onsdag 20. september 2023

Hører du?


Derfor, som Den Hellige Ånd sier. I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter, (Heb 3,7-8a)

Profeten Samuel fikk tidlig et kall til å bli en Herrens profet. Mor hans het Hanna. Hun hadde en bønnekamp fordi hun ikke fikk barn. Hun lovet Gud at om hun fikk en sønn, skulle han bli gitt til Herren. Gud hørte hennes bønn og Samuel vokste opp i templet under presten Elis ledelse. Det var ei mørk tid i Israel. I 1 Sam 3,1 står denne beskrivelsen: «Herrens ord var dyrt i de dager, av syner var det få.»

Det er mange likhetstrekk mellom Samuel sin tid og vår. For meg personlig har det mange ganger vært en nød for meg at det er så sjelden jeg får et Guds ord som taler til mitt hjerte. Det er også en nød for folket vårt, at det er så lite vekkelse. Det er så sjelden vi opplever at det er noen som hører seg frelst. Har du erfaring med å høre Guds røst?

Hvordan er det så når du hører Guds ord? Jo, det kan det være både godt og vondt. Vondt når Jesus taler til deg om di synd og dine unnlatelser. Velsignet godt når du får høre Jesu røst si at for Hans skyld er Jesu nåde nok for en synder som deg. Det er et under ved Den Hellige Ånd, når Guds ord taler til deg: «Å for et under at Ånden har talt, om mine synder hvor dypt jeg har falt. Vitnet om Jesus at han har betalt. Nåde ja nåde det er.» Slik synger Leonard Gudmundsen.

På 1970-tallet sang Stanly Jakobsen ei vise som ble en slager i Norge. I visa sto blant annet denne strofen: «I morgon, i morgon, men ikkje i dag. I dag, ja, i dag gjør eg ikkje det slag» Det var treffende for mange oss, både i hverdagslige ting og i vårt forhold til Gud. Det er så lett å utsette ting, skyve ting foran.

Men i Guds rike heter det ikke i morgen, men det heter i dag! Ingen av oss vet om får flere dager. Derfor sier Jesus: «I dag om du hører min røst, så forherd ikke deres hjerter.» Den danske salmedikter Hans Adolph Brorson skriver i ei av sine salmer:

I dag er nådens tid, I dag er Gud å finne, Nå kan alvorlig flid Hans milde hjerte vinne. Opp, opp til angers gråt Og etter Jesus jag, Men snart – det er mitt råd – Nå heter det i dag.

I dag begynn, og spar Det ikke til i morgen. Hva morgendagen har Å bringe er forborgen (skjult). Kan hende klokken slår I dag sitt siste slag – Nå leges sjelesår, Nå heter det i dag! (SB 175,v1-2)

I ei kristen vise blir faren ved å utsette avgjørelsen om sitt gudsforhold tatt opp. Visa begynner slik: «Nei, ikke ennu sa en liten gutt, når jeg blir voksen skal jeg meg omvende!....» Gutten ble voksen og utsatte avgjørelsen til han ble gammel og syk. Til slutt ble det for sent. Utsettelsen endte i fortapelsen. Det er dessverre mange som tenker som denne gutten. De hører Guds kall, men forherder sitt hjerte. 

Derfor sier Jesus til deg som leser dette: Om du hører Jesu røst til frelse, så svar ham ja i dag.  «Jesus kalles synderes venn, Derfor kom nå til ham hen! Ta imot hans nådebud, Han vil ingen støte ut!» (SB 188,v1)





Ingen kommentarer: