Myssa bedehus
Ett menneskes frelse kan få store konsekvenser. Det
kan få konsekvenser for nærmeste familie og sambygdinger, men også langt ut
over landets grenser.
Ett av de mest kjente eksempler på det, var Østfoldingen
Hans Nielsen Hauge. Han fikk være et redskap til at store deler av Norge ble
berørt av evangeliet. Flere av etterkommerne av dem som ble vunnet ved hans
virksomhet, ble også misjonærer i fremmede land. I Sokndal fikk de også merke
ringvirkningene av Hans Nielsen Hauges virksomhet. Mange ble frest i denne
bygda, mens andre tok sterk avstand for det nye livet som brøt fram.
Oppvekst på
Årrestad
Ole Årrestad vokste opp på en av gardene på Årrestad i
Sokndal. Årrestad er ei avsides bygd, ikke langt fra grensen til Lund kommune. Oles
far het Brynild Svensen og var fra Skåland ved Moi, mens mora Kristine
Olsdatter var fra Kjellesvik noen kilometer sør for Skåland.
Før Kristine og Brynild kom til Årrestad, hadde de en
periode vært husmenn på plassen Løyning i heien. Her var de under
folketellingen i 1801. Kristina og Brynild fikk sju barn, hvorav seks vokste
opp. Ole var nummer fem i søskenflokken. Han ble født i 1790. Det fortelles om
Ole at han «likte å være fin i klærne og verdslig i lystene». Han var blyg av
natur, men evnerik og lærenem.
Som tenåring hørte han om Hans Nielsen Hauge og hans
forkynnelse. Også i Sokndal ble folket delt i synet på denne merkelige
vekkerrøsten fra Tune i Østfold. Ole var enig med dem som hevdet at Hauge var
en ulv i fåreklær. Om han foraktet Hauge, hadde han desto mer respekt for
Pontoppidans forklaring som han hadde lært under konfirmasjonen. Han ville
gjerne holde seg etter det som sto i den boka, men samtidig forsto han at han
manglet noe vesentlig. Skulle han bli en kristen, måtte han bli født på ny.
Hans Nielsen Hauge
Radikal omvendelse
22 år gammel ble han i 1812 innkalt til
militærtjeneste i Kristiansand. Han var en stram kar, og ble snart forfremmet
til underoffiser. Han fikk godt ord på seg som ærlig og rettferdig, og vant
derfor stor respekt. Slev ble han skuffet over det røffe miljøet han møtte, og
han mistet lysten på de verdslig lyster og fornøyelser. Han karakteriserte dem
som vond lukt. I sitt indre kjente han på en åndelig uro. Han hadde ikke fred
med Gud. «Jeg kjente ikke sjelevennen Jesus», sa han.
Etter tre år i kongens tjeneste, vendte han heim til
Årrestad igjen. Heime på garden ville han ta kristendommen på alvor og begynne
å tjene Gud. Han hadde sans for det radikale, og stanset spesielt for et ord i
Forkynnerens bok 2,2: «Til latteren sa jeg: Du er gal! Og til gleden: Hva gagn
gjør du?» Han var fast bestemt på å legge lettsinn bak seg og ta sin kristendom
alvorlig. Bibelen ble flittig lest, og venner og familie merket en markert
endring i hans liv.
Han hadde også en periode der han øvde seg på å synge
salmer om død og evighet, om kors og trengsel. Han ble selv grepet av dette og
tok ofte til tårer. Et sangvers han ofte sang var dette:
Vil du have ro, min sjel,
Vil du leve glad og vel,
Ønsker du i all din møye
Deg å glede og fornøye?
Elsk din Jesus! Intet mer,
Så skal du og se det skjer.
Men følelsene gikk opp og ned. En stund var han trygg
og glad, men like etter var tungsinnet tilbake. Det var et liv i trelldom.
Etter et besøk av to «lesere», ble han overbevist om at han var en frafallen
kristen og uten håp om å bli frelst. Han kom inn i en sterk sjelestrid. Han ba
om å få se si synd, og ble bønnhørt. Syndens gru ble overveldende for han.
Tanken på den evige pine førte han så langt at han vurderte selvmord.
For å få hjelp i sin nød, gikk Ole til presten i
bygda. Men der fikk han bare kjeft. Presten mislikte sterkt at han hadde hatt
kontakt med «leserne», de kristne haugianerne i bygda. Presten hadde ingen
hjelp å gi ham. En dag han skulle ut å pløye, tok han med seg et brev som han
tidligere hadde fått av en kristen venn. Dette brevet hadde ikke gitt han noe
hjelp da han fikk det, men da han nå leste det på ny, rant lyset for Ole. I
brevet sto blant annet: «Om himmelen er av jern og jorda av kopper, skal ropene
dine likevel bli hørt i himmelen!»
Gleden var stor. Endelig så han seg frelst og fri. Han
tenkte på Israelsfolket ved Rødehavet med fienden på den ene siden og havet på
den andre. Slik hadde han selv også kjent det. Nå så han at Gud som frelste
Israelsfolket også kunne frelse ham! Han var fri. Noen dager etter truet
imidlertid mørket med å presse seg på igjen. Da ble døperen Johannes sitt
vitnesbyrd om Jesus til utfrielse for ham: «Se der Guds Lam som bærer bort
verdens synd» Syndebyrden falt fra Oles skuldre. Det ble en radikal omvendelse
som bar frukt i generasjoner.
Ole Årrestads barnebarn Gjertine Årrestad Johnsen
Egen familie på
Årrestad
Ole overtok etter hvert heimegarden på Årrestad og ble
gift med Anne Berte Olsdatter fra garden Mål i Sokndal. Anne Berte var fem år
yngre enn Ole. De fikk sitt første barn, Bernt Tobias i 1817, men han døde allerede
året etter. Samme år som Bernt Tobias døde, fikk de barn nummer to, som døde
like etter fødselen. Hun fikk navnet Kristine Sofie. De fikk heller ikke
beholde barn nummer tre. Bernt ble født i 1819 og døde samme år.
Barn nummer fire fikk imidlertid vokse opp. Han het
Kristian og ble født i 1821. Kristian overtok et nabobruk på Årrestad. Mer om
han under. Barn nummer fem og seks var jenter og het Ellen Katrine og Birgitte
Sofie. Begge disse flyttet til Stavanger. Nummer sju i rekken var Ole, født i
1831 og døde i 1835, mens Anne var nummer åtte og født i 1834. De to siste barna, Olaus og
Oline Gjertine døde som små, Olaus som toåring og Oline samme år som hun ble
født (1841).
Som vi ser mistet Anne Berte og Ole seks av ti barn som
ganske små. En tøff hverdag som mange i Norge opplevde på denne tid.
Kall til misjon
Vekkelsen ved Hauge fikk mange impulser fra blant
annet Brødremenigheten. Fra denne bevegelsen kom misjonskallet sterkt inn blant
kristenfolket. I Sokndal ble det i 1838 startet en misjonsforening. Dette var
den fjerde kommunen som fikk slik forening. Før den tid var det i Rogaland bare
forening i Strand, Stavanger og Egersund. Foreningen i Sokndal var de første
årene kun en uformell sammenslutning av kristne med kall til misjon. De skriver
selv at de var blitt «enige om å bidra til misjonen blant hedningene i samme
hensikt som andre i vårt land». Ole Årrestad var en av stifterne til denne
foreningen.
Den første tiden var foreningens medlemmer usikre på
hvor de skulle sende de innsamlede midlene. De fryktet for at flere av de
utenlandske misjonsselskap ikke hadde den rette lære. Etter hvert ble de enige
om å sende pengene til det Rhinske Misjonsselskap som de var overbevist om
førte en ren luthersk lære.
Det Norske Misjonsselskap (NMS) ble stiftet i 1842 i
Stavanger. Året etter vedtok 20 mannlige medlemmer i misjonsforeningen i
Sokndal å sluttet seg til NMS, men de åpnet for at enkeltmedlemmer kunne sende
penger også til andre misjonsselskap. Ole Årrestad signerte de nye
foreningslovene som nummer 14. Foreningen fikk navnet «Sokndals
Misjonsforening» og hadde som formål «å virke for evangeliets forkynnelse for
hedningene».
Ole Årrestad ble ingen gammel mann. To år etter at han
var med å melde misjonsforeningen inn i NMS, døde han kun 55 år gammel. Han
etterlot seg kone og fem barn i alderen 11-24 år. Oles kone Anne Berte delte
mannens kall til misjon. Hun var med å stifte den første kvinneforeningen for NMS
i Sokndal i 1853. Foreningen holdt møtene i Hauge i Dalane og Anne Berte gikk
den en mil lange veien fram og tilbake med rokken på ryggen.
Kvinneforeningen produserte ulikt håndarbeid som ble
sendt til misjonsmarken. I 1853 produserte kvinneforeningen i Sokndal følgende
varer til misjonen: 29 meter lerret, 20 meter stripet ullstoff, seks par ull manns
sokker og ett par barnesokker.
Ole Årrestads oldebarn Tønnes Frøyland
Misjonskallet til
nye generasjoner
Samme år som Ole døde, i 1845, giftet sønnen Kristian
seg med Grethe Malena Torkildsdatter Nedre Mysse. Grethe og Kristian fikk kjøpe
et annet bruk på Årrestad, bruk nr. 3, og ble bønder der. Også dette ble en
markert misjonsheim. Kristian sin svigerfar, Skule Mysse, var også blant
underskriverne da Sokndal Misjonsforening ble innmeldt i NMS i 1843. Grethe var
antakelig en markert kristen personlighet, for hun fikk i bygda kallenavnet
«hellige Grethe».
Om Grethe heter det: «Hun hadde det godt med Gud. Hun
ruslet omkring og snakket med Jesus som hun snakket med annet folk. Når andre
sto der, sto Jesus ved sida. Satt hun i stua, satt Jesus der også. Den einaste
skilnaden var at folk var synlige, men Jesus var usynlig. Frelseren hadde hun
alltid hos seg i tro. Derfor hadde hun det jamt godt.» (Straume)
Ei av døtrene til Grethe og Kristian fikk kall til å
reise ut som misjonær til Kina. Hun het Gjertine og ble gift med Ludvig Johnsen
året etter at hun om til Kina for Kinamisjonsforbundet (NLM) i 1891 som første
kvinnelige misjonær for NLM. Mannen Ludvig døde året etter at de ble gift, men
Gjertine fortsatte som misjonær fram til 1911. Ei annen datter, Karoline, ble
mor til martyrmisjonæren Tønnes Frøyland som reiste til Kina for NLM i 1909 og
ble skutt av røvere i 1914. I tillegg var Grethe tante til Sigvald Netland, den
første misjonæren fra Sokndal, som reiste til Kina i 1890.
Kilder:
Jakob Staume: I hvite klær
Emil Birkeli: Liv og vekst
T. B. Ekeland m.fl.: Sæden som bar hundre fold
T. B. Ekeland m.fl.: Sæden som bar hundre fold
Wisted.no
Digitalarkivet.no
nlm-arkivet
nlm-arkivet
Dette er den siste artikkelen i en serie om pioner
misjonerer fra Sokndal og deres historie. De andre artiklene finner du her:
Sigvald Netland - Sokndals første misjonær
Gjertine Årrestad - NLMs første kvinnelige misjonær
Johan Albert Skordal - Tidlig død i Kina
Marie Skordal - Et dramatisk liv
Tønnes Frøyland - Skutt av røvere i Kina
Fredrik Knudsen-Aaros - Et langt liv som misjonær
Gjertine Årrestad - NLMs første kvinnelige misjonær
Johan Albert Skordal - Tidlig død i Kina
Marie Skordal - Et dramatisk liv
Tønnes Frøyland - Skutt av røvere i Kina
Fredrik Knudsen-Aaros - Et langt liv som misjonær
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar