torsdag 2. mars 2017

Gjestetaler i nord

Kveldsmat etter møtet på Medby, Senja

Jeg sluttet som kretssekretær i Troms og Finnmark krets i 2003, etter nesten sju år i tjenesten. Nå 14 år senere har jeg fått besøke en del foreninger i Midt-Troms.

Her følger ei lita reisedagbok fra turen:

Tirsdag 21. februar
Dagen startet på Jørpeland, med avreise kl.05.30. Bilen ble parkert på Sola flyplass og flyet var i rute kl.08.30. etter en mellomlanding på Gardermoen, ankom jeg Tromsø i snøvær kl.13.30. Båten til Finnsnes hadde avgang kl.16.15 og ankom presis til Finnsnes kl.17.30. På kaien sto min gode venn og tidligere medarbeider Trond I. Kristoffersen og tok imot meg.

Bjorelvnes bedehus

Første møte denne uka startet allerede kl.18.00 på Bjorelvnes bedehus.Vi ankom bedehuset kl.17.55, så de fleste var allerede på plass da vi kom. Det ble til sammen 13 på møte denne tidlige kvelden. I min tid som kretssekretær var jeg innom på noen få samlinger på Bjorelvnes, men jeg talte aldri selv på noe møte der. 

Det var Trond som var møteleder, med kona Gunhild som pianist. Det ble et åpent og godt møte, med flere vitnesbyrd etter talen når ordet ble gitt fritt. Veldig kjekt å treffe igjen mange kjente og noen mindre kjente. Predikantvertskap denne uka er Gunnhild og Trond, som serverte varm og deilig suppe til kvelds.

Nordborg vgs med regionskontoret i kjelleren nærmest fotografen

Onsdag 22. februar
Etter ei god og lang natt, ordnet jeg med frokost før møteforberedelse. Jeg skulle treffe Trond på Nordborg kl.14.30, og rakk å hilse på Øystein Hitland og Kristin B. Olufsen på regionskontoret før det. Veldig kjekt å se min gamle arbeidsplass igjen. Mye var likt slik jeg forlot kontoret i 2003.

Dagens møtested var Medby på yttersia av Senja. Turen ut dit ut ble fantastisk. Det var bra med nysnø, sola skein og det var mange kuldegrader. Trond og jeg var invitert til middag hos Gudrund Nilssen før møtet. Vi hadde flere møteuker sammen på Medby i mi tid i nord. Da bodde vi hos Gudrund. Det var derfor veldig kjekt og komme innom heimen hennes igjen. Serveringen var ikke blitt dårligere med årene. Herlig lammefrikassé med mandelkjernepudding til dessert var dagens meny.

Mange god minner å friske opp. Trond Kristoffersen og Gudrund Nilssen
Samme stue og samme personer 20 år tidligere

Møte var i en annen kjent heim, hos Esekine Pettersen. Sju lokale og to tilreisende var kveldens møtelyd. Esekine åpnet møtet med de siste versene i Judas brev. Vi merket nøden og omsorgen for at folk må bli frelst. Olav Vegge var møteleder, og etter talen gav han anledning til frie vitnesbyrd. Mange delte gudsord og sangvers. Møtet ble avsluttet med en aldeles nydelig kveldsmat, før heimreis. Det var -20 grader over Senja, og sterkt nordlys. En fantastisk avslutning på en flott dag

Torsdag 23.februar
Denne dagen er møtefri. Det oppsatte møtet ble flyttet til fredag ettermiddag. Dagen gikk med til besøk på gjenbruksbutikken på Finnsnes, forberedelse av helgas møter, lesing og noe reiseruteplanlegging for møtevirksomhetene i Region Sørvest til høsten. Dagens middag sto Trond for. Aldeles nydelig stekt seibiff. Lenge side jeg har hatt så god fiskemiddag!

Fredag 24. februar
Sov godt i natt. Hørte ikke at det hadde herjet snøstorm om natta, men jeg så resultatet om morgenen. Massevis av nysnø var kommet og bilen til Hitlands som jeg låner disse dagene, var helt nedsnødd. Etter frokost og forberedelse, startet turen mot Espenes i Dyrøy kl.11.00. Det var først noen ærender på Finnsnes, før det ble en nydelig tur sørover. Stormen hadde lagt seg, og det var sol mellom snøbøyene.

Fra møtet hos Bjørg og Oddvar Moen på Espenes

Bjørg og Oddvar Moen på Espenes hadde invitert meg på lapskaus kl.13.00, i forkant av møtet. Kjekt å friske opp felles minner fra tiden jeg var her nord. Det er ikke mange igjen i bygda som går på misjonsmøter. Når Oddvar ønsket velkommen til møtestunda kl.16.00, var det fire som var kommet i tillegg til husets egne. Men Guds ord er ikke avhengig av om det er mange eller få som samles. Hans velsignelse følge Ordet. Siden jeg skulle videre til enda ett møte, måtte jeg gå i kaffepausen.

Møte hos Wenche og Ole Sørensen på Takvatn

Turen gikk videre via Sørreisa, Bardufoss og Heia til Takvatn og Vassmoen. Her er Wenche og Ole Sørensen bønder og har en åpen heim for misjonsmøter. Liv Strømsli er foreningens formann, men denne kvelden var det Wenche som var møteleder. I tillegg til fem fra Takvatn, kom det tre fra Rundhaug i Målselv. En fin kveld om Guds ord, der også god mat og drøs hører med. Turen heim til Bjorelvnes gikk unna på halvannen time.

Trond i sitt ess...

Lørdag 25. februar
Denne formiddagen var jeg privilegert og fikk være med Trond og svigersønnen Espen L. Bø på fisketur ved Gibostad. Speil blank sjø og sol på hvite fjell gjorde turen til en nytelse. Opplevelsen ble ikke mindre av at fisken beit villig. 23 torsk og 2 hyser på en omtrent to timers tur. Espen stakk av med den største fisken på godt og vel 5 kilo. Vel heime serverte Trond nydelig mølja med lever og rogn. Alt smakt fantastisk, bortsett fra levra som jeg overlot til Trond å nyte.

Espen L. Bø


Møte denne kvelda var på Soltun soldatheim på Setermoen. Etter halvannen times kjøring, kom jeg rett til dekket bord med Taco. Nydelig mat. Ca. 15 soldater hadde funnet veien til Soltun på lørdagskvelden, og det var åpent og godt å forkynne Guds ord. Etter møtet var det kaffe og drøs på stua. Mange av soldatene fortalte om den store betydningen Soltun har for soldatene i området, og ikke minst for de kristne ungdommene.

Fra Soltun soldatheim på Setermoen

Søndag 26. februar
Siste dag i Lenvik. Før avreise til Tromsø, skulle jeg tale på Finnsnes misjonsforsamling sin samling klokken 16.00. Det var en bibeltime om nattverden. Etter bibeltimen var det familiemøte kl.17.00, så det ble litt for kort tid til å prate med gamle kjente. Men veldig trivelig å se mange av vennene igjen. Ekstra kjekt var det å se de nye lokalene til forsamlingen, som er i samme bygget som Nordborg ungdomsskole. Både forsamlingslokalene og ungdomsskolene er nye etter at jeg flyttet fra Finnsens.

Familiemøte etter bibeltimen i Finnsnes misjonsforsamling

Tromsøbåten gikk 17.45 fra Finnsnes og på kaien i Tromsø sto Thor Fremmegård og tok imot. Vi kjørte en snartur innom Fjellheim bibelskole og plukket opp Thors kone Sigrunn, før vi kjørte til Kvaløya. Jeg fikk bo hos Sigrunn og Thor mens jeg var i Tromsø.

Johannes Kleppa bak kateteret

Mandag og tirsdag 27.-29. februar
De to siste dagene på turen fikk jeg være med på «kortkurs» på Fjellheim. Dette er bibelkurs for tilreisende og noen av bibelskoleelevene. Undervisningen sto Johannes Kleppa, Bengt Birgersson og Ingvald Andre Kårbø for. God å sitte ned å lytte, etter selv å ha forkynt i ei uke.

Fjellheim var stapp full denne uka. Det var kursdeltakere fra Luleå i Sverige, Alta, Trøndelag, Rogaland, Drammen, Namdal og mange andre steder. Veldig kjekt å treffe igjen mange kjente og noen ukjent. En ekstra spiss på dagene var det å få treffe tre onkel-ungdommer. Fjellheim betyr svært mye for Nord Norge, men også for resten av landet og for nordkalotten i helhet. Skolen er et stort takkeemne, som vi må be Gud bevare som et utvalgt redskap for sin rikssak.

Fullt hus på kortkurs på Fjellheim


Tirsdag ettermiddag kl.17.00 lettet flyet i nydelig solnedgang over Tromsø og Sør-Troms. Flyene var i rute og bilen ble parkert i garasjen på Moi kl.22.30 etter ei uke i nord som jeg ser tilbake på med stor takknemlighet.









Ingen kommentarer: