torsdag 6. oktober 2022

Ren og rettferdig – på låveveggen

Ole Brattekaas t.v sammen med kollega Edin Holme. (foto Rudvin)

Ole Brattekaas har skrevet en av de sangene som er mest sunget i bedehusland det siste århundret. Det første verset fikk han mens han arbeidet som tjener på en gard i Drangedal.

På husmannsplassen Brattekaas under Sundbøfjellet i Flåbygd i Lunde kommune i Telemark, bodde ekteparet Kari og Ole Brattekaas i 1890. De fleste barna deres var voksne, men tre ungdommer bodde enda heime. De gamle var nå 58 og 66 år gamle, så det var de heimeværende barna som hadde hovedansvaret for å brødfø familien. I bygdene i denne delen av Telemark, har skogsarbeid alltid vært en viktig næringsvei.

9. september dette året, så Kari og Ole at en ukjent mann kom gående opp mot husmannsplassen deres. Da mannen kom nærmere, så de at det var presten. Da ante de uråd, og deres frykt ble bekreftet da presten nådde Brattekaas. Presten kunne fortelle at det tidligere på dagen var funnet en død mann i elva, og han ble straks gjenkjent som Mikkel Brattekaas, en av Kari og Oles heimboende sønner. Dødsårsaken ble fastslått til drukning, etter at Mikkel hadde falt i elva. Mikkel ble 25 år gammel.

Mikkel sin eldste bror, het Ole som sin far. Han bodde da på garden Solberg i nabokommunen Drangedal, hvor han arbeidet som dreng. Ole og kona Helene bodde også på Solberg. Da meldingen nådde Solberg, om at Oles bror var druknet, ble det stor sorg. Samtidig skapte meldingen en sterk uro hos Ole med tanke på hans sjel. Hva om det var han som var druknet, hvor ville han da havne? Foreldrene, Kari og Ole, var kristne, så Ole jr. visste godt om livets to utganger. Han hadde imidlertid valgt å gå bort fra Jesus. Etter brorens begravelse, fortsatte uroen å øke hos Ole Brattekaas på Solberg.

Notis om drukningsulykken i avisen Fremskridt 11.09.1890

Oppvekst i Flåbygd

Det var stor glede i heimen da de nygifte Kari Mikkelsdatter og Ole Olsen Brattekaas, fikk sin førstefødte. Det var en gutt, som ble født 16. mars 1862. Han fikk navn etter farfar og far, altså Ole. Mor var 30 år og far 38. Senere kom flere barn, fire av disse er kjent, nemlig Mikkel (f.1865), Hans (f.1869), Gunnar (f.1872) og Kari (f.1875). Husmannsplassen til Kari og Ole var liten, så familien var vel kjent med fattigdom.

Men Kari og Ole var vel ansett i bygda, ikke minst gjaldt dette mor Kari. Kari og Ole var som nevnt kristne, og Kari hadde ei nådegave til å hjelpe. Var det noen i bygda som hadde tunge dager, møtte Kari opp som «en trøstens engel». Men det var ikke bare bygdefolket som satte Kari høyt. Naboene karakteriserte heimen som et paradis for barna som fikk vokse opp der. På grunn av fattigdommen, måtte barna tidlig ut i arbeid på andre garder, men de lengtet alltid heim til mor og hjemmet.

Kari fikk et langt og strevsomt liv. Da hun døde, skjedde det brått. Hun satt i stolen sin i stua, og plutselig fikk hun flytte heim til sin frelser. Betegnende nok for denne varme og intelligente mor, var at det var Bibelen og strikketøyet lå på bordet ved siden av henne da hun døde.

Solberg i Drangedal i 2022. (foto Ove Sandvik)

Til Solberg i Drangedal

Ole jr. arvet moras kloke hode. Da han ble konfirmert 8. oktober 1876, fikk han beste karakter, «meget godt». Som husmannsbarn flest, var utsiktene imidlertid små for at Ole kunne få seg en utdannelse. Istedenfor ble det ulike jobber som tjenestegutt og dreng på nabogardene.

Etter flere år i nabotraktene, kom Ole i 1885 til garden Solberg like utenfor sentrum i Drangedal. Han var da blitt 23 år, og det tok ikke lang tid før han fant sin utkårede. I nabobygda Kjosen, var det en husmannsplass som tilhørte en av Åkre-gardene. Husmannsplassen het Dalen og jenta het Helene Maria Torsdatter. Hun var født i 1857, og var altså fem år eldre enn Ole. Hennes foreldre var Berte Haraldsdatter Skarelva og Tor Torsen Naas.

Helene og Ole valgte å slå seg sammen, og 24. juni 1886 ble de viet i Drangedal kirke. De fortsatte å bo på Solberg i noen år. Her hadde de både plass å bo og Ole hadde fast arbeid på garden. En sorg for dem, var at de ikke fikk egne barn. I 1910 hadde de imidlertid ei 11 år gammel fosterdatter boende hos seg. Hun het Anna Mathilde.

Anders Nilsson, Svenske-Nilsson. (Foto Salmelid)

Svenske-Nilsson

De to siste tiårene av 1800-tallet, var vekkelsestider i de østlige deler av Telemark. En predikant som fikk stå i mange og store vekkelser, var en original forkynner fra Skåne i Sverige. Han het Anders Nilsson og ble født i 1849. Som ung emigrerte han til Amerika, og her ble han frelst. Han kjente kort tid etter omvendelsen på et kall til å forkynne Guds ord. Han begynte derfor på Augustana presteseminar i USA.

Underveis i disse studiene brøt han av, og reiste heim igjen til Sverige. Her fortsatte han teologistudiene på Lund universitet. Han ble imidlertid ikke prest, men ble ansatt som forkynner i Vestre Skånes Missionsförening tilsluttet Fosterlandsstiftelsen. Nilsson opplevde å få stå i mange vekkelser i Skåne og i 1880 fikk han spørsmål fra Bamle om å komme dit som taler. Også der ble det vekkelse, og Nilsson hadde etter det, mange taleturer til Telemark. Her fikk han kallenavnet «Svenske-Nilsson». I tillegg til Telemark, var Anders Nilsson også mye i Vestfold, ikke minst på Brunlanes, og blant samene i Nord Norge.

Svenske-Nilsson var rosenianer og talte helst om Jesu stedfortredende lidelse. Noen syntes det ble for ensidig. En av disse spurte derfor Svenske-Nilsson etter et møte, om det ikke også står om gode gjerninger i Bibelen. Nilsson svarte: Jo, men det står at de skal gjøres, ikke bare prekes. Jeg kan ikke preke gode gjerninger. Så sa han videre idet han pekte på et hus, at der bodde en enke med flere barn. Hun er veldig fattig og har ikke ved for vinteren. Du bør spenne for hestene og kjøre et lass ved til henne. Og husk på at jeg har formant deg!  

Anders Nilsson hadde også ei lyrisk åre. Han skrev mange sanger og var også utgiver av ei sangbok. Av hans mest kjente sanger kan nevnes: «Bli blott i sårene frelserens brud», «Vi må videre frem, her er ikke vårt hjem» og «O, åpne ditt hjerte for Jesus». Svenske-Nilsson døde i 1912, 63 år gammel.

Åkre i Kjosen, Helens heimplass. (foto Sannes)

Omvendelse og sangforfatter

I 1886, det samme året som Helen og Ole Brattekaas ble gift, sto Svenske-Nilsson i en stor vekkelse i Drangedal. Helene og Ole ble ikke frelst da. Men etter brorens død i september 1890, ble som nevnt Ole kalt av Gud. Han klarte ikke å stå imot kallet, og ble frelst i en møteserie Anders Nilsson hadde i Drangedal, antakelig høsten 1890 eller i 1891. Helene sa i ettertid at Ole ikke sa noe til henne og de andre på garden, at han var blitt frelst, «men vi så det på han». Nilsson fikk være til stor hjelp for Ole de første årene som nyfrelst.

Ole Brattkaas. Fra hans bok "Alt i Kristus" som kom ut i 1900.

Kanskje var det Anders Nilssons lyriske åre, som også vekket en tilsvarende hos Ole. For det gikk ikke lang tid etter at Ole ble frelst og kom til evangelisk frihet, før han begynte å skrive kristne sanger. Ofte kom disse til han, mens han gikk og arbeidet på Solberg. En av disse var den kjente sangen som er nevnt i overskriften. Nøyaktig når han skrev sangen, vites ikke. Det må ha vært en gang i 1891-92. Ole var i arbeide på garden da han plutselig fikk et vers som skildret hans tilstand overfor Gud. Han hadde ikke papir tilgjengelig. Så for ikke å glemme ut sangverset, tok han sin lille blyant opp fra lommen, gikk inn på låven og skrev ned på låveveggen følgende vers:

Ren og retfærdig, himmelen værdig

Er jeg i Verdens Frelsere nu;

Ordet forkynder, at mine Synder

Kommes nu aldrig mere ihu.

O, jeg er salig og just fordi,

Sønnen har gjort mig virkelig fri,

Fri fra Nøden, Dommen og Døden

Amen. Halleluja.

Senere skrev Ole Brattekaas to vers til, og denne sangen var kanskje en av de mest brukte sangene på bedehusene i Norge på 1900-tallet. Det var flere sanger som først ble skrevet ned på låveveggen på Solberg. En annen kjent og kjær sang, skrev Ole Brattekaas i 1907, men da bodde han i Kragerø:

Vi må videre frem, her er ikke vårt hjem

Vi er gjester på fremmede strand

Og vårt jordisk hus snart skal legges i grus

Vi må flytte fra skyggenes land.

Svenske-Nilsson fikk se mange av Ole Brattekaas sin sanger, og han oppfordret han til å samle dem i ei sangbok. Dette ble gjort, og i 1894 kom sangboken «Den lille sanger» fra trykkeriet. Mange av sangene i sangboken var fra Brattekaas sin hånd, men han tok også med flere sanger av andre forfattere. Det var i denne sangboken, at «Ren og rettferdig» først ble trykket.

Krigsropet nr.3 1976

Til Kragerø

I 1892 bestemte Helen og Ole Brattekaas seg for å flytte til Kragerø. Her hadde Ole ulike jobber som «altmuligmann». Samtidig kjent han på en indre uro. Han ville gjerne være med å dele det budskapet som hadde satt ham selv i frihet. Rundt nyttår sperret han derfor øynene opp, da han så at den kjente hvalfangeren Svend Foyn lyste ut plasser på hans nye tomåneders emissæskole i Tønsberg. Kanskje var dette Guds vei for hans liv?

Svend Foyn (foto wikipedia)

Ole søkte på emissæskolen, sammen med 50 andre. Det var bare plass til 30 studenter, og Ole var en av dem som fikk plass våren 1893. 27 studenter fullførte skolen og 12. mai var det tid for høytidelig avslutningsfest. Skolestyreren het Asbjørn Knudsen. Han skulle bli en kjent skoleleder, og stiftet den første kristne folkehøgskole, Sagavoll, i Heddal ved Notodden samme året som emissærskolen ble avholdt. Svend Foyn var en viktig bidragsyter også til Sagavoll. Skolen flyttet til Gvarv i Telemark i 1914.

Predikanten A. Nielsson fra Porsgrunn holdt talen på avskjedsfesten for forkynnerspirene, og han skrev også en sang i den forbindelse på melodien til «Sions vekter hever røsten»:

Avskjedsstunden hjertet rører,

En stemme lyder – hør – o hører!

«Stå opp og la oss gå herfra!»

Ut i verden skal vi sprede

Guds ord som skaper lys og glede

Ja, kjærlighet og salig trøst.

Vår Hyrde følger med;

Han styrer våre fjed

Toget stanser – Vi hjemme stå

Der skal vi få – en palme skjønn og krone på.

 

Avskjedsstunden har sin smerte

Det føles mest i brødres hjerte,

De vet ei om de samles mer.

Stille dog, I må ei grede

Tenk samlingen i himlens glede

Der skilles aldri venn fra venn

Der er ei gråt som her

O – tenk å møtes der!

Hosianna – der høres klang

Av englesang!

Ha takk, Hr. Foyn, for denne gang!

Svend Foyn var en myndig og styrtrik forretningsmann, som også brant for utbredelsen av evangeliet. Han hadde derfor lovet at alle 27 emissærene skulle få lønn av ham i to måneder etter skoleslutt. Ole ble sendt til heimtraktene, og skulle virke i Lunde, Flaabygd, Kviteseid m.fl. I løpet av kurset gav Foyn studentene flere bøker og bilder, mens «Hr. Parmann fra P. T. Mallings bokhandel» ga hver av studentene oppbyggelsesbøker til den svimlende verdi av kr.268,15. Det ble derfor en god start på Brattekaas sin forkynnergjerning.

Ole Brattekass fotografert like før sin død 
sammen med hovedstyret i Langesundsfjordens Indremisjonsselskap
Ole Brattekaas nr.2 bak fra høyre.
(foto Grave)

Emissær og sekretær i Telemark og Drammen

Etter de to månedene han reiste med lønn fra Foyn, ble han 20. september 1893 ansatt som emissær i Bamle Indremissionsselskap. Den første måneden besøkte han blant andre bedehus på Feset, Nyhus, Brevik, Stathelle. I tillegg til møter, var han også ofte på syke- og husbesøk. I rapporten fra møtene heter det at oppmøtet hadde vært godt og at «Herrens nærværelse og velsignelse spores blant oss».

I 1894 fikk han ansettelse i Langesundsfjordens Indremissionsselskap. Her fikk han snart stor tillit, og hans ledernådegave fikk også utfolde seg. Han ble ofte valgt til ordstyrer på kretsmøter og andre storsamlinger. Hans virkefelt var i Langesundsfjorden, men han hadde også turer til andre deler av landet. Da representerte han Landsindremisjonen.  Han var blant annet en tur til Nordmøre og Trøndelag høsten 1899.

I 1900 fikk han nytt kall som reisesekretær i Drammen krets av Indremisjonen. Han og Helene ble boende i Kragerø, men mesteparten av reisevirksomheten var i Buskerud. Slik ble det også da han i januar 1903 gikk over til Drammen krets av Det Norske Misjonsselskap. Selv om han nå var forkynner for NMS, hadde han fortsatt stor tillit blant Indremisjonsfolket. Han ble valgt inn i hovedstyret for Langesundsfjorden Indremisjon, og satt i dette vervet til sin død. Han var også den sentrale i komiteen som utarbeidet Langesundsfjorden Indremisjon sin sangbok «Evangelietoner», som kom ut i 1906.

Ole Brattekaas (foto Fast Grunn)

Mens han var forkynner i NMS, engasjerte han seg også aktivt i kirkemøter og debatter. Da Menighetsfakultet ble stiftet, ble han valgt inn i skolens første forstanderskap. Han var initiativtaker til «Lekmennenes broderring» for Telemark, da denne ble stiftet i 1902. Han ble også brukt som foredragsholder på flere store profilerende samlinger. Blant annet var han taler sammen med blant andre Johannes Brandtzæg, Ole Hallesby, Johs. Johnson, Andreas Lavik, Bernt Lindeland og Henrik Seyffarth, på det andre Lillehammermøtet som ble arrangert 26.-29. august 1913.

Ole Brattekaas var en stillferdig og rolig mann, som veide sine ord vel. Men han kunne også være myndig. En gang det var et stormøte i Brevik, hadde biskop Torkildsen hadde et innlegg. Etter dette reiste Ole seg og motsa biskopen, noe som på den tid var uhørt av en lekmann. Han var en dreven debattant og den fødte leder. Han hadde en god evne til å komme fram med sine synspunkt uten å støte og såre sine motstandere.

I tillegg til all møtevirksomheten, var han også en flittig forfatter. Han skrev mange artikler og andakter i ulike blader og aviser, og gav ut minst seks bøker og hefter i tillegg til tre egne sangbøker. Se litteraturlisten for boktitler. Som om ikke dette var nok, gav han også ut et kristent blad, «Mellom venner», fra 1908 til sin død. Etter hans bortgang gikk bladet inn i Indremisjonsselskapets blad, «For fattig og rik».

Som vi forstår, var Helene derfor mye alene. Hun hadde lang erfaring med ensomhet, forsakelse og fattigdom. Hun overlevde Ole med over 30 år. De siste ti årene var hun sengeliggende, og bodde hos sin fosterdatter i Bøle ved Skien. Helene døde i 1947, 90 år gammel.

Ole Brattekaas dødsannonse i avisen
Jarlsberg og Larviks Amtstidende 19.10.1916

Tidlig heimlov

I 1914 fikk Ole Brattekaas misjonsfolket med seg på å dele Drammen krets av NMS. Det ble da opprettet en egen Skien krets, hvor Brattekaas ble kretssekretær. Han og Helene flyttet da fra Kragerø til Skien. Ole fikk da være mere heime, selv om det også da ble mye reising rundt om i Telemark.

15. oktober 1916 var Ole taler på en basar på Næs foreningssal i Gvarv. Han talte som vanlig varmt og godt om de sentrale evangeliske sannheter. Etter basaren fulgte han vertsfolket heim til huset hvor han skulle overnatte. Her kom samtalen snart inn på både basaren som hadde vært tidligere på dagen og på viktigheten av å drive hedningemisjon. Da klokka passerte 20.30 falt plutselig hode hans bakover i sofaen og han mistet bevisstheten. Lege ble umiddelbart tilkalt, men han kunne bare konstatere at Ole Brattekaas hadde fått en hjertelammelse og døde momentant. Han hadde flere ganger sagt til sine venner at han var redd for å dø, og forklarte det med at han hadde så mange venner han var redd for å forlate. Nå fikk han flytte til himmelen uten noe langt og smertefullt sykeleie. Han ble kun 53 år gammel, men hans vitnesbyrd gjennom sangene, lyder enda.

Vi må ferdige stå, brudekransen ha på

Og med olje i lampe og kar

Snart så lyder det bud: Du skal møte din Gud

Du skal se ham som sonoffer var.

 

 

Kilder

Arthur Nilsson: Anders Nilsson (1988)

Gunnar Opheim: Meir frå bygda. Flåbygd og Lunde (1994)

Gunnar Opheim: Nokre ætter i Lunde (1986)

H. J. Haffner: Norsk bokfortegnelse 1901-1910 (1912)

John G. Steane: Fra Indremisjonsarbeidet i Telemark (1935)

John Nome: Brytningstid (1958)

Jørgen Grave: I fedrenes spor. (1966)

Lars Aanestad: Kristenliv sang og musikk (1965)

Norske gardsbruk Telemark (1955)

Ola Rudvin: Indremisjonsselskapets historie (1970)

Olav Sannes: Drangedal med Tørdal (1924)

Olav Stranna: Lunde herad med Flaabygd (1921)

Ole Brattekaas: Den lille sanger (1894)

Ole Brattekaas: Alt i Kristus. Oppbyggelige taler (1900)

Ole Brattekaas: Fredshilsen. Sangbok (1901)

Ole Brattekaas: For ungdommen (1902)

Ole Brattekaas: Om den nye Evangelieforkyndelse (1903)

Ole Brattekaas: Fredspagten (1904)

Ole Brattekaas: Hvad skal vi gjøre? (1904)

Ole Brattekaas: Lidt fra Vingaarden (1906)

Ole Brattekaas: Nye sange (1907)

Tobias Salmelid: Lundes sang- og salmeleksikon (1997)

Toralf Gjone: Solum bygds historie (1965)

Tormod Hægeland: Evangelisk luthersk dissens (1976)

 

Harald Stene Dehlin: Han som skrev de seks sangene. Fast Grunn nr.1 1950

Krigsropet 1963 og 1976

Luthersk Kirketidende 1913

Norsk Missionstidende 1905-1916

Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Digitalarkivet.no

 





søndag 2. oktober 2022

Preiketur til Telemark

Fra samlingen på Kjosen bedehus fredag kveld

Det er alltid inspirerende og spennende å komme til nye steder for å forkynne Guds ord. I uke 39 fikk jeg for første gang besøke Kragerø og Drangedal.

Telemark var inntil for tolv år siden en egen krets, kalt Skien krets. Da NLM innførte den omfattende strukturendringen i 2010, ble Skien krets slått sammen med Agder krets til Region Sør. Regionkontoret ligger i Kristiansand. Skien krets hadde leirstedet Norsjø, som ble solgt for få år siden.

To møter på Kammerfoss bedehus

Turen min til Telemark startet tirsdag 27. september, med avreise fra Jørpeland kl.11.30. Turen startet i fint vær, men etter Kristiansand var det kraftig regn. Det er fint med slike lengre kjøreturer, for da er det god tid til å høre radio, fin kristen sang og taler. Talere denne gang var Carl Fr. Wisløff som talte om «De helliges samfunn», og Hans Erik Nissen som hadde emne «Nåden er nok».

Møte på Kammerfoss bedehus onsdag. Foran t.v. Tom Eftevand, t.h. Jørn Åsulf Vrålstad.

De to første møtene i møteuka skulle være på Kammerfoss bedehus, noen kilometer nordvest for Kragerø sentrum. Etter litt leting, fant jeg fram til bedehuset, som bokstavelig talt lå langs den smale vei. Bedehuset og forsamlingen på Kammerfoss er frittstående, og får talere fra ulike organisasjoner. Det er samlinger hver torsdag, ofte uten predikant, men noen ganger får de besøk, og da har de også samlinger andre dager enn torsdag. Høsten program viser at de får besøk både fra NLM, Misjon Sarepta, Orientmisjonen, Lys over Land og ELM.

Første natta fikk jeg overnatte i huset til venstre

Det er Tom Eftevand som er kontakt og som ledet og sang på første møtet. Det var omtrent ti frammøtte på begge samlingene, der Jesu forsoningsverk var det sentrale. Predikanten fikk bo hos Maichen og Tom Eftevand, som har hus på en nydelig og veiløs strand-eiendom i Kragerø. Siste etappe gikk derfor med båt. Torsdag formiddag fikk jeg besøke Maichens foreldre, Magnar og Oddbjørg Sandvær. Magnar er fra Sandvær, ei lita øy utfor Sandnessjøen, mens Oddbjørg er fra Klungland ved Flekkefjord. Magnar har vært emissær i DISM og lekmannsmisjonen og var mange år forstander i Frikirkene i Flekkefjord, Raufoss og Kragerø. Vi hadde mange felles kjente og drøsen gikk godt.

Magnor og Oddbjørg Sandvær

Langhelg i Kjosen

Etter møtet på onsdag, kjørte jeg fem mil nordvest, og kom til Kjosen i Drangedal kommune. Formann for NLM her, er Jørn Åsulf Vrålstad. Han og mora Kjellaug kom på møtet på Kammerfoss, og loste meg vel heim til Kjellaug og mannen Magne Vrålstad, hvor jeg skulle bo resten av uka. Mens Kragerø ligger ved sjøen, er Kjosen ei skogsbygd. Det var tidligere flere små garder i bygda, men nå er det kun en bonde, som slår de fleste jorder. Skogen er ellers hovednæringsveien i bygda, men mange pendler til jobb i Skien/Porsgrunn og Kragerø.

Magne er utdannet teolog og har virket som prest i ulike menigheter, lengst tid i Flatdal i Telemark. De siste årene har de bodd på Kjellaug sin heimplass og Kjosen bedehus er deres åndelige heim. Kjellaug har også lagt ned mye dugnadsinnsats på Norsjø leirsted, og for henne var det vemodig at leirstedet ble solgt.

Kjosen bedehus

Det var møter torsdag til lørdag kl.19.00 og søndag formiddag kl.11.00. Søndag var det også nattverd på slutten av møtet. Møteflokken her var på omtrent 25 på hver samling. Det var en god blanding fra fire barn under tre år og til de grå hår. Tom Eftevand sang på fredag, mens Torhild Risnes sang på søndagen. Fredag kveld ble det servert nydelig heimelaget pizza etter møtet. Lørdag ettermiddag fikk jeg være med storfamilien Vrålstad på grillmiddag hos Gunnhild (f. Solsvik) og Jørn Åsulf.

Underveis er det tid for predikanten til å gjøre litt kontorarbeid, gå tur og å lese. Utenom skriften gledet jeg meg over å lese boka «Omkring den korsfestede», skrevet av sju av lærerne på Indremisjonsselskapets bibelskole i Staffeldtsgate, og utgitt i 1941. Til avkobling stod Ove Røsbak sin biografi om Alf Prøysen på menyen. Spennende var det også å høre om emissæren Ole Brattekaas som skrev sangen «Ren og rettferdig himmelen verdig», mens han var gardsgutt i Drangedal.

Høstglimt fra Kjosen

Det var oppmuntrende å treffe misjonsvenner i Telemark og kjenne på det åndelige fellesskap. Jeg er takknemlig for at det enda er noen som kjenner på trang og kall til å samles om Guds ord. Vi lever i ei vanskelig åndelig tid, og mange merker at det røyner på både med situasjonen i verden og i misjonen. Da er det godt å vite at «Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid.» (Heb 13:8) Så trenger vi hverandre mer enn noen gang.

Torhild Risnes sang en flott sang til avslutning søndag formiddag. Teksten er av E. S. Berg:

På nåden vil eg leva, på nåden vil eg døy.

På nåden vil eg fara frå denne sorgens øy.

På nåden i Guds hjarta, der kan eg kvila ut.

Den reinsa kan mitt hjarta så eg får skåda Gud.

 

I blodet fann eg reinsing, i blodet fann eg fred.

I blodet er eg salig for tid og evighet.

Om blodet vil eg syngja og tala her på jord,

For blodet skal me vere kring lammets brydlaups bord.

 

Å tenk på dette møtet, min søster og min bror

Nå me i lag skal site ved Lammets brydlaups bord

Og Frelsaren vel kjenner den kjøpte bruri si

Og arven skal me dele for me er evig fri.

 

Må ingen bli tilbake, mens døra opi står

Kom unge, ja, kom gamle til Jesu blod og sår.

Høyr Åndi og høy bruri: Dei båe kallar deg

For hjartans dør står Hyrden. Han ventar svar av deg.

 

Å, du min bror og syster som ut i kampen står.

Gløym aldri at du alltid er lækt i Lammets sår.

Hans dyre blod åleine kan løyse sjeli di.

Difor kan du deg kvile hjå Jesus venen din.

 

Så kjeme siste dagen, min Faders stemme ly`r.

Kom ut mitt barn av trengsla og heim til Salems by.

Der skal du meg få skoda som før du trudde på.

Den siste tåra turkast og heime er me då.








fredag 23. september 2022

Tåler det så gjerne?

Paulus var bekymret for menigheten i byen Korint. Det var flere som forkynte i strid med Guds ord, og apostelens fortvilelse var at menigheten tålte vranglæren så gjerne.

«Men jeg frykter for at likesom slangen dåret Eva med sin list, slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap mot Kristus. For om det kommer en til dere og forkynner en annen Jesus, som vi ikke har forkynt, eller om dere får en annen ånd, som dere ikke før har fått, eller et annet evangelium, som dere ikke før har mottatt – da tåler dere det så gjerne.» (2 Kor 11:3-4)

Paulus var forskrekket over at de kristne så lett tålte denne vranglære. Det han var så redd for, var at «deres tanker (skulle) bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap mot Kristus.» (2 Kor 11:3)

Var det en fare på Paulus sin tid, er det i minst like stor grad en fare også i våre dager. I godhetens og den misforståtte kjærlighets grunn, blir mye akseptert som strider mot Guds lære og troskapen mot hans Ord.

Det kommer en predikant som støtter at kristne politikere skal akseptere at barn i mors liv, som er 0-12 uker gamle, skal kunne tas livet av – og vi tåler det så gjerne. En annen taler varmt for at kvinner skal kunne være hyrder og prester, stikk i strid med Skriften. Ja, vi går til og med og hører når en kvinnelig prest leder gudstjenesten – og vi tåler det så gjerne.

Neste mann ut er usikker på om de som ikke tror på Jesus går fortapt, eller om de kanskje heller blir utslettet. I toleransens navn, tåler vi det så gjerne. Det blir som en dominoeffekt. Til slutt tåler vi så gjerne selv de groveste læreavvik.

Apostelen Johannes taler ofte om at de kristne skal elske hverandre, i de bibelske skrifter han på Guds vegne fikk forfatte. Ja, denne innbyrdes kjærlighet er et kjennetegn på et rett forhold til Gud. Samtidig er det kanskje Johannes som advarer sterkest mot å tåle vranglæren:

«Hver den som slår inn på avveier og ikke blir i Kristi lære, har ikke Gud. Den som blir i læren, han har både Faderen og Sønnen. Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, da ta ikke imot ham i deres hus og hils ham ikke velkommen! For den som hilser ham velkommen, blir medskyldig med ham i hans onde gjerninger.» (2 Joh 9-11)

Paulus formante menighetslederne i Efesus: «Jeg vet at etter min bortgang skal det komme glupende ulver inn blant dere, som ikke skåner hjorden. Ja, blant dere selv skal det fremstå menn som fører falsk tale for å lokke disiplene etter seg. Våk derfor! Kom i hu at jeg i tre år, natt og dag, ikke holdt opp med å formane hver eneste en med tårer.» (Apg 20:29-31)

Brorson synger i en av sine salmer: «Jeg går i fare hvor jeg går». Derfor trenger et hvert Guds barn og hver eneste forsamling, å be om å bli bevart i den enkle og rene troskap mot Kristus. Vi regner oss som bibeltro på bedehusene, og det er godt og avgjørende viktig. Men det er ingen garanti for ikke å bli ført vill. Vi trenger hver eneste dag og ha blikket vårt vendt mot Jesus. Vi skal få klynge oss til han som ber for oss, at vår tro ikke må svikte og at kjærligheten ikke må bli kald.







søndag 18. september 2022

«Dere skal elske hverandre»


Dette er et bud og en formaning til Guds folk. Likesom Jesus har elsket oss, skal vi elske hverandre. Får det konsekvenser i ditt liv?

To av søndagene i starten av september 2022, har hatt tekster med fokus på Guds kjærlighet og de kristnes innbyrdes kjærlighet. De kristnes kjærlighet til hverandre, har både sitt grunnlag og sitt store forbilde i Jesu kjærlighet til deg og meg. «Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for vennene sine». (Joh 15,13) Jesus demonstrerte dette på en fantastisk fin måte noen timer etter at han sa disse ordene:

Judas hadde forlatt Jesus og disiplene, for å forråde Jesus. Jesus og disiplene var i Getsemane og der møtte Judas dem med en stor flokk soldater og tjenere til ypperstepresten og fariseerne. Da sa Jesus til de som ville pågripe han, mens han pekte på disiplene sine: «Er det meg dere leter etter, så la disse gå». Slik er Jesu kjærlighet. Slik er han synderes stedfortreder. Det var derfor han måtte dø på korset på langfredag, for at du skulle gå fri. Sangeren sier det slik: «Du gikk for meg en blodig sti, og jeg som skyldig var slapp fri».

Som Jesus elsket sine, sier han at vi skal elske hverandre. Det er ei troens frukt. Vi skal ta med noen av disse formaningene fra Guds ord:

«Rens da deres sjeler i lydighet mot sannheten til oppriktig broderkjærlighet. Elsk hverandre inderlig av hjertet!» (1Pet 1:22)

«Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre.» (1Joh 4:11)

«Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss.» (1Joh 3:23)

«Men om broderkjærligheten er det ikke nødvendig å skrive til dere. Dere er jo selv lært av Gud til å elske hverandre.» (1Tess 4:9)

«Bli ingen noe skyldig, annet enn det å elske hverandre! For den som elsker sin neste, har oppfylt loven.» (Rom 13:8)

«Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre. (Joh 13:34)

«Vi vet at vi er gått over fra døden til livet, fordi vi elsker brødrene. Den som ikke elsker, blir i døden.» (1 Joh 3:14)

Guds ord advarer også mot ikke å elske din neste:

«Den som sier at han er i lyset, og som hater sin bror, han er ennå i mørket.» (1Joh 2:9)

«Men en Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, i stand til å lære andre, villig til å tåle ondt. (2 Tim 2:24)

Samtidig sier Ordet at det finnes en god og nødvendig strid. Troens gode strid og striden mot forfalskning av evangeliet og Guds ord. Paulus skrev på Guds vegne til Korintermenigheten og var bekymret: «For om det kommer en til dere og forkynner en annen Jesus, som vi ikke har forkynt, eller om dere får en annen ånd, som dere ikke før har fått, eller et annet evangelium, som dere ikke før har mottatt – da tåler dere det så gjerne. (2Kor 11:4) 

Johannes hadde den samme uro, og formidlet fra Gud: «Hver den som slår inn på avveier og ikke blir i Kristi lære, har ikke Gud. Den som blir i læren, han har både Faderen og Sønnen. Om noen kommer til dere og ikke fører denne læren, da ta ikke imot ham i deres hus og hils ham ikke velkommen! For den som hilser ham velkommen, blir medskyldig med ham i hans onde gjerninger.» (2 Joh 9-11) Men også i den sunne strid, formanes vi sterkt til å være «sannheten tro i kjærlighet». (Ef 4:15)

I Jesu tale om de siste tider i Mat 24-25, sier han noe om hvordan det skal gå med denne kjærligheten i tiden rett før Jesus kommer igjen: «Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.» (Matt 24:12) I dag blir det med tyngde hevdet at bare vi blir kvitt Guds bud, så vil kjærligheten blomstre. Sannheten er motsatt. Når lovløsheten blomstrer, blir kjærligheten kald.

Her er mye å prøve seg på!





tirsdag 30. august 2022

Livet til gave – en stakket stund

Jørpeland kirkegård 30.08.2022. (foto Ove Sandvik)

Når en går inn på en velstelt gravplass, er det mange tanker som kommer. Gravene og gravsteinene antyder mange ulike livsskjebner.

I dag var jeg innom de to gravplassene på Jørpeland. Her er de fleste avdøde sambygdinger gravlagt. Gravsteinene vitner om hvor lite vi vet om livets lengde her på jord. Noen fikk mange år og døde gammel og mett av dage. Andre hadde så vidt begynt på livet, før det tok slutt. En flott sang fra bedehusets Sangboken dukket opp i minnet da jeg så ut over gravplassen

En dalende dag, en stakket (kort) stund

har legemets liv vi til gave,

og slektene skifter som løv i lund

i jordens frodige have.

Så synker vi stilt, så har vi vårt sted

blant tusene glemte grave.

Livet er Guds gode gave til oss mennesker. Etter syndefallet kom døden inn i verden. Fremdeles er livet en Guds gave, men synden har ødelagt mye, så dagene blir ikke bare gode. Når livet er slutt her på jord, får de fleste ei grav. Men så går det en generasjon eller flere, «så har vi vårt sted, blant tusene glemte grave.»

Og dog mitt hjerte forferdes ei,

min sjel er freidig og rolig,

i liv og i død jeg vet min vei,

med begge jeg er fortrolig;

for Kristus, Guds Sønn, har lovet meg

i Faderens hus en bolig.


Selv foran han gikk å berede sted,

et hus ikke gjort med hender,

en evig bolig med liv og fred,

med rom for alle Guds venner.

Der skal vi ham se etter stridens år

om tro vi vårt løp fullender.

 

Vel intet øye fra jordens egn

har skimtet dets skinnende saler,

vel aner vi kun i billed og tegn

dets glans her i tåkenes daler;

men veien, veien den har vi klar

i Jesus, hans gjerning og tale.

 

Ja, du er veien, vår Frelser sann,

til alle elendige givet,

ditt ord som aldri bedrage kan,

det sannheten er og livet.

Og alt jeg syndet min livsens dag

for din skyld er det tilgivet.

Om graven til slutt blir glemt og slettet, vil den som her i livet trodde på Jesus, «få leve om han enn dør». Trygve Bjerkreim skrev det slik: «So vil ved korset eg standa, med undring eg ser eg er fri! Eg skal ikkje døy, eg skal leva med Jesus til æveleg tid.».

Ingen mennesker trenger kart for å finne veien til fortapelsen. Den går alle på, som ikke har fått ta imot frelsen i Jesus: «Og alt jeg syndet min livsens dag, for din skyld er det tilgivet.» Jesus er veien til himmelen. Den veien ble åpnet på korset.

Så sovner jeg trygt i ditt hellige navn,

du våker til natten ender;

når morgenen stiger, jeg er i havn

og fedrelandet gjenkjenner.

Da kysser jeg med usigelig fryd

de naglemerkede hender.

Livet er en gave som vi har «en stakket stund». Men det gjelder jordelivet. Vi mennesker skal leve evig. Den som tar imot Jesus som sin frelser, kan være viss på at «Kristus, Guds Sønn, har lovet meg i Faderens hus en bolig.» Da kan jeg glede meg over livet på jord, og samtidig se med glede og forventning fram mot det evige livet heime i himmelen.

-------

Denne sangen er skrevet av misjonspresten Johannes Johnsen. Han var på reise på Madagaskar i 1906, da han fikk vite at kollegaen Anna Hodnefjell fra Stavanger var dødssyk. Mens han red på hesten sin, kom denne sangen til han, og han sendte den til Anna, med følgende hilsen: «Til vår syke, trette søster, fra en vandringsmann. Bud fra sjelens venn og trøster, bringer han.»

Misjonsprest Johannes Johnsen (foto NMS 100 år)

Johannes Johnsen ble født i Alvdal. Han studerte teologi i Oslo sammen med blant andre Johannes Brandtzæg. Begge disse student-vennene fikk sitt misjonskall under talerstolen til Lars Skrefsrud. Johnsen reiste til Madagaskar i 1892 og kom heim derfra for godt i 1911, på grunn av dårlig helse. I Norge ble han hovedlærer i praktisk teologi ved Universitetet i Oslo. Han døde brått på vei til en forelesning i 1916, kun 51 år gammel.