Rådsmøtet 2008
Under NLMs generalforsamling i 1997 skjedde en
viktig endring i organisasjonens styringsstruktur. Rådsmøtet ble da øverste
myndighet i lærespørsmål.
Bakgrunnen for det som skjedde var en lang og
opprivende debatt i organisasjonen om det såkalte tjenestedelingsprinsippet.
Det vil si Bibelens tale om at Gud har ordnet noen tjenester i menigheten som
kvinner skal få slippe å inneha. Det gjelder hyrde- og læretjenester.
Den saken som var debattert i organisasjonen siden
opprettelsen, var hvorvidt kvinner skulle ha stemmerett i generalforsamlingen
eller ikke. NLM har sett på GF som den øverste myndighet i alle saker. Derfor
har GF vært regnet som det øverste hyrde- og læreorgan i organisasjonen og av
den grunn har kun menn vært stemmeberettiget. I 1997 frasa GF seg den øverste
myndighet i lærespørsmål og overførte denne avgjørelsesmyndighet til Rådsmøtet.
Rådsmøtet består kun av menn, mens GF ble åpnet for kvinner.
Rådsmøtet har historisk vært en samling av ledere
fra de ulike kretsene i NLM og HS. Dette møtet var samlet i forkant av hver GF
for å gi råd til HS i viktige saker. Dette gjaldt først og fremst saker som HS
skulle fremme for GF. Vedtak i Rådsmøtet har hatt stor betydning i
organisasjonen, men møtet har ikke hatt noen formell myndighet før i 1997.
Etter 1997 er altså Rådsmøtet NLMs generalforsamling i prinsipielle læresaker. «Rådsmøtet
fatter endelig vedtak i lærespørsmål av prinsipiell karakter..»(Grunnreglene §14)
Rådsmøtet 2011 (foto vl.no)
Mot slutten av 1980-tallet oppsto en opprivende
debatt i NLM om selve tjenestedelingsprinsippet. Lærere ved Fjellhaug
misjonsskole hevdet at vi i vår tid ikke nødvendigvis var bundet av Bibelens
lære på dette punktet. Denne striden endte med at HS utarbeidet et hefte
«Kvinners tjeneste i den troende forsamling» som ble godkjent av HS i februar
1991 og av GF i juli samme år. Her slås det uttrykkelig fast at NLM kjenner seg
forpliktet på Bibelens lære også på dette punktet og heftet angir noen konkrete
konsekvenser det får for organisasjonen.
I 2011 la HS fram for Rådsmøtet til høring et
foreløpig utkast til revisjon av dette dokumentet. Høringsutkastet ble senere
endret noe og deretter vedtatt av HS. Dette var den prinsipielle delen. HS vedtok
en stund etterpå et dokument med praktiske konsekvenser av det reviderte
dokumentet.
Jeg har tidligere på bloggen gitt uttrykk for min skuffelse
over det reviderte vedtaket HS har gjort. Dette gjelder først og fremst de
praktiske konsekvensene. Det åpnes nå bl.a. for at regionstyreformann og
nestformann kan være kvinner. Forbudet mot samarbeid med kvinnelige prester
svekkes, nesten alle stillinger på hovedkontoret åpnes for kvinner, det samme
gjelder lederstillinger på misjonsmarkene. Min opplevelse av det reviderte
vedtaket i tjenestedelingssaken er at vi sitter igjen med fine formuleringer
nesten uten praktiske konsekvenser.
På denne bakgrunn er det vanskelig å forstå at HS ikke
la denne saken fram for Rådsmøtet for endelig vedtak. Det var GF som gjorde det
endelige vedtak angående prinsippdokumentet i 1991. Da må det også være GF(i
dette tilfelle Rådsmøtet) som må vedta endring av sitt eget vedtak.
Siden HS valgte selv å fatte endelig vedtak i denne
saken, kan en undres om vedtaket om å overføre GF-myndigheten i lærespørsmål
fra GF til Rådsmøtet er uten praktiske konsekvenser. HS tar alle slike
avgjørelser selv. Rådsmøtet fortsetter som før 1997, som om vedtaket det året
ikke har noen praktisk betydning.
I praksis er vi da tilbake til HS sitt
flertallsforslag ved GF i 1988. Da foreslo flertallet i HS at lærespørsmål
skulle avgjøres av HS og GF åpnes for kvinner: «Hovedstyret har det overordnede
læreansvar innen organisasjonen.» Dette
forslaget ble imidlertid avvist av daværende GF.
Jeg mener det nå er tid for å klargjøre Rådsmøtet
myndighet i organisasjonen vår, og dette innlegget er tenkt som et innspill i
den debatten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar