Norge har en rik
vekkelsestradisjon. Mot slutten av 1800-tallet brøt vekkelsene ut mange steder
i landet, og med det en frigjort lekmannsbevegelse.
Denne artikkelen skrev jeg 6. desember 2013. Den er like aktuell i dag.
I den gamle tid var det
presten og kirkens liturgi som var det sentrale i kristenlivet. Når vekkelsene
kom, tok lekfolket selv ansvar. Ikke bare for forkynnelsen av Guds ord, men
også for møteledelse og åndelig ansvar.
Mens det i kirkens
gudstjeneste var faste bønner og liturgi, var det på bedehusene frihet og
større åpenhet for Åndens ledelse. Nådegavene, som før stort sett var noe som
angikk presten, ble nå framelsket i forsamlingene.
Etter som kirka gjennom
årene er blitt mer og mer liberal, har den også åpnet for mer frihet i ritualet.
I lekmannsbevegelsen går det motsatt vei. Etter som vekkelsene stilnet, er en
blitt mer åpen for liturgisk innslag på bedehusene.
Etter en veldig kamp
for hundre år siden, ble nattverden fri og tatt i bruk på bedehusene. Det lå i
kortene at dåpen også skulle bli ”fri”, men det skjedde ikke før rundt årtusenskiftet.
Nå er det endelig både nattverd, dåp, konfirmasjon og begravelse på mange bedehus.
Organisasjonene som
praktiserer dette på bedehusene, har nå utarbeidet ritualer for de ulike
handlinger. Hva skjer da? Jo, de anbefaler brukt ritualer som er til
forveksling lik de som er brukt i kirkene. Selv om det enda er en viss åpenhet
for frihet, variasjon og Åndens ledelse, er de anbefalte ritualer langt på vei
tilbake til faste bønner og formularer.
Flere av bedehusenes
forsamlinger har også vendt tilbake til kirkas måte å feire nattverd på, med
godkjenning fra ledelsen i organisasjonene. I kirka er det presten som deler ut
nattverden til sin ”menighet”. På bedehusene har Guds folk delt brødet og vinen
med hverandre. Istedenfor at lederen står framme og deler ut, blir elementene
sendt fra mann til mann, mens de forkynner til hverandre ”dette er Jesu legeme
og dette er Jesu blod”.
Nå har altså flere forsamlinger
gått tilbake til kirkens måte å gjøre dette på. Den som leder nattverden står
framme, folket kommer fram til lederen og får utdelt elementene, for så å gå
tilbake i benken. Er ikke dette bare former og formaliteter? Nei, vi mister noe
vesentlig i nattverden når vi innordner oss på denne måten.
Det viktigste i
nattverden får vi, uansett måte utdelingen skjer og hvem som deler ut, så sant
Guds ord blir lest over brødet og vinen. Men vi mister samfunnet, det allmenne
prestedømme. I stede for at vi forkynner for hverandre og deler med hverandre,
blir vi betjent av en ”prest uten presteklær”.
Og apropos presteklær.
Misjonens ledere sto lenge imot at våre misjonærer skulle få bruke presteklær.
Hvis de nasjonale kirkene påla dem dette, valgte de heller å trekke seg ut av
arbeidet, enn å åpne opp for presteklær. De så ikke på klærne som en ytre form,
men som en konsekvens av et embetsyn som var fjernt fra vekkelseslinjen
misjonærene skulle representere. Nå har også denne skansen falt, og vi ser
stadig våre misjonærer avbildet i presteskrud.
Vi kan ikke produsere
vekkelse. Det er et Åndens verk alene gjennom forkynnelsen av Guds ord. Men vi
har en tilkjempet arv, en bibelsk arv, som vi ikke må skusle bort. Arven som vi
med fine ord kaller vekkelseslinjen og den radikale lekmannslinjen, holder på å
smuldre bort fra oss. Jeg tror vi har sviktet i forkynnelsen av disse ting.
Kanskje er det andre strømninger som har overtatt mye av tenkningen?
Jeg tror det er på høy
tid å forkynne fram igjen bibelens tale om disse ting. Vi trenger profilmøter
med bibeltimer og foredrag om disse temaene. Men det vi trenger mest av alt, er
en fornyelse i forkynnelsen av synd og nåde. ”Får Kristus frigjort dere, da
blir dere virkelig fri.”
1 kommentar:
Fint at du tar dette opp. Vi merker de nye kreftene i Bedehusene.
Einar
Legg inn en kommentar