søndag 4. juni 2023

Hvordan står det til i de dødes land?


Lørdag kveld var det hagekonsert på utestedet rett over gata hvor jeg bor. Rolige viser bar ikke bare over vegen til meg, men hele runden der jeg gikk min kveldstur.

Vel tilbake fra spaserturen min, annonserte visesangeren at han ville synge ei dansk vise han hadde oversatt til norsk. Jeg oppfattet at sangen handlet om en «Pianomand» og et spørsmål om hvordan det er etter døden. Det vekket min interesse.

Et kjapt søk på google viste at det var en vise av dansken Kim Larsen som ble sunget. Teksten forteller at Pianomand er død og Kim Larsen spør: «Pianomand kan du høre mig, hvordan står det til i de dødes land… Er det koldt og mørkt i den sorte grav, eller er der sang og musikk i de dødes land… Er der sol over Gudhjem i de dødes land, eller dybt godnat pianomand.. Det ved du nu pianomand.»

Søndag formiddag skulle jeg tale over misjonsbefalingen. Det slo meg: Her er grunnen til at Jesus gav sine disipler misjonsbefalingen. Vi mennesker har alltid lurt på «hvordan det står til i de dødes land». Men det tragiske er at ingen av oss vet svaret av oss selv. Heller ikke den døde Pianomand kan gi oss noen svar. Derfor er det så mange religioner som prøver å gi en forklaring. Men de vet ikke svaret på dette spørsmålet, selv om de med stor overbevisning prøver.

Svaret på spørsmålet finner vi kun i Guds ord, Bibelen. Et enkelt og klart svar finner vi i 1 Joh 5,12: «Den som har Sønnen, har livet. Den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet.» Fortellingen om den rike mann og Lasarus, utdyper dette litt mer. Den som ikke har Guds Sønn, går fortapt i en evig pine. Det fantastiske budskapet Jesus har bedt sine å bringe videre ut, er at det er mulig for oss syndige mennesker å slippe en slik evighet. Har du Jesus har du livet, og bak døden er det da en fantastisk himmel som venter, der alt vil være evig godt.

Denne frelsen kan du få ufortjent av bare nåde, om du omvender deg fra synden og tror på Jesus. Jesus har betalt og sonet for dine synder: «Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.» (Jes 53:5) Derfor er veien oppad til himmelen fri! Det holder det Jesus har gjort.

Kim Larsen spurte Pianomand om hvordan det står til i de dødes land. Men han fikk ikke noe svar. Svaret himmelens Gud gir er enkelt og alvorlig, enten evig himmel eller evig fortapelse. Jesus har selv sagt oss veien til himmelen: «Jeg er Veien». Og: «Det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.» (Apg 4:12).

«Kom for alt er ferdig» (Luk 14,17)

 






 

Ingen kommentarer: