Kungälv kyrkan hvor Lars Linderot holdt sin første preken som 15-åring
Lars
Linderot fikk ikke gitt ut sin huspostille før han døde. Den kom imidlertid fra
forlaget ikke lenge etter hans død, og ble til stor velsignelse både i Sverige
og i Norge.
Når
jeg har lest historier fra 1800-tallet, er det ei bok som ofte har dukket opp.
Det er Lars Linderots huspostille. Denne samlingen av taler for de fleste
søndagene i året, var antakelig den mest brukte huspostille i Norge fra 1850 og
ut århundret. Mange fikk hjelp i sitt kristenliv ved å lese denne boka, mens mange
andre ble frelst. Den siste jeg leste om, var en av stifterne av Kinamisjonen
(NLM), Abraham Friestad fra Egersund. Han ble frelst da onkelen leste
juleprekene til Linderot på 1. juledag 1880. Abraham var da 13 år gammel.
Postille
født i smerte
Den
svenske presten Lars Linderot arbeidet lenge med å få gitt ut denne boka. Det
skulle bli en tung vei. Linderot samlet mye folk til sine gudstjenester, og
flere ønsket at han fikk trykket noen av talene. Det var økonomisk svært tøffe
år både i Sverige og Norge mot slutten av 1700-tallet og begynnelsen av
1800-tallet da Linderot levde. Det ville også hjelpe på ei lav kapellanlønn, å
få litt i inntekter fra boksalg. I desember 1791 søkte han domkapitlet om å få gi
ut en tale om den endelige dom, som var ett tema han ofte talte over. Søknaden
ble avslått. I mars 1793 prøvde han seg på nytt, denne gang med en liktale. Han
fikk positivt svar, og for første gang kom en tale av Linderot på trykk.
Ved
hundreårsskifte var økonomien til Linderot ikke god. I håp om økte inntekter,
bestemte han seg for å gi ut en huspostille. 2. oktober 1801 annonserte han i
avisen at de som ønsket å kjøpe hans postille, kunne møte opp hos Linderot og bestille
boka, ved å forhåndsbetale en viss sum. Han fikk godkjent planene hos domkapitlet,
og planla utgivelse til påsken 1802. Men allerede på nyåret 1802, måtte han
melde til dem som hadde forhåndsbestilt boka, at den ble forsinket. Årsaken var
ifølge Linderot, at boka ble dobbelt så stor som opprinnelig planlagt.
Arbeidet
med boka dro ut i tid, både ett og flere år. I mai 1805 ble utgivelsen sak i
domkapitelet. Det var kommet inn klage fra flere av dem som hadde betalt inn
penger for boka, at de nå ville ha pengene tilbake. Skjedde ikke det ville de
gå til retten for å kreve pengene tilbakebetalt. Linderot avgav en skriftlig
forklaring der han beklaget dypt det som hadde skjedd, og bedyrte at han ikke hadde
hatt til hensikt å lure penger fra folk. Årsaken til forsinkelsen var at
arbeidet ble mer omfattende enn tenkt og trykkekostnadene hadde øket betydelig.
Han sa videre at han i sin fattigdom ikke hadde midler til å betale tilbake det
han skyldte, men lovet likevel å gjøre det innen 15. august 1805. Men pengene
var ikke på plass da fristen gikk ut.
Fra min utgave av Lars Linderots huspostille
I
februar 1806 fikk han en ny trussel. 120 personer som hadde forhåndsbestilt
boka, truet på ny med å gå rettens vei for å få pengene tilbake. Det var nok
mange av disse som kjempet hver dag med å få nok mat på bordet. Domkapitlet var
nå klar i sin dom. Hvis ikke Linderot betalte det han skyldte innen åtte dager,
sto de 120 fritt til å gå rettens vei. Denne gang klarte Lars Linderot å skrape
sammen de 100 riksdaler han skyldte, og dermed var saken ute av verden. Men
Linderot måtte oppgi sine planer om å få gitt ut talene i bokform. Istedenfor å
få inntekter av boksalg, ble et mislykket prosjekt en stor økonomisk belastning
for presten.
Allerede
noen få måneder etter Linderots død i mai 1811, tok boktrykker Georg Löwegren i
Gøteborg et initiativ for å få samlet alle taler av Lars Linderot som var
tilgjengelige, for å få dem utgitt som huspostille. Mot slutten av 1813 var
boka ferdig fra trykkeriet, med til sammen 38 taler. I 1815 kom det som skulle
vært andre del av postillen. Det var en samling med 47 av Linderots sanger.
Boka fikk navnet «Andliga sånger», og inneholdt Linderots mest kjente sang,
«Ingen hinner fram till den ewiga ron, som sig ej eldigt framtränger». (Se hele
sangen nederst i artikkelen) Andre opplag av postillen ble trykket i 1829, og
deretter er den kommet i mange opplag både i Sverige og i Norge, og har vært
til stor velsignelse i begge land. Linderot selv derimot, fikk aldri se sitt
ønskeprosjekt ferdig.
Det
første skriftet fra Linderot som kom ut i Norge. som jeg har klart å spore opp,
ble utgitt i 1835. Videre kom det ut en skriftetale i 1840. Huspostillen kom ut
i to deler, første del i 1843 og andre del året etter. Det var bokhandler, redaktør
og sokneprest Cato August Guldberg (1812-1892) som sto bak utgivelsen. Han var
for øvrig far til den kjente diakonissen Catinka Guldberg. I 1854 kom også «Aandelige
sange» på norsk.
Portrett
av Lars Linderot
Lars
Linderot ble født inn i en gammel svensk presteslekt. Både farfaren, to onkler
og tre søskenbarn var prester. Lars sin far hadde derimot en stilling som økonomiansvarlig
i en avdeling i forsvaret. Faren het Johan Linderot. Han bodde i Jörlanda,
omlag fire mil nord for Gøteborg. Første kona hans døde i barsel i 1755, kun 30
år gammel. De hadde i tillegg en sønn som var ett år da morgen døde. Han het
Georg Reinhold. Året etter giftet Johan seg på nytt med prestedatteren Dorotea
Kjerrulf. Samme år som de ble gift, fikk de ei datter, Inga-Lisa, som kun ble
tre år gammel. 7. august 1761 ble Lars født. De fikk to døtre til, hvorav den
ene døde fem måneder gammel, mens den andre vokste opp. Johan Linderot døde i
1780, mens kona Dorotea døde året etter.
Familien
Linderot ble boende i Jörlanda fram til Lars var fire år gammel. Da flyttet de
til Kungälv, som lå midt mellom Jörlanda og Gøteborg. Her ble de boende under
hele hans oppvekst. Lars ble sterkt knyttet til moren, til tross for at hun var
både alvorlig og streng. Lars selv var livlig av natur. Familien gikk fast i
kirken, og på den tid var det Fabian Hillestöm som var prest i Kungälv. Han var
sønn til en prest som var en av lederne av Brødremenigheten i Gøteborg. Lars
var tidlig en ordets mann. Som 15-åring fikk han tale i kirken, og det på en
langfredag. Han hadde allerede da bestemt seg for å bli prest. Høsten 1776
begynte han på gymnas i Gøteborg.
En
stund etter at han begynte på gymnaset kom han i en åndelig krise. Denne førte
han gjennom til liv med Gud. I 1778 begynte han på Lunds universitet nordvest
for Malmø, hvor han studerte teologi fram til 1784. Det skulle gå enda tre år, før han fikk sitt
første kall som kapellan. Han ble ordinert av biskop Johan Wingård og fikk
kapellanstilling i Östad, øst i Skåne. Her ble han kun ett år, før det bar
vestover igjen. Denne gang til en kapellanstilling i Enslöv, mellom Malmø og
Gøteborg. I Enslöv ble han i to år, før han påny måtte ut på flyttefot. Allerede
på dette tidspunkt var det vekkelse i Linderots fotspor, og han kom ofte i
konflikt med sine kollegaer på grunn av forkynnelsens form og innhold.
Soknepresten i Enslöv ville nekte Linderot å holde avskjedstalen sin i kirken.
Da protesterte Linderot høylyt. Han sa at avskjedstale skulle det bli. Ble det
ikke i kirken, ville han holde den på kirkegården. Ble han nektet også det,
ville han tale på byens torg. Det ble tilslutt avskjedstale i kirken.
Gøteborg domkirke
Til
Gøteborg
Neste
stopp for Lars Linderot var en kapellanstilling ved domkirken i Gøteborg.
Domkirken i Gøteborg hadde vært velsignet med ikke mindre enn seks
vekkelsesprester på 1700-tallet. Disse var dels preget av pietismen og del av
brødremenigheten. Linderot skulle bli den mest kjente av alle disse. Han var hverken
pietist eller brødrevenn, kanskje sto han en plass midt imellom disse. Han ble karakterisert
som vekkelses- og botspredikant. Andre omtalte han som en «stormklocka i
helgedomen» og en Guds basun. Han var en folketaler som brukte hverdagslige
bilder i sin forkynnelse, og samlet fulle hus. Mange ble både vakt og frelst. En
av dem som ble frelst, var selveste bispinnen, fru Wingård.
Lars
Linderot ble regnet som sin tids fremste svenske vekkelsespredikant. Det ble
sagt om hans forkynnelse: «Å preke uro og opprør i et hardt og syndig hjerte
var hva han ville og kunne.» Han var en krass vekkelsesforkynner. Nevnte synden
med dens rette navn. Mange sløve og sovende samvittigheter ble vakt, men fikk
også hjelp fram til et nytt liv. Han talte ofte og sterkt med advarsel mot å gå
til nattverd uten å være frelst, men hans mest sentrale tema var om Jesus
gjenkomst og dommens dag. Han tok også et kraftig oppgjør med datidens rasjonalisme.
Allerede
i 1792 begynte Linderot å søke seg bort fra domkirken, til en
soknepreststilling. Det skulle bli mange slike søknader, men alltid fikk han
avslag. Det var praksis den gang at de eldste kapellanene fikk stilling først.
En annen årsak til at han ikke fikk stillingene han søkte, var nok også at flere
av dem som var i ansettelsesrådet, var skeptiske til Lars Linderot sin
forkynnelse. Han ble værende i Gøteborg til 1802.
Det
er uklart om det var i den første tiden i Gøteborg, eller litt tidligere at Lars
ble gift. Kona het Sophia Kilborg og ble født i 1757. Hun var altså fire år
eldre enn Lars. Sophia og Lars fikk et ulykkelig ekteskap. Noe av årsaken var
nok at hun ikke var frelst. At ekteskapet var ulykkelig, bekreftes av et rykte
som gikk etter Lars sin brå død. Ryktet ville ha det til at kona hadde
forgiftet han, men det er lite som tyder på at det stemmer. Så langt jeg vet,
fikk ikke Sophia og Lars Linderot barn.
Tölö merket med hjerte, Jörlanda med grønt merke (googlemaps)
Ny
stilling i Tölö
Etter
fire avslag på søknader om ny stilling, fikk han endelig napp i 1800. Da fikk
han stillingen som kapellan i Tölö, tre mil sør for Gøteborg. Prøvetalen ble
holdt i Tölö kirke 26. oktober 1800. Etter talen stemte 159 av 185
stemmeberettigede på Linderot som ny kapellan, og han ble utnevnt 8. desember
1800. Tiltredelse skulle ikke være før i 1802, så han fortsatte i domkirken i
Gøteborg. Sommeren 1881 søkte han om permisjon fram til påsken 1802, da han
skulle holde sin avskjedstale i domkirken. Grunnen til permisjonssøknaden var
sviktende helse og mangel på krefter. Han hadde også så dårlig økonomi, som han
måtte prøve å få gjort noe med. Det var da han var i sitt mest intense arbeid
med utgivelsen av postillen.
Stillingen
i Tölö var ingen forfremmelse, og økonomien forble like kritisk for Sophia og
Lars. Han søkte derfor allerede etter to år, soknepreststillingen i Örby, for
om mulig å få en bedre hverdag. Men også denne gang ble det avslag. Det samme
ble resultatet da han søkte på soknepreststillingen i Kalv i 1809. Til tross
for fattigdom og tunge forhold i heimen, fortsatte Lars Linderot sin
vekkelsesforkynnelse. Også i Tölö var kirken fullsatt når han forkynte Guds
ord, og vekkelsen fortsatte.
C. A. Guldberg
Hastig
død
23.
mai 1811 skulle Linderot ha tre ulike samlinger ved Lindome kirke. Han hadde
først en samling med noen ungdommer, som for første gang skulle gå til nattverd
denne søndagen. Teksten var fra Predikanten 9,8a: «La klærne dine alltid være
hvite». Etter samlingen med ungdommene, foretok han jordfestelse for et lite
barn som nylig var begravet. Neste post på dagens program var høymessen. På vei
til kirken ble han plutselig dårlig. Han og kona gikk inn i en klokkerbolig
like ved for at han kunne få hvile noen minutter før gudstjenesten. Men
tilstanden hans ble forverret, og han sank sammen i en sofa. Kona ropte til
han: «Jeg tror du dør!» Da svarte Lars: «Ja, den legemlige død, men ikke den
evige». Dermed sovnet han inn. Han ble 50 år gammel.
Kona
Sophia flyttet til en av sine brødre, som var klokker i Knäred, etter at Lars
døde. I 1821 fikk søsknene besøk av biskopen. Han så at de begge levde i en
elendig tilstand på grunn av fattigdom. Biskopen satte i gang en innsamling til
Sophia, som innbragte 100 riksdaler. Menigheten i Tölö tok også opp et offer
til henne i 1822, og etter dette ble hennes livssituasjon betydelig bedre. Det
er ikke kjent hvor lenge Sophia levde. En tradisjon sier at hun skulle ha gått
gjennom isen og druknet, og at liket aldri ble funnet.
Henric Shartau
Linderot
og Schartau
Samtidig
med Linderot, var det en annen vekkelsesprest som ble landskjent i Sverige. Han
het Henric Schartau (1757-1825). Begge fikk stå i store vekkelser og begge var
med å prege kristenlivet i Sverige og Norge i lang tid etter sin død. Schartau preget
stor deler av kristenheten, ikke minst i områdene rund Lund og Gøteborg. Hans
tilhengere ble kalt schartauanere. Biskop Bo Giertz tilhørte denne tradisjonen.
Linderot fikk også stor innflytelse i dette område, men hans huspostille ble også
til stor velsignelse i Norge. Kanskje var den en av de mest leste bøkene i
Norge i siste halvdel av 1800-tallet? I alle fall blant haugianerne og det
vakte lekfolk.
Ingen
vinner fram til den evige ro
Ingen
hinner fram till den ewiga ron,
Som
sig ej eldigt framtränger;
Själen
måste utstå en kamp för den tron,
Hwarpå
wår salighet hänger.
Porten
kallas trång, och wägen heter smal.
Hela
Herrens nåd är för ditt allwar fal
Men
här gäller tränga, ja tränga sig fram;
Annars
är himlen förlorad.
Hindren
äro många; gjör motstånd, min själ!
Satan
dig nåden ej unnar;
Träng
dig framom allt, som will hindra ditt wäl,
Öfwergif
werldens brunnar:
Lyd
ej werldens röst, som ropar: følj med oss!
Ty,
min dyra själ, du måste då förgås;
Nej
för Jesu kärleck jag råder och ber,
Strid
i Guds kraft för din krona.
Herrlighetens
himmel är wärd all din flit,
Wärd
all din bön och din längtan:
Ingen
ångrar sig, som har wäl hunnit dit:
Kronan
förtjäner din träntan:
Derför
waka upp och se dig flittig om;
Laga
dig till reds till Herrans stora dom;
Bröllopskläder
fordras af hwar och en själ,
Som
in i Staden skall komma.
Aldrig
blir du insläpt i himmelens land
Tro
mig o! själ hwad jag säger,
Aldrig
kastas ankar på himmelens strand,
Om
du sann ro icke äger.
Tron
skall rädda dig, så framt du räddast skall;
Derför,
käre, hör, och res dig från ditt fall.
Bättra
dig och tro Jesu ljufliga ord!
Detta,
ja, detta är wägen.
Hela
wida werlden jag bjuder och ber:
Kämpa
fär sällhetens krona!
Herren
allt för gerna den skatten dig ger;
Sträfwa
derefter i trona.
Himla
Fadrens hand är utsträckt til din själ.
Frelsaren
klappar på, Han ömmar för ditt väl,
Nådens
Helge Ande vil störa din sömn:
Salig
er du, om du waknar!
Kilder
Nathan Odenvik: Lars Linderot "Stormklockan i helgedomen"
Ivar Holsvik: Salmediktere i våre salmebøker
Ivar Holsvik: Salmediktere i våre salmebøker
Haakon
Dahlstrøm: Et utvalg av sangomtaler fra Krigsropet
Ivar
Welle: Kirkens historie
Tobias
Salmelid: Lundes sang og salmeleksikon
Joh. M. Wisløff: Hovedverker av den kristne litteratur. Fra Svensk kirke og kristenliv
Joh. M. Wisløff: Hovedverker av den kristne litteratur. Fra Svensk kirke og kristenliv
DigitaltMuseum
Nb.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar