I påsken blir vi minnet om Jesu stedfortredende
lidelse, død og oppstandelse for oss mennesker. Hans soning for våre synder,
åpnet veien for fortapte mennesker til himmelen. Vi er dyrt kjøpt!
Bibelens lære har blitt angrepet helt fra Adam og Evas
fall. Djevelen fristet Eva ved å spørre «har Gud virkelig sagt?». Til ulike
tider har forskjellige punkt i den kristne tro blitt satt spørsmålstegn ved. Vår
tid passer godt med 2 Tim 4,3: «For det skal komme en tid da de ikke skal tåle
den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis,
etter som det klør i øret på dem.»
I siste nummer av Sambaandet, har Arne Helge Teigen en
anmeldelse av ei ny bok på engelsk av professor ved Menighetsfakultetet (MF),
Asle Eikrem. Eikrem har bakgrunn fra bedehusbevegelsen i Rogaland, men
forkynner nå helt andre toner. I følge Teigen, sier Eikrem at han er inspirert
i sin tenkning av blant andre ulike feminist teologer. Jeg har selv ikke lest
boka, kun Teigens anmeldelse.
Hva går så den nye «teologien» ut på? Eikrem forkynner
et kraftig oppgjør med læren om Jesu soning for våre synder. Fire sitat fra
Teigens anmeldelse, hvor han siterer eller gjengir Eikrem, sier i klare ordelag
hva denne lære går ut på:
-«Gud tilgir uten at synden sones,»
- Eikrem klassifiserer
«alle oppfatninger om at Gud tilgir mennesker på grunn av Jesu soningsdød, som
voldelige. På dette grunnlaget forkaster han læren om Jesu stedfortredende død.»
-«Jesu stedfortredende soningsdød som sosialt farlig,
fordi den angivelig legitimerer overgrep.»
-«Jesus var ikke frelser på grunn av korset, men på
tross av korset.»
De to siste sitatene er fra feministteologer som
Eikrem gir sin tilslutning til.
Det er vemodig og skremmende å se hvor åpenlyst og
frimodig selv de mest sentrale lærepunkt i Guds ord blir fornektet. At en slik
lære kvalifiserer til et professorat på MF er helt uforståelig, men viser
dessverre hvor langt bort fra Bibelens lære og skolens opprinnelse MF nå er
kommet.
Å påstå at Gud driver med vold og mishandling av sin
egen Sønn, ved å la han sone for våre synder, viser at Bibelens dyrebare
budskap ikke er forstått. Gud er hellig, ren og kjærlig. Hans vesen er slik at
synd ikke kan være i Hans nærhet. Derfor er alle mennesker etter syndefallet
fortapt. Vi har ingen mulighet til å sone vår egen synd.
Gud er én Gud. Gud er treenig. Den eneste mulighet for
oss mennesker til å bli frelst og til å nå himmelen, er at Gud selv griper inn.
Det gjorde han ved å sende sin Sønn, som ble gjort til synd for oss. På korset
ble all Guds vrede over synden rammet Jesus istedenfor deg og meg. Jesus gikk
denne vei helt frivillig. Jesus var både Gud og menneske på korset. Det var
ikke en vred Gud som var voldelig overfor sin sønn, nei, det var den treenige
Gud selv som i kjærlighet til oss mennesker, gav seg selv til soning for våre
synder.
Teigen avslutter sin bokanmeldelse med disse ord: «Som
kristne tror vi at Jesus åpnet Himmelen for oss nettopp ved sin stedfortredende
død på korset. Jesu åpenhet består i at han tar imot alle som kommer til ham
med sine synder. Jesus avviser ingen, men tar imot selv den største synder. Han
tilgir og gir nåde fordi han selv har betalt og gjort opp for oss, nettopp på
korset. Jesu korsdød åpenbarer både Guds frelsende kjærlighet og Guds dom over
synden. Eikrems avvisning av korset bør vekke oss opp. Vi trenger å fornye vår
forståelse av korsets betydning for alt det vi tror på og lever etter som
kristne. Vi trenger fornyelse av korsets teologi.»
Og Guds ord sier: «For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for
oss som blir frelst, er det en Guds
kraft… For da verden ved sin
visdom ikke kjente Gud i Guds visdom, fant
Gud for godt å frelse dem som tror, ved forkynnelsens dårskap. For jøder
krever tegn og grekere søker visdom, men vi
forkynner Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for hedninger en dårskap.»
(1Kor 1:18 + 21-23)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar