Det er alvorlig og trist når det blir stilt spørsmålstegn ved Guds ords troverdighet. Noen går lengre og til og med fornekter deler av Ordet.
Bibelkritikken startet allerede i paradis. Djevelen kom til Eva og sa: «Har Gud virkelig sagt?» Det førte til menneskehetens største katastrofe, syndefallet og opprøret mot Gud.
Jeg møtte bibelkritikken første gang i studietiden på 1980-tallet. Ett eksempel jeg husker: I 1 Mos 12 står det at Abraham og Sara var i Egypt. Siden Sara var så vakker, var Abraham redd for at Egypterne ville slå han i hjel for å få tak i Sara. Hun skulle derfor si at hun var Abrahams søster. En liknende hendelse omtales i 1 Mos 20 og i 1 Mos 26 - da med Isak og Rebekka. Det som da ble undervist, var at dette egentlig var én hendelse som tradisjonen hadde gjort til tre. Altså, en historisk feil i bibelen. «Har Gud virkelig sagt?»
Denne bibelkritikken har fulgt oss mennesker gjennom alle tider, og har øket i styrke i landet vårt de siste tiårene. Guds ord sier at det er to mulige utganger på livet, evig frelse eller evig fortapelse. Mange fornekter i vår tid fortapelsens realitet. I påsken ble sangeren og teologen Bjørn Eidsvåg hyllet. Også av kristne. Dette selv om han fornekter sentrale lærepunkt i Guds ord, som f.eks livets to evige utganger. Bibelen sier: «Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.» (Joh 3:36)
Guds ord sier at ei kvinne skal slippe å være hyrde og eldste. «Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.» (1Tim 2:12) Det er ikke mange som bøyer seg for det ordet! I dag står denne kampen midt i våre bedehus. Dessverre ser det ikke ut til at bedehusfolket lar Guds ords tale være det avgjørende i denne saken. Vi ser det også i etikken. Guds ord sier at seksuelt samliv hører til i et offentlig inngått ekteskap mellom en mann og ei kvinne. I dag forkynnes det fra mange hold at det er fritt fram bare du er glad i den du har samliv med.
Eksemplene er mange, men de rokker ikke ved Ordet. «Desto fastere har vi Guds ord». Ikke en tøddel av ordet skal forgå, fra første ord i 1 Mos til siste ord i Åpenbaringen. Dette ordet er gitt oss av Gud, ført i pennene av profeter og apostler som var inspirert av Den Hellige Ånd til å skrive. Skrivemåten er personlig, men innholdet er gitt av Gud. I 2 Tim 3,15-16 leser vi: «Helt fra barndommen av kjenner du De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet,» Hele skriften. Vi kan stole på Guds ord.
Men, sier mange. Ordet er ikke så lett å forstå. Det er mange ulike tolkninger. Guds ord viser vei. Den sier at uklare ord skal sees i lys av de klare. Vi kan illustrere det med spørsmålet om det er rett ut fra bibelen å gifte seg på ny for en som er skilt. Et følelsesmessig vanskelig spørsmål. Mange bibelvers taler om dette, bl.a. Mark 10,11-12, Luk 16,18; Rom 7,3; 1 Kor 7,11. Alle disse sier utvetydig at den som er skilt ikke skal gifte seg på ny så lenge ektefelle lever. En tekst (Mat 19,9) kan muligens synes å åpne for gjengifte når den ene ektefellen har vært utro. Da må dette verset sees i lys av de mange klare. Det finnes ingen åpning for gjengifte i Guds ord, så lenge ektefellen lever. Når det er sagt, må jeg få si så sterkt jeg kan: Jesu blod renser for all synd. Jesus sier til disse som han sier til alle: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!» (Matt 11:28)
Luther har gitt en sunn veiledning
om hvordan vi forholder oss til vanskelige tekster i Guds ord: «Møter du ord i
Bibelen du ikke kan forstå, ting som kan synes som motsetninger og lignende, da
bøyer vi oss for at Guds tanker er høyere enn våre tanker og lar de ordene
ligge og konsentrere oss om andre og mer klare ord. Vi bøyer oss for Ordet, vi
setter oss ikke over det!»
(Et av punktene i bibeltimen jeg holdt på Nærbø 04.04.24. Avslått inntatt i avisen Dagen)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar