Historien viser at etter livskraftige vekkelser, har bevegelsen som ble skapt en tendens til å stivne til. Vekkelsen stilnet, folket det fór og forsamlingen ble mer opptatt av ytre former enn av vekkelsesforkynnelsen.
Johan Filip Løvgren tilhørte Den norske frikirke. Her vokste han opp og her var han evangelist. Mest kjent er han for sine bøker. Jeg har ofte vært innom dem på denne bloggen. I romanen «Ferjestedet» fra 1950 gjengir han en samtale mellom frikirkepastor Stene og tilsynsmannen i frikirken, den gamle Morild. Tilsynsmannen hadde vært med på en fest i Stene sin menighet, og dagen etter hadde de to en tilsynssamtale. Morild hadde vært med i Frikirken fra oppstarten da kirken brøt med Statskirken, mens Stene tilhørte en yngre generasjon.
Jeg gjengir under en del av denne tilsynssamtalen. Ikke alt er like aktuelt i vår tid, men den sier noen om brytningen mellom vekkelsestiden da Frikirken ble stiftet og utviklingen etter at vekkelsen stivnet. Kanskje hadde samtalen ikke blitt helt ulik, om Morild hadde hatt en visitas i bedehusland i 2025? Det er tilsynsmann Morild som starter samtalen med et historisk tilbakeblikk:
-----
-I samfunnets pionertid
begynte barna å sprelle på moderkirkens fang. Vekkerrøsten tok til å lyde i
landet. Noen frigjorte toner runget over fra Sverige (Rosenius - min
tilføyelse). Evangeliet kom som en fremmed mann til kirkens dør. Låt upp,
låt upp, var det på svensk. Lukk opp, lukk opp, sa det på mer robust norsk. Men
kirken skjelte den fremmede mannen ut og klemte døra igjen. Byss, byss, sa den
til barna sine. Men den fremmede mannen lokket barna ned av fanget og ut.
-Ut? Spurte Stene.
-Ja, nettopp ut. Ut av
verdens og statens og kirkens formynderskap.
-Men slår du disse tre
tingene sammen da, Morild?
-De går i hverandre som
renningen og isletten i en vev. Hvis du trevler det opp, går kirken i stykker.
-Så gikk kanskje kirken i
stykker i pionertiden som du snakker om?
-Å nei da. Det lyktes oss
bare å dra ut noen tråder, så den ble litt – hva skal jeg si?
-Frynsete i kantene
kanskje, hjalp Stene ham.
-Å jeg vet ikke. Litt
fillete, er vel bedre. Den har iallfall holdt på å lappe hullene siden.
-Det må ha vært en
beveget tid.
-Beveget? Som en real
vårstorm, farr. En storm med milde sommergufser i. En storm som førte stimen
mot land. Vi var med Mesteren på fiske. Og alltid var det fisk i garnene. År
etter år var det vekkelse.
-Uhm, kom det fra Stene.
Nå er det ingen vekkelse.
-Nei, nå har vi nok å
gjøre med å vende tilbake til gravene.
-Hva mener du? fór Stene
opp. Vi?
-Ja, vi. Vårt samfunn er ikke mer hva det var. Slagkraften er borte. Ekspansjonstrangen er ikke mer.
-Unnskyld, men nå må du
gi deg. Tenk på utbyggingen av alle våre institusjoner.
-Samfunnet truer med å
bli et juletre.
-Nei nå – juletre?
-Et så fint tre som et
juletre finnes ikke i skogen. Det har stjerner høyt i toppen. Epler og kaker på
alle greiner. Glitterstas og glitrende band – mens baret drysser av det og
livet ebber ut. For det har ingen rot. Det er fjernet fra grunnen det sto på.
-Du mener da ikke at
samfunnet vårt er fjernet fra grunnen det sto på?
-Jo, i kirkelig
henseende.
-Så. Hvordan det?
-Vi begynner å logre for
statskirken igjen.
-Som en hund?
-Som en snill bisk. Vi
begynner å arbeide med halen istedenfor munnen.
-Vi biter ikke, mener du?
-Nei, vi biter ikke.
Eller rettere: det biter ikke, det vi sier. Halen nøytraliserer tennene.
-Jeg forstår ikke riktig.
-Nei, det er just feilen
med dere unge. Den gang vi dannet dette samfunnet, hadde vi sett oss lei på de
tomme seremoniene i statskirken, og misbruken av sakramentene. Vi var trette av
trelldommen under det verdslige statsstyret. Blandingen av ugudelige og troende
i én menighet var motbydelig for oss, og at skolegang var nok til å gjøre en
mann til sjelehyrde. En slik mann skulle lede sjelene til himmelen, enda han
ikke visste veien dit, og selv var på vei til helvete, fordi han var uomvendt.
Vi protesterte mot slikt ved å gå ut.
-Vi protesterer ennå.
-Jasså, gjør vi det? Vi
logrer med halen, farr. Vi må ha tårn i kirkene våre. Vi må ha altertavle inne
i dem. Ropet etter teologer på prekestolene våre blir sterkere etter hvert.
Disse bøndene og fiskerne som har stått der før, duer ikke. Vi savner ritualet
og prøver å etterlikne det etter fattig leilighet. Prestedrakten må vi ha
innført igjen. Vi er nådd så langt som en bonjour (mannlig frakk eller
trøye. Se foto).
Stene begynte å le så
høyt og hjertelig at fruen hans gløttet nysgjerrig på kjøkkendøra. Det så ut
som om hun sendte mannen sin et advarende blikk før hun lukket den igjen.
-Så, du ler?
-Ja, du smører tykt på.
-En får smøre på så det
smaker smør.
-Jo, jeg kjenner
smørsmaken. For jeg er teolog, vet du. Bonjour har jeg også.
-Ja, sa Morild med beskt
lune, - jeg så både teologen og bonjouren på festen i går.
Stene rødmet langsomt.
-Så du teologen?
-Eller rettere: hørte ham….
-Jeg hadde inntrykk av at
du etterliknet presten på festen i går?
-Det også?
-Ja, du hadde mye av den
upersonlige prekemåten. Det er sant og riktig alt du sa, men det hadde ingen
adresse. Det var liksom det ikke angikk folket du talte til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar