søndag 7. januar 2024

Fornøyd med Jesu verk?


«Jeg er så aldeles fornøyd med det Jesus har gjort. Det vil jeg holde fast på samme hva som skjer.» Slik vitnet forkynner Hartvig Skartveit da livet hans gikk mot slutten.

Videre kan du lese noe sitat jeg har samlet, til oppmuntring, formaning og trøst.

Lauritz Beich i 1726

Bedre kan jeg ikke fare enn å fare til min Gud. Bedre kan jeg ikke svare når jeg får om døden bud, enn at jeg er vel beredt og vil gjerne følge med. Bedre kan jeg ikke stige enn å flytte til Guds rike.

Abraham Thomsen

Min frelsesgrunn er ikke min tro, min kjærlighet, omvendelse og bønner, ei livets hellighet.

Nei, grunnvollen er Kristus, Guds Sønn urokkelig. At andre grunner frelser ei, det har jeg skriftelig.

Aksel Valen-Sendstad

Åndens kraft betyr at Guds Ånd anvender det ytre Guds Ord på oss og i oss. Noen annen form for guddommelig åndskraft finnes ikke.

Olav Valen-Sendstad

Syndenes forlatelse er det svar Gud i sitt indre gir den fordømte og fortapte synder som tror på Jesus. Syndenes forlatelse vederfares altså syndere, og ikke de forvandlede, ikke de hellige og fromme.

Dette er forlatelsen at Gud i sitt indre, i sin tanke for Jesu skyld skiller din synd fra deg. Og det er denne Guds gjerning som i Bibelen kalles å renses fra synd ved Jesu blod.

Carl Fr. Wisløff

Den forkynnelse som har kontakt med evigheten, er aktuell for enhver tid. Den preken som har kontakt med tiden, men ikke med evigheten, den forkynnelse er fra evighetens synsvinkel aldri virkelig aktuell.

Fredrik Wisløff

Ånden vil intet for seg selv. Hans eneste mål er å herliggjøre Kristus. Og aldri er Kristus så herlig som i sin fornedrelse på korset.

Carl Olof Rosenius

De dårlige jomfruer kan nok være religiøse, elske ordet i sin alminnelighet og drive på med gode gjerninger som de har satt seg fore å gjøre. Men det å ha sitt liv og sin lyst i Kristus og hans nåde, det å helst ville høre og tale om Kristus og syndenes forlatelse, det finner du ikke hos dem.

Hans Erik Nissen

Syndenøden frelser ingen. Men uten syndenød kommer mennesket aldri inn i en hunger etter Guds nåde. Uten syndserkjennelse blir du aldri ferdig med deg selv. Du fortsetter på selforbedringens uendelige vei i et stadig håp om at det en gang skal lykkes for deg å bli en sann og sunn kristen. Alt for mange er blinde for at selvforbedringens vei ingen ende har, før den har ført et menneske i helvetes evige avgrunn.

Johan Arndt

Troen kan være svak. En far og mor har sitt svake barn kjært. Gud elsker også barnet med den svake tro. Denne tro henger fast med Kristus. For hans skyld er Gud nådig og gir oss i Kristus alle skatter til liv og salighet.

Johan Christian Heuch

Ingen kommer til troen på Kristi frelse, hvis han ikke helt og fullt har oppgitt å kunne eller ville frelse seg selv.







Ingen kommentarer: