Othelia og Johannes Daasvand
Johannes
Daasvand var en av bedehus-Norges mest kjente og respekterte forkynnere, første
halvdel av 1900-tallet. Han sto i mange og store vekkelser og var en mye lest
forfatter. Men han hadde en tung bagasje i livet, som få var klar over.
Ett
av barndomsminnene mine fra mange søndager i oppveksten, var når far min skulle
ha ei oppbyggelig stund. Han fant fram bibelen som vanlig, men hadde ofte også
med ei av to bøker med taler over søndagens tekst. Den ene var «Mot målet» av
Ludvig Hope, den andre var ei rødbrun bok som het «Godt budskap». Forfatteren av
denne boka var Johannes Daasvand. Det er han denne artikkelen skal handle om. Da
starter vi i Åseral.
Oppvekst
på Hornnes
Thore
Aanonsen Reiersdal var fra Åseral i Agder. Han ble født i 1825 og vokste opp på
garden Reiersdal. I sin ungdom ble han forlovet med ei «fantejente», og reiste
ei stund omkring sammen med henne og familien hennes. Men dette livet var ikke
noe for Thore, så han slo opp. Thore var veldig bibellærd, men kom ikke gjennom
til frigjort kristenliv før på slutten av sitt liv. Han var også synsk. Etter
den brutte forlovelsen, fant han seg ei ny kone som het Ingeborg Larsdatter og
var tre år yngre enn Thore. De ble gift i 1850 og fikk minst seks barn. Ingeborg
og Thore drev garden Vollen på Øvre Dåsvatn, som var bruk nummer 6.
Den
eldste sønnen på Vollen het Aanen Thoresen Daasvand. Han ble født i 1853. Aanen
var ei kunstnersjel, men fikk lite brukt disse evnene. Han var også en viden
kjent rev og rovfugl jeger. Yrket hans var imidlertid bonde, og det var noe han
slett ikke passet til. Han ble gift med den sju år eldre Siri Johannesdatter
Verdal fra Eiken. Siri var datter til Ingeborg Steinarsdatter (1797-1903) og
Johannes Verdal. Ingeborg var kjent som en varm kristen. Datteren Siri delte
morens tro.
Etter
at Aanen og Siri ble gift, bodde de først på garden Ytre Dåsvatn, deretter på Flystveit
i Åseral, før de overtok Aanen sin heimegard. I tillegg til stell av hus og
barn, tok Siri minst like mange tak på garden som mannen Aanen. De fikk sitt
første barn Ingeborg i 1877. Hun var enslig, og tok seg mye av mor si. Nummer
to kom i 1879 og fikk navnet Thor. Han var bonde i Stavanger, og omkom i ei
trafikkulykke i 1926. Nummer tre ble født på Flystveit i Åseral 13. januar
1884, ikke lenge før familien flyttet til Vollen. Han fikk navnet Johannes.
Siste barnet ble født i 1890, og fikk navnet Ånon. Han emigrerte til Amerika.
Johannes Daasvand
Da
han var sju år i 1891, begynte Johannes på skolen som vanlig var. Han var ivrig
på skolen, og hadde store evner. Samtidig var han en ordentlig spilloppmaker,
noe som førte til at det ble sagt om han at han enten ville bli fant eller
prest. En gang kledde Johannes seg ut, og oppsøkte nabogutten for å skremme
han. Gutten ble livredd, og sprang inn til sin mor og sa: «Enten var det den
vonde eller så var det Johannes!» Mor Siri, lærte tidlig barna å be, og leste
mye i Bibelen for dem. Johannes fikk derfor et nært og tett forhold til sin mor.
Far
ble arrestert
I
1895, da Johannes var elleve år, hendte noe på Vollen som skulle få avisoppslag
landet over. Da møtte lensmannen opp og arresterte Aanen Daasvand. Det viste
seg at bak en kanskje fin ytre fasade, hadde Siri og barna levd under særdeles
tøffe forhold. Det var Siri selv, som hadde anmeldt mannen sin for mishandling.
Saken kom snart opp i retten, og en nesten utrolig historie ble brettet ut i
den tids medier. Avisen Social-Demokraten referer over halvannen spalte, hva
som hadde skjedd. Overskriften var «Et uhyre af en mand», med fortsettelse «Mishandlet
sin kone i 26 aar». Både Siri og barna Ingeborg, Thor og Johannes vitnet i
rettsaken.
Fra Agder 3. juli 1897
Avisen
tar i artikkelen fram at Aanen hadde slått kona Siri nesten daglig, helt fra de
ble gift for 26 år siden. Han hadde kastet henne i gulvet og tråkket på henne
med tresko. Flere ganger hadde han tatt strupetak på henne, så datteren
Ingeborg, hadde måttet vri farens finger fra morens strupe. Han hadde kastet
kniver på henne og en gang kastet han en hammer på stortåa hennes så den nesten
ble knust. Legerklæringen som ble framlagt under rettsaken, sa at legemet hennes
bar mange arr etter mishandlingen. Mange flere detaljer blir sitert, både i
Social-Demokraten og i mange aviser fra hele landet.
Når
Siri ble spurt av slekt og naboer om hvorfor hun var skadd, dekket hun mannen
og kom med bortforklaringer. Men i 1895 var altså begeret fullt, og hun fikk
mannen dømt for sin ugjerning. Aanen ble dømt til to års straffearbeid og
deretter til forvaring. Dette siden han truet både kone og barn på livet. Etter
endt straffearbeid, ble han satt i arresten på Hornnæs, men der ville ikke
lensmannen ha han. Han ble derfor overført til Grimstad og videre til Kristiansand.
Her satt han inne under folketellingen i 1900, men jeg vet ikke hvor lenge han var
fengslet. Etter fengslingen ble det satt i gang en omfattende innsamling av penger
til Siri og barna. En oversikt over innkomne gaver i Fedrelandsvennen i 1896, viser
at det var kommet inn kr.1004,40 til familien.
Waisenhuset Ebenezer i Kristiansand, hvor Johannes Daasvand
bodde en periode i barndommen. Foto: Gammelt postkort
Hvordan
det videre gikk med familien under Johannes sin oppvekst, vet jeg ikke. Han ble
overført til barnehjemmet Waisenhuset Ebenezer i Kristiansand, som ble drevet
av Mandal og Kristiansand Indremisjon. Han ble konfirmert mens han bodde på
Ebenezer. Etter konfirmasjonen har han antakelig kommet tilbake til familien på
Vollen. Han var ingen kristen i ungdomstiden. Han leste mye av Garborg, Ibsen
og Bjørnsens bøker, og samtidig hadde han beholdt sine underholdende evner. Han
kjente på en sterk trang til å formidle til andre, det han selv leste i bøkene.
Dette gikk «ut over» sauene han gjette. Det var mer enn en gang at han gikk opp
på en stein og talte til sauene. Ellers underholdt han vennene sine med gode
stubber, slik at de lo seg nesten fordervet.
Liste over konfirmanter. Fedrelandsvennen 4. juli 1899
I
1910 var Johannes begynt som forkynner i Stavanger krets av Kinamisjonen. Han
bodde da sammen med mora og søsteren Ingeborg hos Rasmus Nåden på Finnøy. Antakelig
var far Aanen blitt løslatt og hadde kommet tilbake til Vollen, og mor Siri
hadde sett seg nødt til å flytte. Senere ble Aanen radikalt omvent. Da Johannes
med sin familie flyttet til Vaulen i 1920, hadde de med seg foreldrene hans.
Siri hadde tatt Aanen til nåde, og de fikk noen gode år sammen mot livets avslutning.
Fra Aftenbladet 10.01.1930 og 27.04.1933
Frelst
som 19-åring
Johannes
begynte å kjenne på virkningen av mor og mormors bønner. Han ble vakt, og flere
ganger satt han og leste i Bibelen og oppbyggelsesbøker, mens han kjørte tømmer
med hesten. Det ble ikke mer skole på han, etter avsluttet omgangsskole. Han
søkte på lærerskole, men fikk beskjed om at han var for ung til å bli tatt opp.
Men det stoppet ikke en kunnskapshungrig ungdom. Han leste og studerte mye på
egenhånd, og lærte blant annet å snakke og å lese både engelsk og tysk. Han var
også musikalsk, og kunne spille både gitar, orgel og piano. Han hadde også en
utmerket sangstemme.
I
1903 var det en stor vekkelse i Åseral. I forlengelsen av den, la ti nyfrelste
ungdommer ut på en møteturne. Johannes var og hørte på disse, og ble åndelig
vakt. Kort tid etter kom presten i Åseral og noen ungdommer tilbake til Hornnes.
På ett av møtene de hadde, var det en av ungdommene som vitnet ut fra Rom 5,6: «For
mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.» Det
løste Johannes, og han ble frelst. Like etter avla han sitt første vitnesbyrd.
Han sa frimodig: «Jeg kan ikke si annet enn om jeg fikk hele Dåsvatn, ville jeg
ikke bytte mot det jeg nå har vunnet.» Dermed var vekkelsen fra Åseral, også nådd
til Hornnes.
Johannes Daasvand
Forkynner
i Stavanger krets NLM
Det
tok ikke lang tid før Johannes begynte å ha noen korte andakter i heimene rundt
om i nabolaget. I 1905 gjestet forkynner Andreas Nebdal Hornnes. Han fikk
startet en forening for Kinamisjonen (nå Norsk Luthersk Misjonssamband NLM), og
Johannes Daasvand ble foreningens første formann. Nebdal ble samtidig
oppmerksom på at Daasvand hadde ei forkynnernådegave, og ville at Sørlandet
krets av NLM skulle ansette ham. Johannes ble satt opp til å ha en morgenandakt
på et stormøte. Det han ikke visste var at dette skulle være ei «prøvepreik»,
for kretsstyret var til stede for å høre han. Det gikk ikke helt bra med
andakten til Johannes, og kretsstyret ville ikke ansette ham. De ba i stedet Nebdal
ta Johannes med seg til Stavanger krets. Alt dette fikk ikke Daasvand vite om,
før lenge etter at han var blitt en landskjent forkynner.
Nebdal
lyktes bedre i Stavanger krets, og her ble Johannes Daasvand ansatt som
forkynner i 1906. Da hadde han allerede opplevd å få være et redskap til en
stor vekkelse på Ogna. Her ble han godt kjent med familien Sandve, noe som
skulle få konsekvenser for hans valg av ektefelle noen år senere. Samme år som
han ble ansatt i Stavanger krets, fikk han stå i vekkelser både i Egersund,
Vigrestad og Varhaug. Også de kommende årene fulgte det mye vekkelse med
Daasvands forkynnelse. Dette var ei vekkelsestid over Rogaland, og Svend Foldøen
hadde startet på sitt rike virke i Ryfylke. Daasvand sto i vekkelser blant
annet i Flekkefjord (1906), Egersund (1907 og 1908), Volda (1907), Nærbø
(1909), Kopervik, Torvastad og Avaldsnes (1910).
På
sin første tur til Egersund i 1906, var han sammen med den gamle forkynneren
Thormod Rettedal. Rettedal hadde lovet lærerskolerektor i Volda, Henrik Kaarstad,
å skrive to taler til huspostillen «Ordet um Krossen». Nå ga han Daasvand ordre
om å skrive disse talene. Ungdommen kjente på et press fra den eldre, og lovet
å prøve. Kaarstad var så fornøyd med 22 åringens bidrag, at han ba ham skrive
ti korte andakter til andaktsboka «Or livsens vatn», som han ville gi ut i
1908.
Kaarstad
så imidlertid at Johannes trengte hjelp til å få skikk på sin skriftlige norske.
Han inviterte han derfor til privatundervisning ved Volda lærerskole, mot at
han preiket om kveldene. Johannes takket ja, og resultat ble en betydelig
forbedring av norskkunnskapene, og en stor vekkelse i Volda. Alt dette var med
å utløse et omfattende forfatterskap hos Daasvand. Han skrev mer enn 20 bøker
og hefter (se liste under). Like kjent ble han for sine mange tusen korte
andakter i Stavanger Aftenblad, under vignetten Plogmannen. Disse andaktene ble
etter hvert også publisert i andre aviser. Han fikk også slippe til i NRK med
radioandakter, som regel sammen med en salme med en norsk folkemelodi. På sine
eldre dager samlet han flere slik melodier, ikke minst fra Setesdal.
Othelia Daasvand med sine ni søsken og foreldre.
Othelia nr. 2 f.v. bak. Martin Sandve helt til høyre.
Amerika
og bryllup
22.
august 1911 gikk den 27 år gamle Johannes Daasvand om bord i Amerikabåten som
skulle til New York. Årsaken til emigrasjonen oppgav han som «liten fortjeneste».
Han skulle forkynne Guds ord i de norske områdene i USA og Canada, og talte
blant annet i Brooklyn og Chicago. Om han da tenkt å bosette seg i Amerika,
eller om det var tenkt som en besøkstur, vites ikke. Men heime ventet i alle fall
jenta han var forlovet med, og det ble til at han reiste tilbake til Norge på
nyåret 1912. Her fortsatte han som forkynner i Stavanger krets, men først ble
det bryllup.
Den
utkårede bruden het Othelia og var datter til Malena Rasmusdatter Kvassheim og
Johannes Johannessen Sandve. Dette var en heim Johannes ble kjent med under
vekkelsen i 1905, og det er mulig at han allerede da fikk et godt øye til
Othelia. Othelia hadde tolv søsken, men da bryllupet sto, var to av de tolv
døde.
Othelia
og Johannes Daasvand fikk seks barn. Det var Arnold (f.1913), Johannes
(f.1914), Sigurd (f.1916), Malena (f.1919 kalt Malli og gift med Bjørn Østby),
Ruth (f.1922 og gift med Olav Overå) og Einar (f.1926). Othelia og Johannes
bodde på Høyland ved Sandnes det første året etter at de var gift, men allerede
året etter flyttet de til Trondheim hvor Johannes hadde fått et nytt kall.
Othelia og Johannes Daasvand med barna på midten av 1920-tallet
Før
han kom så langt, var han med på å stifte et nytt misjonsblad som var tenkt
spesielt for Sørlandet og Rogaland. Bladet fikk navnet Evangelisten. Dette
bladet startet også umiddelbart med bibelkurs, og her deltok Johannes aktivt. Han
trakk seg imidlertid fra Stiftelsen Evangelisten i 1916, da han syntes det var
vanskelig å kombinere med ansettelsen i NLM. Han fortsatte likevel i mange år,
å skrive artikler i bladet.
Under
kretsmøtet for Stavanger krets i 1912, ble det en stor debatt om misjonens
skulle starte en ungdomsskole. Det ble bestemt at saken skulle utredes, og
Daasvand ble oppnevnt i en komite som skulle komme med en innstilling til et
senere kretsmøte. Flertallet i komiteen ville at skolen skulle være et
samarbeidsprosjekt med andre misjonsorganisasjoner, mens Daasvand som utgjorde
mindretallet, ønsket en skole eid kun av NLM. Det ble Daasvand sitt syn som
vant fram, men skolen sto ikke klar før i 1919, og fikk navnet Tryggheim
Ungdomsskule Nærbø.
Kretssekretær
og bysekretær
Johannes
Daasvand sine nådegaver som evangelist og leder ble lagt merke til flere steder
i landet. I 1913 fikk han kall til å bli kretssekretær i Trøndelag krets av NLM.
Daasvand skulle gjennom et langt liv besøke store deler av landet, men det var i
Rogaland og Trøndelag at han fikk sitt lengste virke. Under tiden som
kretssekretær, var han også mye engasjert i forsamlingen Betania i Trondheim,
slik at han i praksis var både kretssekretær og bysekretær.
Fra
Trøndeleg fikk han attesten at han var både en skattet forkynner og
sjelesørger. Han hadde også en spesiell nådegave til å finne andre nådegaver, og
å sette dem i tjeneste i forsamlingene. Han fikk blant annet starte en komite
som hadde ansvar for møteledelse. Han engasjerte også mange av de unge, til å
besøke syke og eldre i heimene og på sykehus. Det var også Daasvand som startet
med fri nattverd i Betania. Han ivret også for at forsamlingene på bedehusene
skulle begynne å døpe barna, men her nådde han ikke fram med sitt syn.
Men
det var ikke bare i forsamlingen i Trondheim, trønderne fikk glede av Daasvands
nådegaver. Han besøkte hele kretsen og opplevde vekkelser mange steder, blant
annet i Stjørdal (1913), Trondheim (1913) og Verdal (1915).
Skoleåret
1918-19 ble han engasjert av Indremisjonsforbundet som lærer på bibelskolen i
Bergen. Året etter sto han i en ny vekkelse i Flekkefjord, og året deretter
fikk familien ro for å gjøre oppbrudd fra Trondheim. Da var det forsamlingen i
Stavanger som ville ha Daasvand til bysekretær. Han var i denne stillingen i ti
år, fra 1920 til 1930. Her var han pådriver for å få bygget nytt bedehus. Salem
forsamlingshus i Bergelandsgata sto ferdig i 1924, og ble et praktbygg i
bybildet. Vinteren 1927-28 hadde han permisjon, for igjen å besøke norske utvandrere
i Amerika. Under perioden i Stavanger, bodde familien Daasvand på Vaulen.
Forkynner
og kretssekretær
Etter
perioden i Salem, flyttet familien til en gard de kjøpte på Mønnesland ved
Mandal. I tillegg til å drive garden, var han forkynner for NLMs hovedstyre.
Han opplevde også i denne perioden flere vekkelser, blant annet i Mandal
(1930+1932), Lyngdal (1931), Salem Stavanger (1931) og noe senere i Vennesla
(1942).
Kontakten
med Amerika ble holdt varm, noe som resulterte i to nye turer over Atlanteren. I
1936 gikk høvdingen i Stavanger krets, Br. P Mugaas, av som kretssekretær.
Johannes Daasvand var ett av navnene over aktuelle kandidater til å overta. Etter
at kretsstyret hadde fått ett par nei, var Daasvand villig til å prøve. De
flyttet tilbake til Vaulen, og her hadde han heimekontor. Men Daasvand fant
snart ut at kontorarbeidet hindret han i det som han kjente som sitt hovedkall,
å forkynne Guds ord. Han ba derfor om avløsning allerede etter to år.
Høsten
1939 reiste han så på sin femte og siste tur til Amerika. Denne turen ble
betydelig lengre enn planlagt, på grunn av 2.verdenskrig. Han måtte utsette
heimreisen til sommeren 1940. I mellomtiden arbeidet han for å samle inn penger
til misjonærene som var i Kina og som ikke kom seg heim på grunn av krigen. Til
slutt fikk han seg hyre på en finsk båt,og kom trygt tilbake til Stavanger.
Tilbake
i Norge ble han engasjert til tre nye år i forsamlingen i Salem, Stavanger. I
1943 flyttet familien til Drottningborg, hvor han var rektor på bibelkurset for
ungdom som skolen startet opp. Etter fire vintre på Drottningborg, kjøpte
familien seg hus på Stray i Kristiansand, og her ble de boende resten av sitt
liv.
Etter
at Johannes var blitt pensjonist, fikk han og Othelia oppfylt et ønske de lenge
hadde hatt. Begge døtrene deres var misjonærer i Afrika. Ruth i Tanzania og
Malli i Etiopia. I 1952 reiste de først til Tanzania og besøkte Ruth og Olav
Overå i tre måneder. Deretter fløy de til Etiopia og var hos Malli og Bjørn
Østby i fem måneder. Dette var en stor opplevelse for dem begge. Både at de
fikk besøke døtrene, men ikke minst at de fikk se misjonsarbeidet på nært hold.
Markert
forkynner og leder
Etter
at Johannes var død, uttalte NLMs generalsekretær om Daasvand, at han var en av
de dyktigste forkynnerne i NLM. Det heter om Daasvand at han var klartenkt og
konsentrert i forkynnelsen. Av prinsipp talte han alltid kort. Han hadde en stor
bredde i sin forkynnelse, men samtidig var sentrum klart. Hans
Kristusforkynnelse var både myndig og varm. Han hadde ofte med et misjonsglimt
i talen.
Det
var viktig for han at han hadde fått budskapet fra Gud, som han skulle gå med.
Han ble også kalt sjelesørgeren blant forkynnerne. Det går igjen både i referat
fra forkynnelsen hans og i hans skrifter. Han tok seg av de enkelte og hadde en
egen evne til å hjelpe og rettlede dem som var i nød. Daasvand hadde som motto,
Guds rike først. Derfor sto han tidlig opp om morgenene, og gikk tidlig til
køys om kvelden. Dette var rutiner han også innprentet resten av familien, noen
ganger til noens ergrelse. En av sønnene skrev en gang en artikkel om å ha en
predikant som far. Det var ikke alltid like enkelt, skrev han. Og at han alltid
fulgte mottoet om først Guds rike, var ikke alltid like lett å akseptere.
Samtidig sa han at det var ingen predikant han heller ville høre, enn faren.
Barna satte han høyt, både som far og som kristen.
Fra Dagen 9. januar 1954
Johannes
Daasvand ble på 70 års dagen spurt om hva han ville blitt
om han var ung og skulle velge yrke: «Da ville jeg ha blitt legpredikant og
reist omkring akkurat som jeg har gjort i over 50 år.»
Han
var også en mann med klart syn på aktuelle spørsmål som rørte seg i misjonen.
Helt til sin siste Amerikatur, var han en ihuga frikirkemann og arbeidet for at
NLM skulle bli en frikirke. Etter siste turen til Amerika, innså han noe av det
Ludvig Hope så mange år tidligere. Frikirkene hadde lett for å bli seg selv
nok. Han endret derfor syn på dette på sine eldre dager.
Han
var også ivrig med i debatter om friskoler. Han ønsket slike skoler, men mente
at hovedstyret måtte ha det avgjørende ordet om skolene skulle starte eller
ikke. Dette på grunn av den økonomiske belastning skolene kunne bli. Samtidig
talte han sterkt mot at skolene skulle motta statsstøtte. Dette fremmet han
forslag om under GF i 1918 og fikk flertall for forslaget. Her var nok ikke
kretsene like lovlydige i oppfølgingen av vedtaket.
I
1930 var spørsmålet om et eget ungdomsarbeid i NLM oppe til debatt. Det ble
vedtatt å starte slikt arbeid, med et tilleggsforslag fra Daasvand: «Dog bør
ungdomsforeningene ikke danne noen særskilt landsorganisasjon.» Spørsmålet om
kvinners stemmerett var en gjenganger på generalforsamlingene i NLM. Daasvand
var prinsipielt imot. Under GF i 1941 talte Knut Rettedal varmt for å gi
kvinner stemmerett. Etter at Rettedal var ferdig, stemte Daasvand i sangen: «Vår
formørkede forstand, kan jo ikke sannhet kjenne» - antakelig både med glimt og
alvor i blikket. I 1949 ble det fremmet forslag om å begrense antall ansatte
som kunne velges til hovedstyret. Daasvand advarte mot et slikt vedtak. Hans
konklusjon var at «vi må ha de beste menn innvalgt i HS»
Siste
reise
Sommeren
1955 ble Daasvand rammet av en alvorlig sykdom. Denne utviklet seg raskt, og
han sovnet inn etter et smertefullt sykeleie 13. september 1955, i heimen på
Strai i Kristiansand. På slutten fant han mye trøst i Salme 23: «Herren er min
hyrde, mig fattes intet.» Han ble begravet fra Oddernes kirke, og i minneordet
sa Tormod Vågen om sin nære venn og medarbeider: «Framover alt var Daasvand
evangelist, etter mitt syn ein av Noregs største evangelistar». Othelia levde i
mange år som enke. Hun døde langfredag 16. april 1976.
Fra Dagen 15.09.1955 og Aftenbladet 20.04.1976
Bokliste
Johannes
Daasvand skrev en rekke bøker og hefter. Jeg har funnet følgende titler:
-Den
frie nattverd 1910
-Veiledning
ved læsning av Bibelen 1916
-Foreldres
ansvar og nogle småstykker 1916
-Frigjørelse,
fornyelse og forløsning 1921 (s.m. Gustav Nilsen)
-En
kristens ansvar i hjem, samfund og arbeide for Gud 1921
-Under
ordets lyskaster 1921
-Falske
profeter og falsk lære 1922 (s.m. Adolf Bjerkreim)
-Daapen
fri 1922
-Bygg
på berg 1929
-Naade
og ansvar 1925
-Den
indre linje 1932
-Rene
stier 1934
-Fra
trelldom til frihet 1936
-På
veien 1938
-Fast
grunn 1941
-Godt
budskap 1946
-Det
allminnelige prestedømme 1948
-Lys
i mørke 1948
-Frigjøringen
i Kristus 1949
-Lys
på veien 1950
-I
sjelevinner-tjenesten 1-5 1954
-Fra
gullgruven 1954
En av mange andakter i Aftenbladet
7. mai 1953
Kilder
Arne
Nordheim m.fl.: Tryggheim Ungdomsskule 1919-1969
Bjuge m.fl.: Evangeli Budskab (1915)
Erik
Kjebekk: Verden for Kristus. NLM 100 år
Erik
Kjebekk: Misjon i 100 år
Fredrik
Wisløff: Min far var predikant. Artikkel av Sigurd Daasvand
Harald
Skretting: I far sine fotefar – 75 år etter
Henrik
Kaarstad: Ordet um krossen
Henrik
Kaarstad m.fl.: Or livsens vatn
Jacob
Straume: Kristenliv i Rogaland
Jakob
Straume: Kristenliv i Trøndelag
Johannes
Kvalheim: Krøtterhandler og lekpredikant
Josef
Tungland: Sven Foldøen
Lars
Gaute Jøssang: Aks i vind
Lisabet
Risa: Bilete frå Hå
Nils
Dybdal-Holthe: Utan grenser
Olav
Golf: Marie Monsen
Olav
Uleberg: Hornnes Gards- og ættesoge
Oscar
Handeland: Kristenliv på Agder
Oscar
Handeland: Det Norske Lutherske Kinamisjonsforbund gjennom 50 år
Trygve
Vassvik: Bladet Evangelisten. I livets tjeneste for livets Herre
Fast
Grunn nr.4 1955: Minneord
Aftenbladet.no
Dagen.no
Nasjonalbiblioteket
(nb.no)
Digitalarkivet.no
7 kommentarer:
Tusen takk, Ove, for en grundig artikkel om en mann jeg ikke kan huske å ha møtt. Men jeg har møtt alle barna hans, og mange av barnebarna. Under vekkelsen i Ogna kom også min bestemor på farssiden, Mathea Sandve, med, og hun var gift med min bestefar John Kvalbein på Kvalbein gård. Min far John Johnsen Kvalbein flyttet i unge år til Oslo, men hadde mye kontakt med Johannes sine barn, og slik fikk også jeg møte dem. Jeg har satt stor pris på Johannes sin forkynnelse i bokform. Hilsen Asbjørn Kvalbein, født 1944.
Takk for respons, Asbjørn.
Dette var utrolig sterkt og rørende å lese! Johannes var min oldefar, Malena (Malli) min farmor, og Kjell- hennes tredje sønn, er min far. Tusen takk! Vennlig hilsen Silje (Worquenesh Østby Kleiven)
Tusen takk for respons, Silje.
Mange takk til deg for mye grunnarbeid og for å ha gjort en så sterk og facinerende historie tilgjenglig. Jeg hadde aldri før sett et bilde av min tippoldefar. Thor Daasvand er min oldefar og hans datter, Astrid Daasvand (Eikeland), er min mormor. Beste hilsen, Jan Terje Eikeland Lea
Så spennende å lese! Johannes var min oldefar, og hans tredje sønn, Johannes, var min morfar. Er det mulig å få kopier av noen av disse bildene?
Sigurd Daasvand var forresten gift med Synnøve, og Johannes var gift med Mary, født Thorkildsen.
Tusen takk for dette! Jeg kommer til å lese det mange ganger.
Hilsen Siri Daasvand (oppkalt etter min tippoldemor)
Siri Daasvand: Tusen takk for trivelig tilbakemelding. Kjekt at du fant artikkelen interessant og opplysende. Bildene er hentet fra aviser og gamle bøker oppgitt i kildelisten, om ikke annet er oppgitt. Til privat bruk må du bare laste bildene ned fra bloggen. Klikk på bildet, så blir det i større format.
Legg inn en kommentar