Arne Helge Teigen
Det er mange åndsstrømninger i tiden. Tilhengere av
en gammel retning som har vært lite utbredt i Norge, har nå dannet en ny menighet
på Jæren.
Denne retningen blir kalt for «ny-kalvinisme». Lærer
ved Fjellhaug skoler, Arne Helge Teigen, har gitt en orientering om denne
bevegelsen i ei lita bok på 100 sider kalt «Ny-kalvinisme en orientering». Jeg
vil ut fra Teigens bok og hans artikkelserie på nlm.no om emnet, gi en kort
orientering om ny-kalvinismens viktigste lærepunkt.
Ny-kalvinismen har fått en ny utbredelse, ikke minst
gjennom dyktige teologer og deres taler som blir spredd i stort antall på
internett. Historisk har bevegelsen røtter tilbake til Luthers samtidige
fransk-sveitsiske kirkereformator Johannes Calvin. I nyere tid er det i
sørstatsbaptistenes konservative teologiske fløy, at Calvins lære har stått sterkt.
Denne teologien blir ofte kalt for «fem-punkt kalvinisme». Noen sentrale lærere
er Tim Keller, John Pipier, Wayne Grudem og Paul Washer.
Teigen understreker at det er store forskjeller
innen ny-kalvinismen, med ulike vektlegging av de forskjellige lærepunkt. Men
«bevegelsens ledere og tilhengere (vil) stort sett identifisere seg med denne
genuine formen for kalvinisme» (fem-punkt kalvinisme). Videre skriver Teigen:
«De som slutter seg til bevegelsen, legger ikke skjul på at de definerer seg
som konservative kalvinske kristne. De tiltrekkes av ny-kalvinismens
konservative bibelsyn, og dens vilje til å la etikk og liv underordnes Bibelens
lære.»
Hva er særtrekk ved denne bevegelsen? Jeg vil under
gi en helt kort beskrivelse av «de fem punkt» i kalvinismen, ut fra det Teigen
skriver:
Ubetinget
utvelgelse
Gud har bestemt hvem av menneskene som skal bli
frelst og hvem som skal gå fortapt. Denne bestemmelsen har Gud tatt fra evighet
av. De som er utvalgt blir frelst fordi
Gud vil det. De som forkastes går fortapt fordi Gud vil det.
Begrenset soning
Jesus led en stedfortredende død som kun er gyldig
for de som er forutbestemt til frelse, ikke for de som er forutbestemt til å gå
fortapt. Jesu frelsesverk på korset gjelder altså kun for de som er utvalgt til
frelse.
Totalt
syndeforderv
Mennesket er totalt gjennomtrengt av synden. Ingen
er i stand til å gjøre det gode. Ingen er ut fra egne forutsetninger i stand
til å søke Gud. Åndelig talt er alle mennesker døde, som følge av syndefallet. Arvesynden
innebærer altså at menneskenaturen ble gjennomtrengt av synden. Arveskylden
innebærer at mennesket ble skyldig som følge av Adams fall, og at alle
mennesker derfor er under Guds dom.
Uimotståelig
nåde
De som er forutbestemt til frelse blir gjenstand for
Guds nåde og derfor omvendt til Gud. For disse er det umulig å motstå nåden. De
blir omvendt med nødvendighet, fordi Gud har forutbestemt dem til å bli frelst.
De som er forutbestemt til å gå fortapt kan ikke annet enn gå fortapt, og på
dem har innbydelsen til omvendelse ingen frelsende effekt.
En gang frelst –
alltid frelst
De troende kan ikke falle fra Gud og hans frelse.
Dette fordi Gud har forutbestemt noen til å bli frelst, og fordi den gjenfødte
naturen er uforgjengelig og derfor ikke kan gå til grunne. Er du frelst og har fått
et nytt liv, kan ikke dette nye livet dø. Dersom et menneske er forutbestemt
til å bli frelst, vil det i livets og troens kamp med sikkerhet bli bevart fra
frafall. Den troende makter ikke selv i egen kraft å bli stående i nåden, det
skjer fordi Gud gjennomfører det han har bestemt med det utvalgte mennesket.
Teigen kommer
med denne vurderingen av ny-kalvinismen i kortform:
«Det er ikke tvil om at den formidler mye god
bibelsk veiledning. Dersom man går bevegelsens teologi nærmere etter i sømmene,
vil man likevel oppdage flere ting som virker fremmedartet og vanskelig å
godta. De som slutter seg til bevegelsen kan for eksempel komme til å ta
gjendåp. Grunnen til dette er at sørstatsbaptistene har et baptistisk dåpssyn,
og derfor praktiserer voksendåp. Man finner også snart ut at ny-kalvinistene
har en meget streng lære om utvelgelsen (dobbel predestinasjon). De lærer at
Gud har forutbestemt noen til frelse, og andre til å gå fortapt. I forlengelse
av dette lærer de såkalt begrenset forsoning (limited atonement). Jesus døde
bare for de som er utvalgt til frelse, ikke for dem som er bestemt til å gå fortapt.»
For en grundig forklaring på disse punktene, henviser jeg til Teigens bok, som kan bestilles hos Teigen: ateigen@fjellhaug.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar