NLM Sørvest sitt regionskontor i Stavanger
Misjonssambandet har alltid vært en sentralstyrt
organisasjon. Likevel har kretsene historisk sett hatt stor innflytelse og
myndighet over driften av misjonsarbeidet i de enkelte kretser. Dette lokale
selvstyret har blitt betydelig svekket de siste tiårene.
Før de nye medienes tid, var det en stor respekt for de
sentrale lederne i misjonen ute blant grasrota. Uttalelsene fra ei eldre
misjonskvinne på Helgeland som omsider fikk sitte under Tormod Vågens talerstol,
er talende. Etter Vågens tale var hun framme og hilste på generalsekretæren og
sa følgende, med et glimt i øyet: «Nå kan du la din tjenerinne fare herfra i
fred, for mine øyne har sett Vågen.»
Samtidig med denne sentralstyringen hadde kretsene stor
selvstendighet. De ulike kretsene hadde sin egne profil på en del områder og
fikk drive arbeidet slik de hadde tro for, uten mye innblanding fra sentrale
ledere. Da var det nok også større enhet i organisasjonen i grunnsyn og synet
på arbeidsmåter.
Markert
sentralstyring
De siste 25 årene har det blitt en markert endring i
forholdet mellom kretser og hovedledelse. Mens den ærbødige respekt for
hovedledelsen har avtatt, har sentralstyringen blitt betydelig sterkere. Denne
endring ble forsterket etter at kretsene ble slått sammen til større regioner. Enheten
i grunnsyn og arbeidsmåter har nok også blitt svekket.
Jeg kan nevne noen trekk i denne økte sentralstyringen. Før
var kretsene mye mer selvstendig ved kall av ledere og forkynnere. Forkynnerne
ble kalt på prøve og reiste et par år som forkynner, før HS, etter innstilling
fra kretsen, skulle godkjenne den faste ansettelsen. I praksis fungerte dette
som sandpåstrøing.
I den nevnte perioden er dette blitt strammet inn betydelig.
Nå vil HS være mer inne i prosessen ved ansettelser allerede fra før noen blir
kalt. Dette gjelder ikke minst ved kall av regionleder og BU-leder.
Sentral
budsjettstyring
Misjonens regnskap er nå et konsernregnskap. Det betyr at
alle regionregnskap og institusjonsregnskap skal inn i samme konsernregnskap. Regionenes
regnskap ble avdelingsregnskap under HS for å forenkle og spare penger. Det ble
klart presisert at dette kun var en teknisk sak, og at det ikke skulle få
konsekvenser for regionenes selvstendighet.
Konsekvensen av dette vedtaket ble imidlertid annerledes.
Det legges ikke lenger fram balanse for regionmøtene. Regionmøtene skal ikke
lenger godkjenne regnskapet for regionen, bare ta det til orientering. Ansvaret
er dermed skjøvet fra lokale regioner og misjonsvennene der, til sentrale
myndigheter og GF.
Dette har også ført til en helt annen budsjettstyring enn
før. Regionenes forbruk blir i sterkere grad detaljstyrt fra sentralt hold, i
den forstand at regionene får ei stram kostnadsramme og forholde seg til. Regionene
har små muligheter til selv å styre sine budsjett. Fram til 2009 hadde kretsene
egne organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret. Disse ble slettet og organisasjonen
har nå et felles organisasjonsnummer.
Skoler og barnehager
fra region til HS
En annen dramatisk endring, er eierforholdet til skolene.
Skolene vokste fram av en glød og nød i det lokale misjonsfolket. Kretsene var
eier av sine skoler. Der det var mindre forhold lokalt, gikk flere kretser
sammen om en skole.
Av ulike årsaker ble det bestemt at skolene skulle
organiseres som aksjeselskap. Det offentlige lovverket tilsier imidlertid at i
en konsernmodell skal hovedleddet i organisasjonen eie aksjene. Det ble derfor
bestemt at skolenes aksjer skulle eies av HS og at HS skulle delegere
GF-myndighet til de tidligere eierregionene. Dermed ble nok et «teknisk» vedtak
i praksis en sterk sentralisering. Plutselig var det ikke lenger regionene som
eier skolene, men HS.
Det samme skjedde også med kretsenes barnehager.
Eiermyndigheten ble overført fra kretsene til et sentralt AS. Dermed er det
lokale ansvar og myndighet kraftig svekket.
Korona
Denne sentralstyring ble veldig tydelig under
koronaepidemien. På grunn av at myndighetene innførte møteforbud som et
smitteverntiltak, ble forkynnere og andre ansatte permittert. Det ville da vært
naturlig at regionens daglige leder skrev under permitteringsbrevet. Slik var
det ikke. Det var generalsekretæren som satte sin underskrift under
regionarbeidernes permitteringsbrev.
Det var hovedkontoret som også hadde hånden på rattet i prioriteringsprosessen,
men med samråd med regionene. Alt dette var helt sikkert i overensstemmelse med
gjeldende lovverk for konsern i Norge. Samtidig viser det tydelig at måten vi
nå organiserer oss på, fører til en kraftig forsterket sentralstyring.
Tid for kursendring?
Noen av disse nevnte endringene er begrunnet i pålegg fra
offentlige myndigheter. Samtidig har vi ikke vært våkne nok og sett
konsekvensene av det vi har gjort. Jeg har ikke noe å klandre andre
medarbeidere for. Jeg har selv vært kretsleder deler av den perioden endringene
skjedde, og så ikke konsekvensene fullt ut av det jeg har vært med å anbefale.
Kanskje er det tid for å foreta en evaluering av om det er
slik vi ønsker at organisasjonen skal ledes. Personlig ønsker jeg en reversering
tilbake til mer myndighet til den enkelte region. Men det er kanskje
ønsketenkning?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar