Illustrasjonsfoto Arne Aano og Gerhard Fjelde
Emissæren har vært sentral i den kristne virksomheten
i Norge helt siden Hans Nielsen Hauges tid. Er den omreisende forkynneren i
ferd med å havne på sidelinjen i norsk kristenliv?
Egil
Sjaastad har nettopp kommet med ei ny bok. Den har tittelen «En reise gjennom
forkynnelsens historie». Boka bør leses av alle som er opptatt av forkynnelsen
av Guds ord. Her får vi en kort oversikt over forkynnelsens historie fra
gammeltestamentlig tid og fram til omtrent 1970. Sjaastad gir i boka en god
oversikt over svingninger i form og innhold i forkynnelsen gjennom årtusener.
Fram
til Hans Nielsen Hauge, var det hovedsakelig geistlige som sto for forkynnelsen
i Norge. Etter Hauge har den omreisende leke forkynneren vært sentral i norsk
kristenliv. Det fulgte vekkelse med forkynnerne, og mange bygder, og også byer,
ble omsnudd. Mot slutten av boka tar Sjaastad et kort blikk på vår tid. Da
skriver han tankevekkende:
«Møtevirksomheten
har gått tilbake. De omreisende emissærene er neste bort, dermed også den
betydningen disse hadde som sammenbindende faktorer, åndelig sett. Nå
identifiserer unge kristne seg med den aktuelle forsamlingen de tilhører mer
enn med misjonsbevegelsen på landsplan, er det sagt. Trolig kan dette påvises.
Tendensene i forkynnelsen i kirkelivet går i retning av mer mangfold… Det har
allerede foregått en forskyvning i forkynnelsen. Skapelsesteologien har fått
større plass.» Sjaastad siterer også Robert Lilleaasen som i sin forskning har
påvist at bedehusforsamlingene i møteform og stil er preget av samme kulturelle
fenomen som noen av de nytenkende folkekirkemenighetene.
Jeg
tror Sjaastad har mye rett i sin observasjon av forkynnelsen og den
åndssituasjon vi lever i, i vår tid. Mens bedehusorganisasjonene for noen tiår
tilbake, sendte ut mange hundre forkynnere vinterstid, er det nå kun noen få
igjen. NLMs hovedstyre hadde tidligere en stor flokk omreisende forkynnere, nå
er det knapt tre årsverk igjen. Også i regionene er det få omreisende
forkynnere igjen. Dette avspeiler også et avtakende syn på sammenhengende
møtevirksomhet. Livet er så travelt, at mange synes det er mer enn nok med et
møte søndag formiddag. Dermed blir det langt færre spørsmål etter forkynnere.
Det har nok de siste årene foregått
en forskyvning av forkynnelsens innhold på bedehusene. Den frigjørende evangelieforkynnelsen,
og vekkelsesforkynnelsen er sjeldnere å høre på våre bedehus, mens fokuset er mer
på undervisning om de mange tema.
Illustrasjonsfoto: Holger Kjølvik
I
denne situasjonen er det viktig å spørre om det er det åndelige livet som bryter
seg nye veier, eller om det er den åndelige søvn som holder på å legge seg som
ett teppe over Guds folk. Når Gud ikke lenger kan buke et
arbeidsredskap, bryter livet ut på ny måte. Det friske Gudslivet kan ikke
kveles. Men det friske livet kan sløves og sovne inn. Her må vi be om nåde til
å tenke rett og handle rett. Først og fremst må vi be om nåde til å være åndelig
våkne, mens vi venter på Jesu komme - hva tid som helst.
Hva
sier Guds ord om dette? Det er Guds ord som er autoriteten, ikke menneskers
kløkt og visdom. Guds ord sier mange ting, men to ting er avgjørende. Forkynn
ordet! – Be!
«For
hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst. Men hvordan kan de påkalle
en som de ikke er kommet til tro på? Og hvordan kan de tro på en som de ikke
har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at det er noen som forkynner? Og
hvordan kan de forkynne, uten at de blir utsendt? Som skrevet står: Hvor fagre
deres føtter er som bringer fred, som bringer et godt budskap! Men ikke alle
var lydige mot evangeliet. For Jesaja sier: Herre, hvem trodde vel det han
hørte av oss? Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen
som en hører, kommer ved Kristi ord.» (Rom 10:13-17)
«For
ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir
frelst, er det en Guds kraft. For det står skrevet: Jeg vil ødelegge de vises
visdom, og de forstandiges forstand vil jeg gjøre til intet. Hvor er en
vismann? Hvor er en skriftlærd? Hvor er en forsker i denne verden? Har ikke Gud
gjort verdens visdom til dårskap? For da verden ved sin visdom ikke kjente Gud
i Guds visdom, fant Gud for godt å frelse dem som tror, ved forkynnelsens
dårskap. For jøder krever tegn og grekere søker visdom, men vi forkynner
Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for hedninger en dårskap.» (1Kor
1:18-23)
«Han
sa til dem: Høsten er stor, men arbeiderne få. Be derfor høstens herre at han
vil drive arbeidere ut til sin høst!» (Luk 10:2)
For en del år tilbake hadde jeg en samtale med en 90
års gammel forkynner i Indremisjonsforbundet. Vi snakket om vekkelsene som gikk
over landet i hans ungdom, og hvor glad misjonsfolket var når de fikk
forkynnerbesøk. Så kom han med et hjertesukk: «Jeg synes synd på dem som reiser
som forkynnere i dag! Det er så få som blir frelst og misjonsfolket er ofte mer
opptatt av andre ting enn å samles om Guds ord.» Selvmedlidenhet hjelper ikke
forkynneren, tvert imot. Men nøden til den eldre forkynnerbroderen, bør være en
nød vi som bedehusfolk bør lytte til og minne Herren om.
Tidligere generalsekretær i NLM, Tormod Vågen, sa en
gang følgende, som jeg slutter meg til: «Så lenge forkynninga er nummer ein i
vårt arbeid, har vi ein arbeidsdag. Så lenge vi forkynnarar eig ein bodskap frå
Gud og får verka til vekking, så lenge eig Kinamisjonen ein framgong. Stansar
denne friske livsens straum, set vi att med ein mekanisme som ikkje kan
smørjast og haldast gåande med menneskelege midlar.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar