«Dere må ikke glemme at den
viktigste misjonsmarka for ungdomsforeningen er de 2-300 ungdommene dere har
under deres talerstol.» Denne påminningen ble en gang gitt av en eldre leder på
et bedehus til en ung leder i bedehusets ungdomsarbeid.
Det han ønsket å si
var at en er ikke frelst om en er kommet inn i et kristelig miljø. Og videre,
den som er vokst opp i en kristen heim, må komme gjennom til et bevisst liv med
Jesus.
På en annen talerstol
ble det sagt noe annet. Det var et møte med flere hundre ungdommer til stede.
Taleren startet sin tale med å si at «han forventet at alle som var tilstede på
møtet var frelst.»
Josef Tungland hadde i
sin tid flere bibeltimer der temaet var vekkelseskristendom. Han sa bl.a. at vi
må være glade for at ungdommene går på møter, vitner, synger og bekjenner Jesu
navn. Samtidig må vi spørre: Har de kommet igjennom til et bevisst liv med Gud?
Har de sett noe? Det er ikke vår sak å holde oversikt over Livets bok, men vi
må ikke slå oss til ro før vi kjenner igjen den rette tonen!
Går vi til Guds Ord
finner vi at det er gjenfødelse i dåpen. «Alle er dere jo Guds barn ved troen
på Kristus Jesus. For dere, så mange som er døpt til Kristus, har ikledd dere
Kristus.» (Gal 3,26-27) Mange av barna i Norge lever sine første år i
barnetroen, men hvor lenge denne tro er levende, avhenger ikke minst av
tilgangen på åndelig føde gjennom Guds Ord.
Barnet som lever i sin
barnetro har i hovedsak ei tillitsfull og enkel tro. De tror det som foreldre
og barnelagsledere tror. De setter ikke spørsmålstegn ved om Peter gikk på
vannet, eller om Gud delte Rødehavet for å berge israelittene. De er ofte svært
tillitsfulle i sitt bønneliv.
Det er viktig å slå
fast at barnetroen ikke noe mindreverdig tro. Den som lever i sin barnetro
lever i ei sann og levende tro. Jesus stilte barna fram som eksempler for
disiplene i troslivet: «Uten at dere omvender dere og blir som barn, kommer dere
slett ikke inn i himlenes rike. Den som gjør seg liten som dette barn, han er
den største i himlenes rike.» (Mat 18,1-4) Vi forstår at her er det ikke tale
om noen mindreverdig tro, men ei levende og frelsende tro som forbilde for de
eldre.
Så vokser barnet til
og blir tenåring og ungdom. Barnet blir mer selvstendig og uavhengig av
foreldre og foresatte. Dette gjelder
også på troens område. De kan ikke leve på andres tro. Foreldre
og venners tro frelser ikke. Troen må være personlig.
Mange på våre bedehus
har vokst opp i kristen heimer. Flere av disse barna har vært kristne hele
livet. De falt ikke fra Gud i ungdommen. Senere har de imidlertid hatt anfektelser
om hvorvidt de er frelst eller ikke. De har ingen frelsesdag å vise til, heller
ikke noe spesielt ord. Enkelte har vært inne på tanken om de burde ut i verden
for å bli skikkelig omvendt og frelst?
Et viktig spørsmål
blir derfor: Går det an å bli bevart som Guds barn fra fødsel til død etter
langt liv? Hva skal vi tenke om overgangen fra barnetro til voksentro?
I liknelsen i Lukas
15 falt begge sønnene fra Jesus. Den heimeværende sønnen gikk aldri bevisst bort. Han var
med i tjenesten for faren, han bodde heime, dvs i menigheten, men det var noe
vesentlig som manglet. Det var ingen glede over broren som var blitt frelst.
Det var ingen erfaring av Jesu gaver, syndenes forlatelse, rettferdighet, fred
med Gud osv. («aldri så mye som et kje!»)
Johannes Brandtzæg
Det er mye å glede
seg over på bedehusene i dag. Det er mange unge og eldre med et brennende
Kristus-vitnesbyrd. Samtidig er det også noe som uroer. Jeg frykter for at det
er mye oppdragelseskristendom i dag, både blant unge og eldre. Døperen Johannes
vitnet etter et møte med Jesus: «Jeg har sett det og jeg har vitnet at Han er
Guds sønn.» Har vi som går på bedehuset sett det synet? Har vi møtt Jesus,
eller har vi gått fra barnetro til fariseisme?
Liknelsen i Lukas 15
sier ikke noe om den som blir bevart i troen fra barn til voksen, men det er
det naturlig i Guds menighet. All sann kristendom er vekkelseskristendom.
Derfor må de som lever i sin barnetro inn i vekkelsen, slik at troen blir
personlig og erfaringen av syndefordervet blir personlig.
For noen skjer denne
overgangen i et nu. Plutselig ser de at de er syndere som trenger Jesu nåde for
å bli frelst, og at denne frelse får de uforskyldt. Andre går «fra lys til lys».
Noen kommer inn i voldsomme anfektelser og troskriser. Andre får bevare noe av
den tillitsfulle trosfrimodighet gjennom oppvekkelsen. Men alle gjør en og
samme erfaring, de ser at de er fortapt uten Jesus.
Det fortelles at tidligere
generalsekretær i NLM Johannes Brandtzæg en gang fikk et spørsmål fra ei kvinne
som ville reis ut som misjonær til Kina. Denne kvinna hørte ikke med til
vekkelsesfolket. Brantzæg skrev til henne og sa at han håpet hun ikke var «moderne»,
og spurt om hun kjente til den paulinske erfaringen «jeg døde» (Rom 7,9-10). «For
noen moderne ånd vil vi ikke ha inn på vår mark så lenge vi kan gjøre noe for å
unngå det.»
Josef Tungland kommenterer
dette i Fast Grunn nr.1 1997: «Me kan gjerne leggja oss på sinne at den gongen
bestod modernismen i vantande åndeleg erfaring av dødsprosessen, jamvel for den
gudfryktige og fredsæle misjonsleiaren, Johs. Brandtzæg. Utan at
sjølvaktiviteten og sjølvlivet døyr, vert det ikkje skapt noko nytt liv, bare
etterlikningar.»
Jesus sa at det er de
syke som trenger til lege, ikke de friske. Menigheten i Laodikea sa om seg selv
at de var rike, hadde overflod og manglet ingenting. Guds dom var at de var
lunkne og frafalne. Menigheten i Smyrna fikk derimot denne attesten: «Jeg vet
om din fattigdom, men du er rik!»
Denne vekkelse må Guds
barn leve i: Jeg er fortapt i meg selv og forsonet og fri i Jesus. Her er ikke
snakk om et bestemt mål av syndighet, men vi må se så mye av vår synd, at vi ikke
kan klarer oss uten Jesus.
For den som lever på
denne plassen blir det ikke snakk om at det blir talt for mye om synd og nåde,
men heller en undring over at det er nåde for en synder som meg. Da blir det
også en nød at det er så vanskelig å hvile i at det er nok det som Jesus
gjorde. Ja, da blir forkynnelsen av synd og nåde det som en stadig hungrer
etter å få høre.
(Revidert utgave av artikkel fra 2009)
3 kommentarer:
Problemet i dag er at mange forsamlinger styres av folk som styres av oppdragelseskristendom. Og da blir det lagt et annet innhold i ordene. Olav Nergård har skrevet et dikt som er inne på dette området:
Noe annet i ordene
Gud gir oss godene i ord.
De kloke hodene, som tror på seg og skolene,
kan vri på ordsymbolene,
så de får, noe fritt omtolket,
gitt et åndsinnhold med ny fasit.
Det legges liksom tåke innover Bibel-språket.
Det er det samme språk,
men meningen i ordene er snudd og vridd, så våk!
Her skremmer nemlig sporene.
Fra slik opprinnelig det ly´r,
og gjennomskinnelig betyr,
blir det, som hemmelig snudd om.
Rent ubestemmelig så from,
kan man stå fram og hylde ham,
Guds Sønn, hans liv og livsprogram,
som "led som idealet".
Men alt blir tåketale.
De gamle ord blir brukt,
som "frelse" og "frigjørelse" og "kristenlivets frukt",
men skjult er en forførelse.
Lar vi oss "kirkelig" bedra, med slikt uvirkelig hva da,
med alle som vil vende om
til denne falske kristendom
foruten å oppdage det store selvbedraget,
og hva det vil bety å eie åpenbaringen
og være født på ny.
De mangler den erfaringen.
Olav Nergård
F!innes det to slags kristne?? Vekkelses-kristne og oppdragelses-kristne??
Må du ha ein viss "Prosent" anger og "sønder-knuselse" for å vera rett omvendt??
Den som kjem til meg,seier Jesus.... Han vert ikkje vist bort! Og ingen kjem til Jesus utan at Faderen dreg han....
I dagens kristne virksomhet er det fristende å tale som om alle tilhørere er omvendt og lever med Jesus. Men Guds Ord må forkynnes med loven til dom, før vi har bruk som Jesus som vår frelser. Guds Ord blir aldri utdatert eller uaktuelt, selv for den som måtte ha levd med Jesus i 80 år. Guds Ord er saltet vi trenger for å bli vekt opp og bevart.
Det drives mye arbeid i kristelig ham som i dag forsøker å tiltrekke seg ungdom fra kristne heimer, som vi må advare mot at ungdommen drar på. Tenker da på slikt som UL og tilsvarende, der det er verdslige konserter og opplevelser som er trekkplaster. Der gis steiner for brød. Dette passer kjødet, men det gis lite rom for vekkelseskristendom, selv om en og annen taler kan være drevet ut av Gud. Det blir et åndsklima der Den Hellige Ånd får svært vanskelige arbeidsforhold. Det er uten tvil flere som mister troen enn finner troen på Jesus som sin frelser i slike sammenhenger.
Takk til Ove Sandvik for en god beskrivelse.
Må Jesus vekke oss opp så vi ser vår tilstand og får bruk for ham som vår eneste redning, både gammel og ung!!
Legg inn en kommentar