(Illustrasjonsfoto: Foto.no)
Hvordan
skal en kristen forholde seg til de som ikke er frelst? Er det naturlig å
skifte venner når en blir frelst, eller bør en fortsette i samme vennelag?
For
noen måneder siden uttalte en ungdom seg om dette, til en kristen avis. Vedkommende
ønsket å vinne andre for Jesu, og hadde klare meninger om hvordan dette skulle
gjøres:
«Jeg har prøvd hardt å ikke være i
kristenbobla. Jeg har flest nære ikke-kristne venner, og har selv verken gått
på kristen internatskole eller bibelskole. Det er behagelig å holde seg med dem
som er enige med en selv, men det er viktig for min tro og modning å forstå
folk som ikke tenker og tror som meg. Vi klarer ikke å forstå andre mennesker
uten å kjenne dem. Å drive misjonsarbeid uten å kjenne folk, går ikke an.»
I
min oppvekst og i vekkelsestidene før den tid, var veiledningen en annen. En
sentral formaning som ofte ble tatt fram, var Rom 12,2: «Og skikk dere ikke lik
denne verden, men bli forvandlet ved at deres sinn fornyes,». Ofte ble det
sunget på vekkelsesmøtene: «Farvel da gamle venner, jeg bytter vennelag» og
«Farvel, du brede strede, du ser meg aldri mer! Så fattig er din glede, og hva
du gir meg her.» Ofte ble det sitert fra Jak 4,4: «Vet dere ikke at vennskap med
verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende.»
Er
det noen motsetning mellom veiledningen fra ungdommen og den som ble gitt i
vekkelsestidene? Det synes åpenbart at her spriker veiledningen. Personlig tenker
jeg at veiledningen fra vekkelsestidene er nærmest bibelens veiledning, men
kanskje gikk mange litt for lagt i sin avstandsholden til verden?
Kristenboble – hellig samfunn
Når
en mener at kristne lever i ei kristenboble. tenkes vel at de kristne lever helt
eller langt på vei isolert fra alle andre. De omgås kun kristne, har kun
kristne venner og er kun opptatt av «kristelige ting». Personlig kjenner jeg
ingen som lever i ei slik boble. De aller fleste har ikke-kristne
arbeidskamerater, de har naboer som ikke er frelst. Det er få familier hvor
alle er frelst. På bedehus og kirker har kanskje de fleste en kristen
bekjennelse, men er alle frelst? Bibelen selv bruker i liknelsen om «de ti
jomfruene» bildet om at halvparten av dem som var på vei for å møte brudgommen,
kun hadde navn av å være frelst, men var fortapt.
Hele
Bibelen forkynner oss at som kristne trenger vi å komme sammen med andre
kristne. «De helliges samfunn», menigheten, er Guds barns matstasjon. Som
kristne er vi ulike lemmer på samme legeme og er derfor avhengige av hverandre.
Bibelen taler om ulike nådegaver vi kristne har. Disse nådegavene står i et
nøye avhengighetsforhold til hverandre.
Det
kan være farlig med slagord. For en generasjon siden var et slagord at kristne
måtte være vitner «der du er». En bibelsk sannhet. Men den fikk en slagside.
Oppfordringen var å være kristen i idrettslaget, i musikkorpset, på kino med
ikke-kristne venner osv. Så var forutsetningen å kutte ut noen møter på
bedehuset, for å være sammen med ikke-kristne venner «der du er». Vi hørte
aldri noen oppfordring om å kutte ut TV-titting, sydenturer, hytteturer,
fotballkamper osv. for heller å være sammen med ufrelste venner. Nei, kutt ut
møter! Det er alt for mange møter på bedehuset. Vi lever i ei kristenboble, ble
det hevdet.
De kristne skolene er kanskje vårt viktigste ungdomsarbeid
Her fra den nye idrettshallen på Val
Kristen skole – kristenboble?
Den
nevnte ungdommen roser seg av ikke å ha gått på kristen internatskole eller på
bibelskole. På den måten har vedkommende unngått den uheldige kristenboblen. Er
kristne skoler «kristenbobler»?
Jeg
tror ikke det finnes noen «kristen skole» der alle elevene er kristne. Det
gjelder også bibelskoler. «Så mange har navn av å være en kristen, men ånden og
ilden har sloknet hos dem» Kristne skoler er viktige for formidling av
fagkunnskap ut fra et kristent grunnsyn, men de er også et svært viktig redskap
til å nå ungdom med Guds ord. Både kristne ungdommer og de som ikke er det.
Kristne
grunnskoler og videregående skoler er i stor grad en arena hvor ulike livssyn
møtes. På disse skolene går muslimer, humanetikere, ungdom som er likegyldige
overfor religion osv. Her er alle velkomne, og respekten for de ulike livssyn
skal være stor. Den kjenner lite til kristne skoler, som kaller dem for ei
«kristenboble».
Nærmere Jesus – avstand til syndens innflytelse
Mens
det for 50 år siden kanskje ble talt i det meste laget om ikke å skikke seg lik
med denne verden, har denne bibelske sannhet nå nesten forstummet på bedehusets
talerstoler. NT gjentar formaningen igjen og igjen til de kristen, om ikke å elske
verden og verdens ting. Synden, verden og djevelen har ett mål, å få oss
mennesker bort fra Jesus og å gå fortapt. Disse formaningene gjelder like mye
til oss gamle som til ungdommen.
Peter
skrev i sitt første brev til de kristne, og minnet dem om at det var et før og
et nå i deres liv. Å bli frelst er å bli omvendt. Livet får en ny kurs: «For
det er nok at dere i den tiden som er gått, har gjort hedningenes vilje ved å
ferdes i skamløshet, lyster, drukkenskap, festing, drikkelag, og i skammelig
avgudsdyrkelse. Nå undrer de seg over at dere ikke løper med dem ut i den samme
strøm av utskeielser, og derfor spotter de dere.» (1Pet 4:3f)
Som
kristne ønsker vi, og formanes vi til, å søke nærmere Jesus. Det skjer gjennom
lesning av Guds Ord, høre forkynnelse av Ordet og tjene i Guds forsamling. «Med
blikket festet på Han som er troens opphavsmann og fullender.» «Er dere
oppreist med Kristus, så søk det som er der oppe, der Kristus sitter…»
Alle
kristne er kristne der de er. Ingen kan vær kristen der de ikke er. Vi ønsker å
være så gode arbeidskamerater som mulig, med alle. Vi ønsker å ha nære og gode
relasjoner til familie, enten de tror på Gud eller ikke. Vi ber om å få være
gode naboer, med alle naboene. Men vårt vennelag finner vi først og fremst i
Guds forsamling. Vi ønsker å gi våre
barn og unge en kristen opplæring og oppdragelse. Derfor er vi glade og
takknemlige for hver og en av våre kristne skoler som kan hjelpe oss med det. Derfor
er vi glade og takknemlige for søndagsskole, barnelag, ungdomsklubber og alt
annet barne- og ungdomsarbeid på bedehusene.
Når
så mye er sagt, må det også legges til at det er noen kristne som har et nært,
sunt og godt venneforhold til venner som ikke er frelst. De har gjensidig
respekt for hverandre og forståelse for at de som venner på noen områder må
skille lag. Flere er vunnet for himmelen gjennom kontakten med kristne venner.
Det er stort.
23
år gamle Matias Orheim formet i 1907 ei hjertebønn: «Å, var eg meir deg, Jesus,
lik. Så hjartevarm og god, Med same kjærleik utan svik Som du i striden stod!
Å, var eg meir med liv og tru I alle ting som du, som du, Min Gud, kor sæl eg
var!»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar