Kjølvik bedehus i Ryfylke
Bedehusene er en frukt av vekkelsen som gikk over
landet på starten av 1800-tallet ved Hans Nielsen Hauge. Nådegavene hadde
trange kår under statskirken, så kristenfolket tok selv ansvar for
møtevirksomheten.
I statskirken (DNK) var presten enerådende på Hauges
tid. Han ledet gudstjenesten, han forrettet sakramentene og han forkynte Guds
ord. Hauge-vekkelsen forble tro mot DNK, men startet i tillegg egne samlinger
der de selv tok ansvar for møtene. I disse samlingen var det rom for ulike
nådegaver og det var vekkelsens egne ledere som forkynte Guds ord.
Forkynnelsens
nødsprinsipp
Presteskapet talte nesten enstemmig imot det nye livet
som brøt fram. Etter hvert som tiden gikk, og det ble lovlig for andre å
forkynne Guds ord uten prestens tillatelse (konventikkelplakatens oppheving i
1842), ble mange prester positive til lekmannsvirksomheten.
Gisle Johnson var professor ved Universitetet i Oslo,
og var sentral i utdanningen av norske prester. Han fikk prege en hel
prestegenrasjon med sunn, vekkende og bibeltro teologi. Han var også sentral i
organiseringen av ulike misjonsgreiner blant haugianerne. Samtidig tolket han
bekjennelsesskriftet Confessio Augustana sin tale om at forkynnere må være
«rettelig kallet», slik at det kun var de som var rett kallet av DNK, som kunne
forkynne Guds ord.
For å få plass til forkynnere som ikke var prester,
utviklet han det såkalte nødsprinsippet. Dette gikk i enkelthet ut på at fordi
det var for få prester som forkynte evangeliet rett til vekkelse og frigjøring,
og folket dermed alt for sjelden fikk høre evangeliet rett forkynt, var det en
nødsituasjon i folket. På grunn av denne nødsituasjonen måtte kirken slippe til
forkynnere som ikke var «rettelig kallet».
Frihet for ulike
nådegaver
Dette nødsprinsippet var uholdbart, både teologisk og
praktisk. Det ble derfor opphevet mot slutten av 1800-tallet. Omtrent samtidig
gikk den mest radikale delen av bedehusfolket et skitt lenger i
selvstendiggjøringen fra DNK. Noen steder begynte man å feire nattverd uten
prest, og i 1913 ble såkalt «fri nattverd» lovlig ifølge norsk lov.
Bedehusfolket ble imidlertid stående i DNK, men tok
selv ansvar for og styring av arbeidet på bedehuset. Dette gjaldt i hovedsak
Misjonssambandet (NLM) og Indremisjonsforbundet (IMF) sine folk. Noen få ivret
for at bedehuset burde bli en frikirke, men de aller fleste fulgte Ludvig Hopes
tenkning om å bli i DNK, men ikke være under den.
I dag har vi ikke lenger statskirke. DNK er blitt ei
fri folkekirke, med et læregrunnlag i strid med Guds ord. Dette har ført til en
usikkerhet og uenighet blant det radikale lekfolket. De fleste avventer situasjonen
og står fortsatt som medlemmer i DNK. Andre av oss har meldt seg ut, mens noen
av de utmeldte har meldt seg inn i et kirkesamfunnsregister som både NLM og IMF
har opprettet.
Nødløsning på vei
mot frikirke?
Så er det også blitt en stadig større gruppe som
ønsker opprettelse av egen frikirke for bedehusfolket. Enten mange små
frikirker, eller ei stor for flere av de nåværende misjonsorganisasjoner og Den
Norske Frikirke.
Når jeg hører og leser noe av argumentasjonen fra noen
av disse, sitter jeg igjen med et inntrykk av at de ser på bedehusarbeidet som
en nødløsning, mens vi enda var i DNK.
Nå når denne kirke ikke lenger er statskirke, og også har et
læregrunnlag i strid med Guds ord, er det tid for å legge bedehusarbeidet bak
oss, og heller danne frikirke(r). Vi ser at mange av de teologisk mest konservative
bedehusfolk, blir de mest kirkelige. Det er nesten som jeg merker en
mindreverdighetsfølelse på bedehusets vegne?
Lekmannsarbeidet
har bibelsk livsrett
Jeg har gode venner som har en rik tjeneste i ulike
frikirker og ønsker Guds rike velsignelse over deres arbeid. Men jeg har ikke
tro for å danne noen bedehusfrikirke. Vi er ikke bundet ut fra Guds ord til en
bestemt organisering av arbeidet på bedehuset. Vi trenger ikke noe eget
kirkesamfunn for å drive arbeidet etter bibelsk tenkning.
Det vi imidlertid trenger, er en vekkende og
frigjørende forkynnelse av synd og nåde. Vi trenger å organisere oss slik at
nådegavene får fritt rom. Vi trenger åpenhet i møtene for Åndes ledelse. Alt må ikke
være bestemt på forhånd av sanger, bønneformuleringer og annen liturgi.
Samtidig er jeg smertelig klar over at uansett hvordan
vi organiserer oss, skjer ingen ting uten ved Den Hellige Ånd. Derfor trenger
vi mer enn noe om å rope til Jesus om vekkelse og fornyelse for Guds folk og
brennende hjerter for de som ikke er frelst.
Det radikale lekmannsarbeidet på bedehuset var ikke og
er ikke en kirkehistorisk nødløsning. Jeg er overbevist om at dette arbeidet
fortsatt vil bli til velsignelse for vårt folk, så sant vi får være «fattige i
ånden», får forkynne et vekkende og frigjørende evangelium, være helt avhengig
av DHÅ og tro mot Guds ord.
1 kommentar:
Takk Ove for atter engang klare tanker.
For min del tilhører jeg de helliges forsamling (wourld wide) og der finner jeg meg fint tilrette.
Tanken angående mer kirker/organisasjoner. For høyt på vognlasset nissen lo. Jeg tror vi flytter idag, vi to.
Legg inn en kommentar