Marie Monsen (foto vl.no)
Marie Monsen fra Bergen var misjonær for Kinamisjonen
i en periode på tretti år. De siste fem årene fikk hun være et redskap til
store vekkelser og ble med det en av Norges mest kjente misjonærer.
Forkynneren Thormod Rettedal var en fast gjest i
heimen til Marie Monsen sine foreldre. En dag gjorde han noe han ikke pleide
gjøre, han sendte bud til Monsen-heimen om at han kom på middag dagen etter.
Marie fikk bange anelser om at det var henne han ville snakke med, og avtalte
med ei venninne på barneheimen like ved at hun skulle komme dit det klokkeslettet
Rettedal skulle komme.
Dagen etter snek Marie seg inn kjøkkenveien på
barneheimen, men den første hun så når hun kom inn, var Rettedal. Han kom inn
hoveddøra. Rettedal hadde glemt ut hele middagen og tok heller en tur på
barneheimen. Da Maries og Rettedals øyne møttes, sa Rettedal:
«Tror du at du kan gjemme deg bort fra Vårherre når du
ikke kan gjemme deg for gamle Thormod Rettedal. Dersom Gud vil ha deg til å gå
øst, og du ikke vil, så kan du gjerne gå nord, vest eller sør om du vil. Men du
skal vite at du får ikke Guds velsignelse med deg hvor du enn går.» Så viste
han til profeten Jona og hans flukt fra Guds kall.
Rettedal visste at Marie kjempet med misjonærkall, og
hadde helt riktig som Marie ante, tenkt å snakke med henne om det. Marie ville
helst være i Norge, og sto imot kallet til å reise til Kina. Møtet med Rettedal
skulle snu opp ned på hennes planer.
Marie Monsen til venstre og Karoline Samset
Oppvekst i Bergen
Marie Monsen ble født 24. februar 1878 i Sandviken
like nord for Bergen. I dag hører Sandviken til Bergen by, mens det på den tid
lå under Åsane. Faren hennes het Johannes Monsen og var fra Ytre Midttun i
Fana. Han ble født i 1850 og fikk som ungdom arbeid som modellsnekker på
Wingård jernstøperi. Han var en stillfarende og nevenyttig kar. Mor til Marie
kom fra Viksdalen i Sunnfjord og het Gjertrud Olsen. Hun var født i 1847. Gjertrud
var både dyktig og myndig. Hun drev en strykeforretning ved siden av arbeidet
heime.
Familien bosatte seg i Sandviksveien 54. Det var like
i nærheten av Sandvikens bedehus og barneheim, som ble bygget i forlengelsen av
en vekkelse ved Andreas Lavik i 1886. Maries foreldre var kristne, og var faste
på møter både på bedehuset, i heimer, og også inne i Bergen by. Thormod
Rettedal, som er nevnt over, var ofte på møter i Sandviken på den tiden, og var
godt kjent i heimen til familien Monsen. Gjertrud og Johannes fikk ti barn, men
bare fem vokste opp. To sønner og ei datter emigrerte til Amerika. Datteren
Kaia ble boende i heimen og var mye syk, mens Marie ble misjonær i Kina.
Da Marie skulle konfirmeres, var det O. K. Gimnes som
var prest i Sandviken. Han var en vekkelsesprest, preget av bl.a. Paul Gerhard
Sands store vekkelser på Sunnmøre. Til ungdommene som skulle konfirmeres sa han
at de skulle få undervisning hos han, men han ville nødig konfirmere noen som
ikke ville omvende seg til Gud. Dette gjorde at Marie ikke ville konfirmeres
før hun var blitt en sann kristen. Det regnet hun seg ikke som da, hun skulle
konfirmeres. Først to år senere kom hun gjennom til liv i Gud. Da var det også
tid for å bli konfirmert, og konfirmasjonen sto 1. april 1894. Etter
folkeskolen gikk Marie middelskole og deretter to år på den private lærerskolen
i Bergen. Hun var ferdig utdannet i 1898.
Thormod Rettedal
Misjonærkallet
25. februar 1890 holdt Sivert Gjerde et foredrag i
Sandviken bedehus om Kina. Dette førte til at mange ble tent i brann for misjon
til Kina. Året etter ble Det norske lutherske kinamisjonsforbund (senere N. L. Misjonssamband)
startet i Bergen. Marie var da 12 år. Flere hadde allerede da nevnt at Marie
kanskje skulle bli misjonær. Da hun begynte på lærerskolen spurte Thormod
Rettedal henne om det ikke kunne være aktuelt for Marie å bli misjonær i Kina.
Hun avviste det da og sa at hun ville være i Norge. Rettedal gav seg imidlertid
ikke så lett og sammentreffet på barneheimen skulle bli avgjørende for Marie
Monsens framtid. Hun svarte ja til kallet.
Etter lærerskolen fikk hun ett år som lærer i Bergen,
før hun reiste til Oslo ett år for å ta noe sykepleierutdannelse på
Diakonissehuset. Våren 1900 satte hun så kursen for England, for å lære språk.
Her hadde hun en del kontakt med China Inland Mission, som drev et omfattende
misjonsarbeid i Kina. Sommeren 1900 var hun klar for utreise, men da var det
alvorlige bokseropprøret i Kina på sitt verste. Dette var et opprør mot
kinesiske kristne og utenlandske misjonærer som startet i 1898 og ble
nedkjempet i 1901. Da hadde mange tusen kinesere og 230 utlendinger mistet
livet. Av utlendingene var det 189 misjonærer, inkludert misjonærbarn.
Siden døren til Kina var stengt, ble det ett år med
undervisning for Marie, på Framnes, Johannes Brandtzæg sin ungdomsskole.
Brandtzæg var leder av Kinamisjonsforbundet, som var Marie sin organisasjon, og
han var i tillegg rektor på Framnes i Norheimsund. Marie var den fødte lærer og
fikk god inngang blant elevene.
Marie Monsen bak til venstre, sammen med kollegaer
Til Kina
Sommeren 1901 var situasjonen endret i Kina, og Marie
ble innviet til misjonær lørdag 31. august. Dagen etter var det avskjedsfest i
Betlehem i Bergen, for Marie, Anna Håland og Lyder Kristensen. Mandag gikk
misjonærene om bord i båten til Egersund, hvor det var ny avskjedsfest.
Deretter gikk turen til Stavanger for enda en fest, før de gikk om bord i
Englandsbåten. Vel framme i England fikk hun noen få dager med besøk til gamle
kjente. Ferden videre gikk med den tyske båten S.S. Kiautschau. Fra England var
det 20 Kinamisjonærer som ble med båten. 20 nye misjonærer kom på i Genova i
Italia. De nådde Hong Kong 15. oktober 1901.
I Hong Kong fikk Marie sette sin fot på kinesisk jord
for første gang. Det ble et kultursjokk. I ettertid fortalte hun selv med
beklagelse at hun neste følte vemmelse «ved tanken på å leve blant disse
menneskene, som i begynnelsen gir en det mest frastøtende inntrykk. Jeg følte
det faktisk som en lettelse når jeg mellom disse slappe, umarkerte trekk, disse
uttrykksløs, halvt skjulte øyne, disse illeluktende, skitne mennesker, oppdaget
en europeer.» Ferden gikk videre til Shanghai, hvor hun ble i to måneder før
kursen ble satt mot Laohokow som var målet for reisen.
Underveis på turen til Kina, hendte noe som satte preg
på store deler av Marie Monsens første periode i Kina. Et norsk misjonærpar
reiste sammen med Marie til Kina. De hadde vært i Kina siden begynnelsen av
1890-tallet for et par andre organisasjoner, men hadde blitt tatt opp i
Kinamisjonen i 1899. Nå hadde de vært i Norge og var på vei tilbake til Kina. I
England beskyldte denne kona Marie for å «ha stjålet mannen hennes sitt
hjerte». Underveis på turen til Kina fortsatte hun å trakassere Marie. Dette
brøt ned helsa til Marie.
Trakasseringen fortsatte også i Kina, og gikk så langt
at Marie skrev sin avskjedssøknad, uten å sende den. Saken toppet seg på
misjonærkonferansen 7. januar 1904. Her beskyldte ekteparet Marie for et
upassende forhold til en forlovet misjonær. Marie ble frikjent. Ekteparet
forlot Kinamisjonen i 1907 og gikk over i enda en ny organisasjon. Konflikten
hadde vært en stor belastning for Marie Monsen, og hun fikk innvilget ekstra feire
og noe tidligere heimreise enn planlagt. Hun reiste til Norge via USA etter
endt første periode i 1909.
I Kina 1901-1909
Den første tiden etter ankomst Lohokow gikk med til
språkstudier. Hun hadde startet med iver om bord på båten fra England til Kina,
men det ble mer systematisk da hun begynte på språkskolen.
Det gikk imidlertid ikke lenge før Marie ble syk. Hun
ble hardt angrepet av malaria. Etter behandling hos lege, ble hun frisk igjen,
men kreftene var tappet. Ikke før i juni 1902 var hun så noenlunde restituert,
og da fikk hun anbefaling av medmisjonærene om å få en forandring for en
periode. Hun flyttet derfor fra sør i byen, til en annen misjonsstasjon i den
nordlige delen av Laohokow.
I slutten av november 1904 var Marie ferdig med
språkstudiene, og ble plassert på misjonsstasjonen Nanyang sammen med ekteparet
Olga og Olav Espegren. Dette var nybrottsarbeid og misjonærene famlet seg fram.
Marie hadde en brann for arbeidet blant kvinner og kom i gang med en skole for
jenter i 1907. Hun prøvde også å få til et kvinnekurs, uten å lykkes i første
omgang. Marie fikk et veldig godt og nært forhold til ekteparet Espegren, men
de så lite til frukter av arbeidet. Det var helst et så-arbeid.
Marie lengtet etter vekkelse. Mot slutten av den
første perioden hennes, begynte det å komme meldinger fra Korea om store
vekkelser. Marie hadde lyst å reise dit for å oppleve vekkelsene og å ta noe av
brannen med seg heim igjen. Men hun fikk tro for å bli i Nanyang og vente på at
vekkelsen skulle komme også dit. I 1907 fikk hun for øvrig være med på en stor
misjonskonferanse i Shanghai. Denne satte dype spor i Marie og hun reiste
tilbake til Nanyang med nytt mot og nye syner.
Hele perioden var imidlertid Marie plaget av dårlig
helse. En dag hadde hun snublet i ei jernstang som lå i ei trapp. Hun falt og
fikk en kraftig hjernerystelse. Hun kom seg raskt etter fallet, men ettervirkningen
slet hun lenge med. Det var kraftig hodepine, som satte henne helt ut når
anfallene kom. Hun søkte hjelp hos flere leger, men ingen kunne hjelpe. Plagene
var så kraftige sommeren 1907, at hun trodde hun skulle dø. En natt drømte
Marie at Caroline Sama kom til henne. Caroline Sama var død to år tidligere. I
drømmen sa fru Sama at Marie måtte be misjonærene salve og be for henne. Da hun
våknet gjorde hun nettopp det, og hun ble momentant helbredet.
Marie Monsen i midten framme sammen med kollegaer
Senere på året kom hun i gang med et kvinnekurs, godt
hjulpet av den kinesiske bibelkvinnen Tosao. Marie hevdet med styrke at
kinesere først og fremst må vinnens ved kinesere. Opplæring av bibelkvinner ble
derfor høyt prioritert. På det første kurset var det sju kvinner som gikk. I
tillegg var seks kvinner som hadde gått kostskole med på undervisning. Etter
hvert ble også nye vunnet, og de første fire kinesere ble døpt langfredag 1908.
Våren 1909 reiste
Marie heim på ferie til Norge. Hun var lite
oppløftet, og snytes det meste av perioden hadde vært mislykket. Hun vurderte
om hun skulle reise tilbake til Kina, eller bli i Norge. Sommeren 1910 fikk hun
være med på en stor verdensmisjons konferanse i Edinburgh. Denne ble til stor
fornyelse for Marie, og hun bestemte seg for å reise ut igjen. Utreisen ble
imidlertid utsatt til 1913, på grunn av revolusjonen i Kina.
Kina 1913-1922
Vel tilbake i Kina ble Marie invitert med på en utestasjon
i nord sammen med misjonær Hanna Hovda. På vei heim ble de beskutt av en røver.
Røveren var på tur sammen med en mann som hadde mye aggresjon mot de kristne.
Det var denne mannen som oppfordret røveren til å skyte misjonærene. Kula føk
like over hatten til Marie Monsen. Når røveren bommet, nektet han å skyte flere
skudd. De to misjonærene forsto ikke da hva som skjedde, men fortsatt uskadd
videre. Mannen som ba røveren skyte, ble senere en kristen og oppsøkte da Marie
Monsen for å be om tilgivelse.
Marie fortsatte sin tjeneste ved Nanyang stasjon. Høsten
1915 ble Marie satt til å stelle en alvorlig syk kollega på en annen stasjon.
Marie hadde tro for at Gud kunne helbrede Amanda, slik han hadde gjort det med
Marie selv. I oktober bestemte Marie seg for å ta Amanda med seg tilbake til
Nanyang, en lang og krevende reise. Det gikk ikke bra og Amanda døde underveis.
Denne hendelsen medførte en kraftig anfektelse hos Marie, men også sterk og
langvarig kritikk av henne og hennes ideer og gjerninger, fra kollegaene.
Marie Monsen
25. januar 1918 skjedde en hendels som fikk avgjørende
betydning for Marie. Hun skrev i et brev til Brandtzæg: «Den 25. januar kunne
jeg i troens fulle forvissning kreve min rett i Kristus Jesus: Åndens dåp.
Kjente meg bønnhørt. Dette er det som Bergfjord kaller helliggjørelsen».
Bergfjord hadde tidligere vært misjonær for Kinamisjonen, men var gått over til
pinsevennene. Denne «åndsdåp» skulle prege Maries tenkning og forkynnelse for
resten av livet.
Arbeidet på stasjonen gikk likevel videre, og samme
året fikk hun innviet en helt ny jenteskole, kalt Concordia. Da skolen startet
med tre klasser, var det til sammen 50 elever på skolen. Marie fortsatte som
rektor ved denne skolen fram til ny heimreise til Norge. Det ble avreise fra Kina
høsten 1922 og etter noen måneder i USA, kom hun til Bergen 15. februar 1923.
De siste årene hun var i Kina i denne perioden, var vekkelsen fra Korea begynt
å nå Kinamisjonens felt.
Oppholdet i Norge ble denne gang kun på halvannet år.
Marie bodde i heimen i Bergen, men var også på en del taleroppdrag. Ett av
disse fikk mye oppmerksomhet. Sommeren 1923 var Marie satt opp som taler på to misjonsmøter
på et sommerkurs på Fjellhaug. På samme kurs var den kjente og lærde professor
Sigurd Odland hovedtaler. Odland var lenge professor ved Menighetsfakultetet,
men sa opp denne stillingen på grunn av at kvinner hadde fått tillatelse til å
holde foredrag i Den norske kirke. Han hadde også brutt med
Indremisjonsselskapet og Misjonsselskapet fordi de hadde gitt kvinner
stemmerett. I 1923 hadde han vært lærer på Fjellhaug i noen år. Da han ble satt
opp som taler sammen med Marie Monsen, valgte han å si opp sin stilling ved
Fjellhaug. Han mente det ikke var i overenstemmelse med Bibelen at kvinner
forkynte Guds ord.
Dagen 30.04.1929
Dagen 02.05.1929
Vekkelse i Kina,
1925-1932
Den 12. november 1924 reiste Marie Monsen tilbake til
Kina igjen. Hun reiste med båt via Suezkanalen. Vel framme i Kina, meldte hun
fra til Kinamisjonens ledelse om at hun heretter ikke ville motta lønn. Hun hadde
lest biografier av blant andre Hudson Taylor og George Müller, som levde i tro
på Guds ledelse. Hun ble selv overbevist om at hun skulle stole på at Gud
sørget for henne i alt hun trengte, og at hun ville være uavhengig av mennesker
og organisasjoner.
Høsten 1926 begynte en forsterket uro i Kina, med
herjinger av ulike røverbander. Samtidig opplevde misjonærene spredte vekkelser
på flere av misjonsstasjonene. Ut over våren 1927 ble uroen så sterk at det ble
besluttet å evakuere alle misjonærer. Noen skulle reise til Norge på ferie,
mens andre skulle bli igjen i Shanghai for å se an utviklingen.
Marie Monsen til venstre sammen med Sofie Rømcke
Marie ble i Shanghai i seks uker. Da reiste hun til
Sør-Mandsjuria for å forkynne evangeliet på felt der det var mindre uro. Hun
følte seg fri til dette, i og med at hun ikke lenger mottok lønn fra
Kinamisjonen. De neste fire årene reiste Marie over hele den nordre delen av
Kina, og det brøt ut vekkelse hvor hun kom. De fleste steder startet vekkelsen
ved at misjonærer, kinesiske evangelister og bibelkvinner ble vakt og mange
omvendt til Gud.
Hun ble kjent over hele verden etter et langvarig fangenskap.
Marie skulle ta båt over Gulehavet 19. april 1929. Båten ble kapret av røvere,
og passasjerene ble ikke frigjort før etter nesten en måned. Marie fikk under
fangenskapet god behandling og fikk vitne om Jesus for røverne. Hun opplevde
underveis mange under, og historien om kapringen ble nedskrevet og spredd både
i Nord-Kina og verden rundt. Dermed hadde Marie fått et kjent navn, og
innbydelsene om å tale kom fra både lutherske, baptistiske og andre menigheter.
I eldre dager. Marie Monsen bak til høyre
Etter fire og et halvt år som omreisende
vekkelsespredikant i Nord-Kina, kom Marie Monsen tilbake til Kinamisjonens felt
i november 1931. Også her brøt vekkelsen gjennom. Misjonærer og kinesiske
ledere ble vakt og fornyet, og mange som levde i ei død tro, ble frelst.
Vekkelsen bredte seg også ut i bygder og byer. Møtevirksomheten fortsatte fram
til begynnelsen av mars da hun satte kursen mot Norge. Avreise var 25. mars
1932. Det skulle vises seg at hun aldri mer kom tilbake til Kina.
Et kjennetegn på forkynnelsen til Marie Monsen var en
radikal forkynnelse av Guds lov, før evangeliet ble forkynt når loven hadde
gjort sin virkning. Den store saken på møtene var hvordan folk hadde det med
Jesus. Frelst eller ufrelst! Marie fikk være med å tenne en brann i Kina, som
fortsatte lenge etter at hun selv var tilbake i Norge for godt.
Siste 30 år i
stillhet
Også på denne siste heimreisen gikk turen via USA, med
besøk hos søsken og andre kjente. Hun kom til Oslo 13. juni 1932 og slo seg ned
i heimen til foreldrene, som da var flyttet til Fana. Foreldrene var da 82 og
85 år gamle. Maries søster Kaia hadde til bodd heime og stelt for foreldrene,
men hun var nå selv så helsesvak, at hun ikke maktet det mere. Dette ble et
kall til Marie, som overtok omsorgen for foreldrene og senere også for søsteren
Kaia.
I oktober 1955 fikk Kaia plass på Fredly aldersheim i
Bergen, og fikk være der et halvår før hun døde. Marie flyttet også til Fredly
i juli 1956 og ble der til sin død 28. september 1962. Hele den siste perioden
hun var heime, skrev hun utallige brev med hilsener og sjelesorg til kjente og
ukjente rundt om i hele verden. I 1935 tok Marie konsekvensen av sitt åndelige
syn, og lot seg gjendøpe. Dette førte til et vanskelig forhold til
Kinamisjonen, og hun ble lite brukt som forkynner etter det. Marie selv sa
alltid at om hun hadde avvikende syn på enkelte områder, var og ble
Kinamisjonen hennes misjon.
I 1945 gav Marie Monsen ut ei lita bok, «En hjelp i
trengsel», med fortellinger om hennes opplevelser i Kina. Dette var hennes
andre bokutgivelse. Den første boka het «Tosao» og ble gitt ut i 1911. Dette var
et portrett av bibelkvinnen Tosao, som var Maries nære venn og medarbeider. I
1959 kom «En hjelp i trengsel» ut på nytt og de to neste årene kom «Vekkelsen
ble en åndens aksjon», «Alt er mulig for Gud» og «Bønnens makt». Også disse
heftene inneholdt fortellinger fra Maries misjonærliv. Innimellom disse, gav
hun også ut en biografi av ei annen bibelkvinne. Denne boka het «Fredsengelen».
Heftene med fortellinger fra misjonærlivet kom ut i mange opplag i Norge og i
flere europeiske land.
En sterk
personlighet med klare meninger
Marie Monsen var en sterk personlighet. Allerede på
første turen til Kina kom hun i konflikt med kollegaer. Selv om mye tyder på at
dette var noe hun uskyldig kom ut for, innrømmet hun selv at hun hadde sitt å
slite med. I et brev til Brandtzæg i 1906, da konflikten med misjonærparet
holdt på å ebbe ut, skrev hun «Jeg er slett ikke noe lam, dessverre». Og videre
viste hun til en kollega som et forbilde: «Og så kan hun tie, lykkelige
menneske.» Marie hadde et heftig temperament, hun var selvstendig og ikke
utpreget kompromissvillig. Samtidig hadde hun noen synspunkt som gikk på tvers
av Kinamisjonenes og medmisjonærers syn.
Biografen Olav Golf sa i et intervju med nrk.no at
Marie Monsen var en «svært omstridt person: Hun hadde ikke bare et radikalt kvinnesyn,
hun var også svært karismatisk, og hun var for voksendåp. Alt ting som gjorde
det vanskelig for henne i lutherske misjonskretser.»
Dagen 1. oktober 1962
At hun var veldig karismatisk og hadde et syn på
helliggjørelse og åndsdåp som var nærmere pinsevenners enn luthersk syn,
stemmer uten tvil. Hennes fire gripende bøker fra sitt misjonærliv, er nesten
utelukkende om tegn, under og bønnhørelser hun opplevde. Hun taler også mye om
at hun ble styrt av direkte budskap og ledelse fra Gud. Da var det nok ikke
enkelt for ledere og medmisjonærer å komme med veiledning og instrukser.
Et viktig hovedpoeng i Golf sin biografi er å vise at
Marie Monsen var en kvinneaktivist med røtter fra Hans Nielsen Hauges
kvinnesyn. Her mener jeg han bommer. Visst var Marie for å slippe kvinner mer
til i misjonsarbeidet enn det de gjorde på den tid. Hun var også for at de
skulle få stemmerett både i misjonærkonferanse og i generalforsamling. Samtidig
er det lite som tyder på at dette er saker som har preget hennes tjeneste. Lite
av dette er nevnt i hennes bøker. Hun fremmet sine synspunkt i rette fora, mens
det var andre og viktigere saker som opptok henne i hverdagen, nemlig at folk
måtte bli frelst. Hun beklaget i godt voksen alder at hun hadde vært for kvass
når hun fremmet sine synspunkt.
Minneord om Marie Monsen i Dagen 28.09.1962
Marie Monsen fikk være et Guds redskap til store
vekkelser de fem siste årene hun var i Kina. Hun var etterspurt som evangelist
over store deler av Nord-Kina. Selv om hun var selvbevisst, var hun også ydmyk.
Når Gud talte til henne gjennom sitt ord, bøyde hun seg for Hans tale, enten
det var til tukt eller til trøst. De andre misjonærene så at Gud fikk bruke
henne, og derfor aksepterte de og respekterte de henne for den hun var. Hun var
en vekkerrøst og et bønnemenneske, som gjennom mange tunge dager, opplevde Guds
ledelse og bønnhørelse på konkret vis.
Kilder
Jakob Straume: Marie Monsen en vekkerrøst
Olav Golf: Marie Monsen Kinamisjonær -bønnekjempe –
kvinneaktivist
NLM: Misjonæralbumet
Valerie Griffiths: Guds kvinner i Kina
Marie Monsen: En hjelp i trengsel
Marie Monsen: Vekkelsen ble en åndens aksjon
Marie Monsen: Alt er mulig for Gud
Marie Monsen:
Bønnens makt
Dagen.no
Aftenbladet.no
Nasjonalbiblioteket
(nb.no)
Digitalarkivet.no
NLMs arkiv
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar