Kvinneprestsaken,
eller tjenestedeling som vi kaller det i bedehusland, er et testspørsmål for
bibeltroskap, hevdet den kjente svenske biskop Bo Giertz. Ser vi bare på dette
ene spørsmålet, forstår vi at bibeltroskapen er på vikende front i Norge.
På
1950-tallet var samtlige norske biskoper, med ett unntak, imot kvinnelige
prester ut fra Guds ord. Når er alle for, og en må lete godt for å finne noen
prester som helhjertet står for dette bibelske syn. Noe av den samme utvikling
har skjedd på bedehuset, selv om det enda er misjonsorganisasjoner som frimodig
hevder tjenestedelingsprinsippet. Men vi
merker et sterkt press bort fra Guds ord også her.
Sist ut var
Indremisjonsforbundet hvor en kvinne er konstituert som rektor på Bildøy bibelskole,
selv om stillingen er en hyrdestilling. I følge ImFs egne regler skal det til denne
stillingen kun kalles menn. Styreformann Knut Fr. Sørheim sier følgende til avisen
Dagen om hvorfor de har trosset sine egne vedtekter: «Har ikke en konstituert
rektor også hyrde- og læreansvar? Vi ser litt forbi det, og prinsippet må
ivaretas på andre måter. En kan ikke se på det like prinsipielt når det er
midlertidig.»
Med rette
tar Johannes Kleppa et oppgjør med dette i Dagen. Han sier bl.a. at «når ein
organisasjon må ty til eit slikt val som det ImF no har gjort, vitnar det om
ein problematisk situasjon åndeleg sett i organisasjonen og om ein utfordrande
situasjon med tanke på åndeleg leiarskap». Ut fra ImFs argumentasjon, skulle
det være Ok med en kvinnelig vikarprest, men ikke med en fast ansatt. Selv om
ImF sier at hyrde- og læreansvaret skal flyttes bort fra rektor kommende år,
blir det uholdbart i praksis. Rektor er rektor ved bibelskolen, og dermed den
øverste åndelige leder.
Også i NLM
merker vi et sterkt press på tjenestedelingsprinsippet. I alle år har formann
og nestformann i kretsstyret/regionsstyret vært menn. Dette er begrunnet med at
disse tillitsverv er tillagt hyrdefunksjon og derfor i følge Bibelen kun skal
innehas av menn med hyrdenådegave. HS har nylig åpnet døren på gløtt for at
kvinner nå skal kunne være regionsformenn og i Region Nordvest NLM har de tatt
konsekvensen av det og valgt ei kvinne til nestleder i regionstyret.
Argumentasjonen
for endringene er ofte at en ønsker å stå for Bibelens syn, men at en hele
tiden må prøve om vi har forstått tekstene rett. Prinsipielt er det riktig, men vi
ser at endringene hele tiden går i en retning, nemlig liberalisering.
Presset mot
Guds ords lære er stort i vår tid. Det brytes på mange fronter. Det følger
velsignelse med å innrette seg etter Guds ord. Det er derfor vemodig når vi
gang på gang opplever at det svikter i «testen». Vi trenger mer enn noen gang å
be om en bibelvekkelse over bedehusnorge. Men kanskje først og fremst om vekkelse
og fornyelse i den enkelte kristnes forhold til Jesus. Kong David hadde behov
for å be om det: «Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine
tanker. Se om jeg er på den onde vei, og led meg på evighetens vei.» Sal
139,23-24
To bibeltekster som omtaler tjenestedeling i Guds forsamling:
En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet
og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme
over mannen, hun skal være stille. 1 Tim 2,11-12
Som i alle de helliges menigheter skal
kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal
underordne seg, slik også loven sier 1 Kor14,33-34.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar