Hva får vi i den kristen dåp? Barnedåp eller voksendåp? Kan barnet tro? Det blir ofte stilt mange spørsmål når temaet er dåp.
I denne artikkelen får du ikke en utfyllende teologisk utleggelse om dåpen. Du får noen smakebiter fra hva noen åndelige ledere har sagt. Ledere som har skrevet mye godt om dette emnet. Jeg vil anbefale deres bøker til videre studier. Men her er altså noen sannheter i kortform:
Erik Pontoppidan
Hva gir eller gagner dåpen? Den virker syndenes forlatelse, frir fra døden og djevelen og gir den evige salighet til alle som tror dette, slik som Guds ord og løftet lyder.
Blir alle som er døpt, salige? Nei, bare de døpte som tror. For Kristus sier at den som ikke tror, skal bli fordømt. Dåpen hjelper ham da ikke.
Men kan små barn tro? Ja, Den Hellige Ånd kan virke troen i dem uten at de selv vet det eller forstår seg på det.
Hvordan kan vann gjøre så store ting som å fri menneskene fra synden, døden og djevelen og gi dem evig liv? Selve vannet gjør det ikke, men Guds ord, som er i og med vannet, og troen, som stoler trygt på dette Guds ord som er føyd til vannet. For uten Guds ord er vannet bare vann og ingen dåp. Men sammen med Guds ord er det en dåp, det er: Nådens og livets vann og det badet som gjenføder ved Den Hellige Ånd.
Gisle Johnson
Ingen ting er mer skikket til å hindre vekkelse enn den stadige tale om at alle døpte fremdeles er Guds barn.
Carl Fr. Wisløff
La oss holde fast ved velsignelsen og løftet som ble gitt i barnets dåp slik katekismen lærer det. Men la oss samtidig huske at den som ikke lever i tro på Jesus, er likeså fortapt i seg selv som om han aldri var blitt døpt.
Det var Guds vilje at det døpte barn skulle bli hos ham like til sin siste stund. I overgangsalderen må det da bli en bevisst overgang til et voksent menneskes liv i Gud. Den barnedøpte vil da oppleve en vekkelse og omvendelse… Det er nødvendig at det kommer et bevisst valg og en ny bevissthet om å ville høre Jesus til. Men vi må fastholde at han hadde liv i Gud før også, ja han levde det samme nådeliv som etter sitt gjennombrudd.
Øivind Andersen
Som Kristus gikk gjennom døden fra dommen til oppstandelsen i herligheten, slik er det å komme under og gjennom dåpsvannet en gjennomgang fra vår naturlige stand under døden og dommen og vreden til en nådestand i liv under velsignelsen og nåden.
Ved frafall blir dåpens velsignelse gjort til intet for oss, idet det nye menneske som skaptes i dåpen atter «dør». Et menneske blir på den måten fullt ut som en udøpt hedning.
Det er på Ordet som lød til oss i vår dåp vi må bygge vårt frelseshåp, ikke på vannet… Derfor skal vi i tillit til vannets vitnesbyrd omvende oss ved Ånden og tro blodet. Men vi skal ikke «omvende oss til dåpen». Det er til Gud vi omvender oss, til den nådepakt Han har opprettet med oss i sin Sønn fra evige tider.
Aksel Valen-Sendstad
Gjendåp er en ubibelsk og direkte vantro handling… Ifølge NT er dåpen innstiftet som en engangshandling, hvor Gud alene handler med mennesket. Dette paktstegn skal ikke gjentas. Hvis et menneske faller fra Gud i vantro og ugudelighet, betyr det ikke at dåpens paktstegn er gjort til intet. Det står alltid ved makt uansett synd og frafall… Når en frafallen vender om til Gud igjen, vender han om til den nåde Gud har gitt ham i dåpens bad.
Arne Helge Teigen
Gud gir den samme nåde gjennom dåpen, som han tilbyr og gir gjennom evangeliets budskap om Jesus Kristus. Dette betyr at Gud gir troen på Jesus Kristus, gir syndenes forlatelse, gir Den Hellige Ånds gave, og at han gjenføder mennesker gjennom dåpen.
Ut fra Bibelen er det
klart at barn trenger Guds nåde. Grunnen til dette er at de er født med
arvesynd (Job 14,4 Job 15,4 Salme 51,7 Ef 2,3). Fordi Gud gir tilgivelse for
synd gjennom dåpen, skal de altså døpes.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar