søndag 29. oktober 2023

På reise med Guds ord – Skjoldastraumen

Skjoldastraumen bedehus (foto Tysvær bygdablad)

Siste uka i oktober sto Skjoldastraumen bedehus på mi reiserute. Det var ei møteuke fra tirsdag 24.- søndag 29.10, sammen med Egil Skutlaberg.

Etter to uker på tur til Trøndelag og Romerike, var det godt med en fridag heime på Jørpeland mandag 23.10. Tirsdag var det imidlertid klart for ei ny møteuke, på Skjoldastraumen bedehus i Tysvær kommune. Jeg hadde denne gang utfordret min gode venn og kollega Egil Skutlaberg, om å bli med på noen av møtene. Jeg reiste fra Jørpeland kl.16,15, og var framme i god tid før møtestart kl.19.00.

Glimt fra forsamlingen på Skjoldastraumen bedehus
(foto Ove Sandvik)

Det var Egil som talte denne første kvelden, mens jeg hadde en hilsen til avslutning. Møteleder var Gunstein Landro, som er leder for misjonsforeningen. Det var ni misjonsvenner som møtte opp på samlingen, og vi fikk ei god stund om sentrale sannheter fra Guds ord. Jeg bodde hos Anne Margrete og Egil Skutlaberg denne uka, og det var veldig trivelig å få god tid til å prate. Egil og meg har vært kollegaer i NLM i alle år jeg har vært ansatt, og han overtok etter meg som kretssekretær i Troms og Finnmark krets i 2003. Dette er imidlertid første gang vi er sammen på ei møteuke.

Anne Margrethe og Egil Skutlaberg stelte godt med predikanten
(foto Ove Sandvik)
Misjonshusets turgruppe (foto Ove Sandvik)

Onsdagen var en rolig dag heime hos Skutlaberg på Vormedal ved Haugesund, med forberedelse, lesing, spasertur og mye god mat og prat. Skutlabergs var opptatt denne kvelden, med bibel og bønn på Misjonshuset i Haugesund, så jeg var alene taler på møtet denne dagen. Det var 11 som kom på samlingen, der Gunnlaug Voll hadde åpning og det var vitnemøte etter talen. Torsdag formiddag fikk jeg være med Misjonshusets turgruppe på tur. 18 turglade misjonsvenner hadde en to-timers spasertur med innlagt kaffe og et Guds ord for dagen. Om kvelden talte Egil til en forsamling på 13.

Fra Gjenbruken på Karmøy. F.h. butikkleder Gunnfrid Svela, Egil Svela
og Egil Skutlaberg (foto Ove Sandvik)
To elever fra Lundeneset deltok med fin sang
(foto Ove Sandvik)

Fredag formiddag fikk jeg tid til en tur på Gjenbruken på Karmøy, mellom forberedelsene til møtet. Butikken har åpent tirsdag til lørdag, og omsetningen er stadig økende. På kveldens møte, møtte det 14. Vi fikk en god samling om Guds ord med litt kaffe og kaker etter møtet. Lørdag var det stor misjonsbasar på Misjonshuset i Haugesund. Etter forberedelser på formiddagen, fikk jeg med meg møtestunden kl.16.30, der Mons Gunnar Selstø var taler. Egil var fullt opptatt med basaren, så jeg ble alene på møtet på Skjoldastraumen om kvelden. Det var 13 som møtte opp denne lørdagskvelden, og flere delte et vitnesbyrd mot slutten av samlingen.

I dette bygget har Misjonshuset og Norheim vgs sine lokaler
(foto norheim.vgs.no)

Siste dag i møteuka, startet med søndag formiddagsmøte på Misjonshuset. Her var det Øivind Solheim som talte over søndagens tekst. Det ble opplyst at det kom inn kr.175.000 på basardagen lørdag, noe som var kr.25.000 mer en i fjor. Søndag kveld var Egil og meg på plass til siste samling på Skjoldastraumen bedehus kl.19.00. Denne kvelden var Egil taler og det møte fram 17 fra ulike bygder.

Jeg er takknemlig for at misjonsfolket samles til møteuke, selv om de ikke er så mange. Vi trenger like mye åndelig mat om forsamlingen er liten, som om den er stor.






Ingen kommentarer: