heller tung attest av presten da han ble konfirmert. Presten
noterte at Knud var tungnem, forsømt og uten kunnskap. Men han kom seg etter
hvert ut i verden, og ble som 43 år gammel mann, gift i 1864 med odelsjenta Marta
Kristine Endresdatter på Vistvik i Randaberg. Marta Kristine hadde en eldre
bror som overtok garden i 1849, men han døde i 1862. Han hadde hatt to barn,
men begge døde som små. Marta Kristine og Knud overtok derfor garden på Vistvik
da de giftet seg. Knud var 13 år eldre enn kona.
Det
kom etter hvert åtte barn på Vistvik bruk 2. Marta Kristine døde i 1868 og
etterlot seg mann og ett barn. Knud giftet seg på nytt i 1873 med Karen
Torkelsdatter Harestad, og de fikk sju barn. Torkel var den første i kull
nummer to. Karen og Knud fikk mange tunge dager, med mye slit for å få endene
til å møtes. I 1894 gikk det ikke lenger rundt økonomisk, så de måtte selge
garden og flytte til fattighuset i Ryggjastraen på Grødem i Randaberg.
Torkel Knudsen
Baker
på Hjelmeland
På
grunn av de fattige kår i heimen, måtte Torkel ut av heimen så snart det var
praktisk mulig. Som ofte på den tiden, var konfirmasjonen en overgang til voksenlivet.
Og ofte havnet guttene på en gard i nærheten av heimen, som gjeter eller
tjenestegutt. Hvor Torkel hadde sitt arbeid de første ungdomsårene, vites ikke.
Men et stykke ut på 1890-tallet, dukker han opp på Hjelmeland.
Handelsmann
Theodor O. Kaada i Hjelmelandsvågen annonserte etter ny baker til butikken sin,
og Torkel ble ansatt, først i lære og senere som bakersvenn. Etter en tid
skiftet han arbeidsgiver, og fikk jobb hos Kaada sin konkurrent, Lorentz
Østensen. Hos L. Østensen trengtes mye kull til bakerovnene. Kull trengte også
ei ung jente fra Nedstrand, som hadde startet ny syforretning i
Hjelmelandsvågen. Strykejerna ble på den tid varmet opp av glødende kull.
Denne
jenta het Dorthea Mathea Solheim, og vokste opp i den lille og avsides bygda
Solheim, nord på Nedstrand-halvøya. Far hennes var skipper Knud Svensen
Solheim. Dorthea reiste som 17-åring i 1894 til Stavanger. Her fikk hun arbeid som
sydame, før hun noe få år sener endte opp i Hjelmelandsvågen. De to
innflytterne fikk etter hvert godt øye til hverandre, og 12. april 1899 ble de
viet i Hjelmeland kirke. Bruden var 22 år og brudgommen 26.
Som
vanlig var på den tiden, skulle kona være heim for å stelle huset og barna, som
kom på rekke og rad. Det var ikke noe enkelt liv, med ei ukelønn på kr.15,-.
Ukelønna steg lite, men barneflokken økte raskt. Først kom Knut som en
julepresent til jul 1899. Senere kom ni barn til, på rekke og rad: Kristian Marselius
(f.1901), Klara (f.1902), Trygve Imanuel (f.1904), Sverre (f.1906), Daniel
(f.1907), Karen Petro (f.1912), Ester (f.1916), Thora Berthea (f.1918 døde januar
1919 kun fem uker gammel) og Torkel (f.1920).
Dorthea
og Torkel fikk bygget seg sitt eget hus, med hage, naust og sjørett like vest
for Hjelmelandsvågen. Tomta lå på garden Sande og fikk navnet Solheim. De ti
første årene etter at de ble gift, bodde de i leid hus i Hjelmelandsvågen. Da
de flyttet til Solheim, fikk de feste ei tomt på Prestegarden, som de brukte
til å dyrke poteter. Det ble et travelt liv, ikke minst for Dorthea, som var
mye heime alene. Men begge to var flittige, og de fikk også noe hjelp av venner
i bedehusflokken.
Gammelt postkort fra Hjelmeland
Omvendt
i vekkelse i 1897
På
den åndelige fronten i Hjelmeland, sto haugianerne sterkt. Ikke minst gjaldt
dette i Vormedal. Ett av de første bedehusene i landet, ble bygget i
Hjelmelandsvågen i 1840. Men da det begynte å komme vekkelser med mer
roseniansk preg, var de gamle haugianerne helst skeptiske.
I
1897 kom Emma Nielssen Øgreid til Hjelmeland og hadde noen møter. Hun reiste
fritt, og talte helst til følelsene. «Kom til Jesus», var gjenganger i hennes
taler. Men Den Hellige Ånd brukte hennes vitnesbyrd, og det ble vekkelser flere
steder. Da Torkel hørte at det skulle være vekkelsesmøter, satt han heime og
lurte på hvem «hun skulle hogge kleppen i først». Torkel gikk på møte om
kvelden, og ble selv den første som ble «kleppet inn». Han ble frelst den
kvelden. Om også Dorthea ble frelst i denne vekkelsen, vet jeg ikke, men også
hun ble frelst i ung alder. Torkel sitt løsningsord var 1 Joh 1,9: «Dersom vi
bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss
syndene og renser oss fra all urettferdighet.»
Etter
dette var Torkel opptatt av å få forkynnere til Hjelmeland. Sørlendingen Andreas
Nebdal var den første forkynneren i NLM Stavanger krets. Han sto i vekkelse i
Kjølvik, hvor han hadde et søskenbarn. Ryktene om disse møtene nådde også
Hjelmelandsvågen, og Torkel var av dem som ivret for å få Nebdal til si
heimbygd. Nebdal kom høsten 1901, men først til Årdal, Randøy og Askvik. Det ble
det vekkelse på alle disse stedene.
På
Hjelmeland sto som nevnt haugianerne sterkt, så Nebdal tenkte å reise forbi den
bygda i frykt for strid. Etter sterke oppfordringer valgte han likevel å reise
dit i desember 1901. På Hjelmeland var det en ung prest, Mikael Hertzberg, som
var sterk motstander av Kinamisjonen. Han møtte opp på møtet og etter at møtet
var avsluttet, tok han ordet. Det ble en krass ordstrid mellom presten og
Nebdal. Presten beskyldte Kinamisjonen for å være uluthersk i lære og kirkesyn.
Midt i ordskiftet reiste flere av tilhørerne seg og gikk fra samlingen.
Etter
møtet skrev Hertzberg til NLMS generalsekretær Brandtzæg: «Jeg henstiller til
Dem, som formand for Kinamissionsforbundet, at Nebdal eller andre emissærer i
Forbundet ikke atter kommer til Hjelmeland (hovedsogn og Årdal anneks, Fister
derimot undtaget). Dersom denne min henvændelse ingen frugt bringer, er jeg
bange for at jeg kommer til at påklage forholdet offentlig i dagsavisene,
hvilket jeg herved vil søge undgået». Presten hadde nok ikke hele fotfolket med
seg, for ikke lenge etter ble det startet flere foreninger for Kinamisjonen i
Hjelmeland kommune. Stiftelsesdatoen for foreningen i Hjelmelandsvågen var januar
1902, og den første formannen ble Torkel Knudsen.
Torkel var ikke til stede da bildet av kollegaene og kretsstyret ble tatt i 1909
Emissær
i Kinamisjonen
Torkel
begynte etter hvert å delta med vitnesbyrd og enkle taler. I 1907 fikk han ikke
mindre enn to kall til å begynne å reise som emissær. Den ene organisasjonen
tilbød han kr. 80,- per måned og fast stilling, mens Kinamisjonen lå på kun
kr.50,- per måned. Her måtte han også reise ett år på prøve, før det kunne bli
tale om noen fast stilling. Det ble en kamp for han og Dorthea å bestemme seg,
men de valgte Kinamisjonen. De ble enige om å legge bekymringen for økonomien i
Guds hånd, og ble ikke gjort til skamme. Ofte sang de «Hit inntil Herren har
hjulpet så vel.»
Aftenbladet 17. september 1909
Torkel
skulle få 20 år som predikant. Han reiste ikke i full stilling, så han må nok
ha hatt noe annet arbeid ved siden av. I 1916 hadde han 160 møtedager, i 1917 økte
det til 187. I 1923 var han lønnet for 126 dager, men så falt antall dager de
følgende år. Kanskje var det helsa som begynte å svikte, eller var det heller
misjonsøkonomien som var blitt stram? Historien forteller ikke mye om Torkels
møtevirksomhet, men vi vet at han sto i en stor vekkelse på Hinna i 1910,
sammen med Thorvald Ladstein, Olaus Østebø og Elisabeth Hovda. Det året sto han
også i vekkelse på Lura sammen med Ladstein og Østebø.
Det
var ikke de store utforma talene som særmerkte Torkel Knudsens forkynnelse. Men
«det var den fine ånd – det liv som var av Gud, det myke hjertelag under all
hans forkynnelse som grep folket», heter det i et minneord. Et annet minneord sier
at Torkel var avholdt i hele kretsen, og at hans tillitsvekkende vesen skaffet
ham venner hvor han kom.
Dagen 23. februar 1929
Tidlig
død
I
1928 var Torkel kandidat til kommunevalget i Hjelmeland for ei upolitisk liste.
Men han skulle ikke få leve lenge etter det. Etter et kort sykeleie, døde han 22.
februar 1929. Han ble 55 år gammel.
Dorthea
satt igjen med ni barn i spredt alder. I 1932 døde datteren Karen, kun 19 år
gammel. Halvannet år senere rammet sorgen på nytt. Denne gang var det
minstebarnet Torkel på 11 år som omkom i ei drukningsulykke. Han gikk gjennom
isen på Steinslandsvatnet, og druknet. De to eldste barna emigrerte til
Amerika. Dorthea levde som enke i 30 år. Hun døde i november 1959, 82 år
gammel.
Aftenbladet 25.02.1929 og 23.11.1959
Aftenbladet 18.11.1932
Aftenbladet 20. juni 1947
Kilder
Birger
Lindanger: Randaberg
Jakob
Straume: Kristenliv i Rogaland
Jan
Alsvik: Folk i Strand
Josef
Tungland: Ryfylkebispen
Lars
Gaute Jøssang: Aks i vind
Njål
Tjeltveit: Hjelmelandsvågen
Trygve
Brandal: Hjelmeland
Aftebladet.no
Dagen.no
Digitalarkivet.no
Lokalhistorie
Rogaland (FB)
Nasjonalbiblioteket
(nb.no)
Årsmeldinger
NLM Stavanger krins
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar