mandag 16. mars 2015

Intervju med Lebesbymannen


Minnebauta over Lebesbymannen ved Lebesby kirke
 
Lebesbymannen Anton Johansen var opprinnelig fra Tärna i Vesterbotten i Sverige, men flyttet i ung alder til Lebesby i Finnmark. Han ble kjent langt ut over Norges grenser på grunn av sine «syner».

Jeg har i en tidligere artikkel skrevet en kort biografi om Anton Johansen. Der har jeg også gitt min vurdering av hans syner. Jeg mener hans virksomhet var preget av svermeri. Likevel er han en interessant person, ikke minst for en som har et nært forhold til Lebesby og folket der.
 

Jeg vil derfor gjengi et intervju med Anton Johansen som avisa «Socialdemokraten» hadde med han, og som er gjengitt i Stavanger Aftenblad 9. mars i 1918. Intervjuet ble gjort noen måneder før 1. verdenskrig sluttet.

Lebesby
 
Hvordan krigen skal ende?
Profeten fra Lebesby fortæller

«Socialdemokraten» har netop hat besøk av Anton Johansen, den synske mand fra Lebesby i Finnmark. Hr. Johansen er født i Vesterbottens län i Sverige den 24de maj 1858, men er norsk statsborger. Han har en dypt religiøs natur og taler i bibelsk stil.

-Har de lenge hat disse evner til at se ind i fremtiden? Spør vi ham. –Ja, jeg har fra barndommen været religiøs og trodd på Gud, og allerede i 1884 forutsaa jeg, at mine brødre skulde drukne paa sjøen, og senere blev jeg en gang opfordret til at be for et egtepar, som gik til alters. Jeg var kirketjener. 8 dage efter omkom de begge paa sjøen.

-Og De har alltid trodd paa synerne? –Ja, fordi det jeg har faat se altid punktlig har gaat i opfyldelse. Jeg er ogsaa ved bøn foran alteret i kirken blit helbredet for en stiv arm. Den var før ubrukelig; nu er den bare litt kroket. Her har jeg et eksempel fra en av de sidste dage: En frue her i byen hadde faat 100 kroner fra en rik mand for at hun skulde dele dem til dem, som forkyndte Guds ord. Hun hadde tænkt paa mig, og pludselig fandt jeg hendes adresse i min lomme med paabud om at gaa til hende. Jeg gik, og hun gav mig 50 kroner. Hvorledes adressen var kommet til mig, visste hverken hun eller jeg.

 
Det store syn i 1907

-Men saa var det synet om verdenskrigen? –Ja, det var natten mellem 13. og 14. november 1907; da var jeg i de evige boliger i 2 timer og fik en hel almanak over kommende begivenheter. Det sidste aarstal jeg saa var 1953. Etpar unge gutter av mine slegtninger saa jeg da som hvithaarede oldinger.

-Har De hat noget syn siden? –Jeg har begivenhederne for mig, og eftersom de udvikles, faar jeg mine ordrer. Nu er et kritisk punkt kommet, og jeg har igjen av den høiere magt faat ordre til at gaa ut. I 1913 saa jeg 6 officerer foran mig og jeg fik befaling til at vente til den 4. kom frem. Da hørte jeg en stemme som sa: «Inden næste jul bryter verdenskrigen ut.»

Jeg fik samtidig paalæg om at underrette den norske og svenske regjering om hvad jeg hadde set, og til like keiser Wilhelm. Jeg reiste til Kristiania og fik audiens hos krigsminister Keithau. Alt blev nedskrevet og datert. Saa reiste jeg til Stockholm, fik foretræde for regjeringsmyndighederne der og meddelte det samme. Til like søkte jeg om hjælp til at faa en samtale med keiser Wilhelm; men dette lykkedes ikke. 2 maaneder før krigens utbrud skrev jeg til vor stortingsrepræsentant, Lund, og bad ham underrette regjeringen.

Da krigen hadde varet 1 aar skrev jeg til Lund igjen og meddelte, at forhandlinger om nogen fred vilde ikke komme før om 2 aar til. Likedan skrev jeg til den svenske regjering. Jeg forutsaa da separatfred i øst og forhandlinger fra vest i 1918. Dette var noget utydelig; men det syntes som om England vilde begynde forhandlinger i august 1918. Men mislykkes fredsforhandlingerne som ville komme iaar, saa vil krigen vare til 1921. Der vil da bli stor nød og strengere rationering.

-Har de ellers set noget? –Jeg har set, at der er fare for oprør mot det engelske styret i Indien i 1921, og vi her i Skandinavien vil ligge under sterkt pres fra vest og syd.

-Fikk De nogen beskjed om sandsynlighet for fred iaar? –Dette syn var ikke saa klart; men ved ihærdig bøn og arbeid kan den komme og vil da avverge mange ulykker.

-Og saa videre?  -Det blir da krig mellem Engeland og Indien, og derefter følger en periode av megen sygdom og elendighet blant menneskene. Jeg har faat paalæg om paa det inderligste at raade England til at slutte fred, mens det er tid.

Ca. 20 aar framover saa jeg en krig mellem Frankrige og Spanien. Efter den krig utbryter nye hittil ukjente sygdomme, som lægerne staar magtesløse likeoverfor, og tæringen antar uhørte herjinger.
 
Bukta i Lebesby hvor Anton Johansen bodde

-Efter den tid skal Norge og Sverige passe sig nøie. Ingen maa glemme sin frelser. Der vil da komme mange ulykker over jorden. Jeg saa to jernbaner paa den russiske side av grænsen. Paa den ene førtes et militærtog nordover Pasvikdalen til Murmanskysten. Russiske soldater stod tætpakket paa vognene. De skulde ind i Finnmarken. Toget gikk nordenom Enaresjøen. Jeg saa ogsaa landgang på Gotland. Franskmændene brøt ind syd for Stockholm. Likedan blev Gøteborg angrepet av franskmændene. Der saa jeg en mængde grave. Det var Gøteborgs borgermester. Han sa at han hadde mistet sine to sønner i krigen, men takket Gud for at landene var frelst. Da var freden sluttet.

Paa denne tid maatte englænderne kjæmpe i Irland; i Østerrike og Tyskland var der stor uenighed, og Holland hadde krig med sine kolonier. Italien var ødelagt, delvis ved jordskjælv. Jøderne hadde tat Palæstina i besiddelse; med tyrkerne var det omtrent helt ute, og paa Balkan sto det fremdeles daarlig til. Jeg saa ogsaa Belgien hadde sine gamle grænser. Polen var fremdeles ufri og Finland var likeledes undertrykt. I Danmark var der fred, men store naturforstyrrelser.

-De har altsaa set noget om fred i 1918? –Jeg hørte freden nævnt i august maaned; men det var utydelig. Det bestemte var forhandlinger. Alle maa be til Gud og arbeide for freden. Her i Norge og Sverige maa der optrædes med største forsigtighed.

-Vet De noget om hvem som seirer? –Det er sagt mig; Herren bestemmer grænserne. Krigen er kommet for menneskenes ondskaps skyld. Man taler om tyskernes grusomhed som sænker vore skibe; men man glemmer at England tvinger vore skib ind i farezonen. Ellers er folket religiøst baade i England og Tyskaland. I Frankrige og Russland er de lette paa vegtskaalen. For mig er det sagt, at det er nytteløst at føre krigen længer, da intet kan opnaas med det.

-Og til vort folk vi De si? –At man skal holde sig i ro og vente. Man skal ikke demonstrere mot stortinget og regjering. De har det vanskelig nok før.

 
Lebesbymannen, Anton Johansen


11 år senere (13.01.1929) har Stavanger Aftenblad minneord om Lebesbymannen:

Lebesbymannen er død
En kjent skikkelse i Oslo, Lebesbymannen, eller Anton Johansen som hans borgerlige navn var, er død, vel 70 år gammel. Lebesbymannen var «synsk» trodde han selv, og en meget gudfryktig mann. Han spådde krig og pest og verdens snarlige undergang, og det lå ham meget på hjerte å få omvendt menneskene i den 11te time.

I dette øiemed hadde han trykt bibelsteder og formanende og opbyggelige ord, som han delte ut med gavmild hånd, samtidig som han utfoldet en stor veltalenhet. Han var en hyppig gjest i byens kontorer, ikke minst i redaksjonene, men i den senere tid har han ikke vist sig så det var klart at noe var i veien med ham. Og nu kommer altså budskapet om at den gamle orginal er død.



 

Ingen kommentarer: