mandag 4. desember 2023

Marie Mossige og Fjelltun bibelskole

Marie Mossige og tre foreningsjenter (foto Hillevåg menighetsblad)

Marie Mossige fra Kristianlyst i Stavanger, ble tidlig klar over at det var Kinamisjonen som var hennes åndelige heim. Hun ble en trofast og offervillig misjonskvinne med base i Hillevåg.

«Vi hadde nettopp flyttet til Hinna som unge ektefolk, da det en kveld ringte på døren. Jeg åpnet og så en høy eldre kvinne stå der. Hun hadde briller og høreapparat og så litt streng ut. «Jeg er Marie Mossige og jeg kommer til deg med et kall!» sa hun. Jeg ba henne komme inn slik at vi kunne samtale nærmere om dette. Og da hun hadde satt seg kom hun fram med det hun hadde på hjertet.

Hun hadde slik nød for misjonsarbeidet i sitt distrikt, det vil si Hillevåg, Kristianlyst og Mariero. «Jeg trenger unge folk til å overta arbeidet fordi jeg kjenner at kreftene ikke strekker til», sa den gamle misjonskvinnen. «Du er den som skal overta ansvaret for misjonsforeningen og guttelaget.» Jeg svarte ja til dette kallet og det ble starten på et mangeårig samarbeid med Marie.» Slik startet min onkel, Per Tungland, sin artikkel om Marie Mossige i heftet «I Ordets tjeneste», som ble gitt ut i forbindelse med at Fjelltun bibelskole var 25 år i 1999. Jeg kommer tilbake til Marie Mossige, men starter med et lite glimt fra kristenlivet i Hillevåg andre halvdel av 1800-tallet.

Kristianlyst. Marie Mossiges gard midt på bildet bak det brune huset.
(foto widerøe)

Lars Oftedal i Hillevåg

I 1873 ble Lars Oftedal utnevnt til kapellan i Hetland menighet. Før det hadde han vært vikarprest i flere menigheter i bispedømmet, og hvor han kom brøt vekkelsen ut. Ofte til stor forargelse for hans kollegaer. Tiden i Hetland menigheten var starten på en lang periode som prest, vekkelsespredikant, politiker og grunder i Stavanger.

Hillevåg var en del av den langstrakte Hetland menighet, og ble tidlig berørt av Oftedalvekkelsen. Oftedal påskyndet de kristne i Hillevåg til å bygge et bedehus, og i 1875 kunne han innvie bedehuset Nasaret, som lå på tomta hvor Rogaland Avis sener hadde sitt hovedkontor. Arbeidet på Nasaret ble ledet av sju menn som «fastholdt den evangelisk lutherske bekjennelse». Disse sju skulle sørge for at det var en samling om Guds ord hver søndag, men samlingen måtte ikke kollidere med gudstjenesten i Hetlandskirken.

I 1890 ble det stiftet flere ungdomslag i Stavangerområdet. Ett av disse ble stiftet i Kvaleberg, og søkte om tilhold på Nasaret bedehus. Styret var skeptisk til virksomhetet til Ungdomsforbundet, som ungdomslagene var tilsluttet. Styret bestemte derfor at ungdomsforeningen måtte drives i samsvar med bedehusets lover og at de ikke fikk holde på med sine samlinger lenger enn til kl.22.00. Det ble også vedtatt at ett av styrets medlemmer måtte være tilsted på ungdomssamlingene.

En viktig aktivitet i ungdomslagene var polonese. Dette ble først akseptert, men senere ble det lagt ned forbud mot folkeviselek og dans på bedehuset. Det ble også gitt klar beskjed om at talene og foredrag måtte være av åndelig karakter.

Marie Mossige. (foto Utsyn nr.36 19579

Marie på Eikeberget gard

15. desember 1873 ble odelsgutten på Eikeberget gard på Kristianlyst viet til sin kjære. Brudgommen het Endre Evensen Mossige og var 30 år. Hans foreldre var fra Mossige i Time, men hadde kjøpt Eikeberget gard. Bruden var innflytter fra Moi i Lund og het Malene Jonasdatter Moi. Hun var sju år yngre enn sin mann. Malene og Endre overtok etter hvert garden fra hans foreldre, og barna kom på rekke og rad.

Først ut var sønnen Edvard, som ble født i 1874. Han emigrerte til Illinois i USA hvor han ble gift. Han ble kun 30 år gammel, og døde barnløs. Den neste av barna fikk navnet Jonas og ble født i 1875. Han flyttet til Østlandet og ble utskiftningsformann i Buskerud i 16 år. Deretter flyttet han til Oslo, hvor han stiftet Den norske tranfosfatfrabikk. Senere ble han direktør ved Norske oppmålings- og beregningskontor i Lier. Han hadde flere etterkommere. I 1877 kom Emma Elise. Hun døde knapt to år gammel og dødsårsaken var oppgitt «krampe for Tænder».

Marie Mossiges eiendom (foto Norges bebyggelse)

Omtrent ett halvt år etter at Emma Elise døde, fikk Malene og Endre ei ny datter. Som skikken var, fikk hun samme navn som sin avdøde søster, men hun fikk også et tredje navn. Emma Elise Theoline ble født i oktober 1879 og fikk leve i 20 år. 14. januar 1900 døde hun av tuberkulose. Neste barn ble også ei jente, Grethe Marie. Hun ble født i mai 1881, men døde av falsk krupp allerede tre år senere, i mai 1884. To måneder før Grethe Marie døde, ble Molly Elfrida født. Hun ble gift i 1903 med Severin Olaus Gustavsen Roaldsø og de fikk flere barn.

Høsten 1886 besto familien på Eikeberget av to voksne og fire barn. Malene ble igjen gravid, med det som skulle bli deres siste barn. I november ble Endre syk. Det viste seg å være lungebetennelse, og han døde 12. november kun 43 år gammel. Dermed var mor Malene enke da hun fødte sitt siste barn. Jenta ble oppkalt etter sin avdøde far og søster, og fikk navnet Endrea Grethe Marie. Hun skulle til hverdags kun bruke navnet Marie. Marie ble født 20. februar 1887.

Dødsannonse over Marie Mossige sin bror Edvard Mossige
som døde i USA (fra Aftenbladet 03.05.1903)

Marie Mossige vokst altså opp uten far, men sammen med mor og fire søsken. Hennes eldste bror dro til Amerika på 1890-tallet, og søsteren Elise Theoline døde i år 1900. Etter hvert flyttet som nevnte bror Jonas til Østlandet, så da var det kun mor Malene, Elfrida og Marie som ble boende på garden på Eikeberget. Marie ble konfirmert i Hetland kirke 5. oktober 1902, som nummer to av jentene og med karakteren meget god. I 1907 tok hun et kurs i frukt og grønnsaksanvendelse på Jåttå.

Jeg vet ikke om Maries foreldre var kristne, men Marie selv må tidlig ha blitt en bevisst kristen. Hun sa selv at hun som ung ungdom ble klar over at Kinamisjonen (NLM) var hennes åndelige heim. Som 19-åring startet hun sitt første jentelag, og i 1915 startet hun og Olava Hetland en kvinneforening for Kinamisjonen.

Vekkelser og nytt bedehus

Marie Mossige hadde sin åndelige heim på Nasaret bedehus i Hillevåg. Som nevnt over, var dette huset eide av Indremisjonsfolket med røtter fra vekkelsen ved Lars Oftedal. Disse hadde sterke bånd til Den norske kirke. I 1915 kom prest og forkynner for Det vestlandske indremisjonsforbund Bernt Lindeland til Hillevåg. Det ble tillyst møter, men styret på Nasaret mente at Lindelands forkynnelse var for radikal, og valgte å stenge bedehuset for han. Møtene ble derfor holdt i et rom i butikken til Peder Moi. Han var opprinnelig fra Heskestad, men var flyttet til Hillevåg hvor han startet forretning. Han tilhørte Indremisjonen i 1915. Året etter søkte Kinamisjonen om å få ha møter ved Sven Foldøen på Nasaret, men igjen ble det nei. Begrunnelsen var at bedehuset ikke var åpent for predikanter som hadde møter i kirketiden. Møtene ble nok en gang lagt til lokalet til Peder Moi, men dette ble snart for lite for det ble vekkelse.

Bedehuset Nasaret i Hillevåg, nederst på bilde. 
(foto Marit Alsvig)

Under disse møtene sa Foldøen at han måtte ha hundre kroner til Kinamisjonen for de to ukene han til da hadde vært i Hillevåg. Han sendte hatten rundt. Da hatten kom tilbake, var det gitt kr.85,-. Da gav Foldøen tydelig beskjed om at det manglet femte kroner. En av dem som hadde gitt et stort beløp, sa at han skulle gå og finne disse 15 kroner som manglet. «Det skal du slett ikke. Her er andre som kan gi dem», sa Foldøen. Og pengene kom.

Foldøens venner innså at de trengte et eget bedehus for Kinamisjonens møter. De fikk derfor kjøpe ei gammel mølle, som var omgjort til forsamlingssal for personale i en lokal bedrift. Han som solgte Mølla, som den ble kalt, satte som betingelse at det var Indremisjonen som skulle få kjøpe huset. Kinamisjonsfolket dannet derfor Hillevåg Indremisjon som så kjøpte Mølla, og gjorde det om til Hillevåg bedehus. Huset ble innviet 15. oktober 1916.

Hillevåg bedehus også kalt "Mølla" (foto Norges bebyggelse)

Marie Mossige tilhørte Kinamisjonsfolket, og satte Sven Foldøen høyt som forkynner. Sven var mye brukt som andaktsholder når Marie og hennes ulike foreninger hadde basarer. I 1914 hadde hun startet barneforeningen Forglemmigei. Den var for yngre jenter og de hadde samlingene sine i småsalen i det nye Hillevåg bedehus. Her sydde jentene små dukker, de leste fra Guds ord og også fra misjonsblader. I tillegg til Kinamisjonen, støttet foreningen også Finnemisjonsforbundet som lekmannspresten Jens Otterbeck hadde stiftet. Ei av jentene som gikk i jenteforeningen var Kristine Nødland. Hun ble frelst i en vekkelse i 1924 og ble senere misjonær i Kina og Hong Kong.

Foreningen på Hillevåg bedehus opplevde en ny vekkelse i 1917. Forkynnerne Sven Foldøen og Olav Hovda fra Kinamisjonen startet en møteserie i det nye bedehuset, og møteserien ble forlenget i uke etter uke. Da styret for misjonslaget skrev sin årsmelding for 1917, het det at «vi er takknemlige til Gud for alle de nye som er frelst. Tenk vi har fått 51 nye medlemmer på ett år.» En av dem som ble frelst var Peder Mois datter, Borghild. Hun ble senere mor til nevnte Per Tungland. I 1917 ble Marie Mossige valgt som medlem i styret for misjonslaget for første gang. Hun var styremedlem i mange år framover.

Barnearbeider i Kinamisjonen

Det var flere av Kinamisjonens ledere som hadde merket seg den trofaste misjonskvinnen i Hillevåg. I 1918 valgte derfor kretsstyret i Stavanger krets å kalle Marie Mossige til barnearbeidet i kretsen. På den tid var stillingsbenevnelsen bibelkvinne. Marie var ikke fremmed for å svare ja til dette kallet, men kjente behov for et år på bibelskole først. Hun svarte derfor ja til misjonens kall, men ba om ett års utsettelse før oppstart. Skoleåret 1918-19 gikk hun derfor på Fjellhaug bibelskole i Oslo.

Barneforeningen i Espedal som Marie Mossige var med å stifte.
(foto Kineseren nr.29 1930)

Vel tilbake fra Fjellhaug, startet hun i sitt nye kall høsten 1919. Jeg har ikke funnet nøyaktig hvor lenge hun var ansatt, men en kilde opplyser at hun var ansatt i hele mellomkrigsalderen. I perioden som ansatt, reiste hun rundt i bygdene i kretsen og besøkte barnelag og kvinneforeninger. Hun var også med og dro i gang flere lag. Blant annet var hun i 1920 med å stifte Riska kvinneforening og Ungbjørka barnelag på Riska, Kilden barnelag i Espedal i Forsand og et eget barnelag, Kornbåndet, som hadde tilknytning til bedehuset Nasaret i Hillevåg.

Barnelaget på Nasaret bedehus hadde ofte basarer. I Marit Alsviks bok om Hillevåg, siteres noe Lars Hellemo har fortalt fra disse basarene: «Basarane var eit av dei mest populære innslaga i eit miljø som elles ikkje hadde stort å by på av underhaldning i den tid. Då møtte folk opp som sjeldan satte sin fot på Nasaret. Det var vanskeleg å forstå for ein gutunge at vaksne folk kunne få seg til å gå Nasaret forbi ein slik kveld. Langs etter midtromet i den store salen var det sett fram bord i lang rekkje med ein god del av dei tinga som skulle loddast ut, og ved borda sat ivrige loddseljarar med bøker og skreiv. Langs veggene hang dukar, puter og anna handarbeid, som ofte var laga i barneforeininga til Marie Mossige. Ikkje sjeldan var Sven Foldøen talar på basarane hennar.»

Gardsgutt søkes av Marie Mossige på Kristianlyst.
(Fra avisen Rogaland 01.03.1932)

I 1920 var det folketelling i Norge, og den viser at Maria da bodde heime sammen med mor Malene. I tillegg bodde familien Lise og Anton Berland fra Bjerkreim på garden. De var forpaktere og hadde to små barn. Marie og mor Malene bodde sammen så lenge Malene levde. Malene døde 7. august 1933, og da overtok Marie garden. Av den store søskenflokken på sju, var det da kun tre igjen som levde. Jonas var vel etablert på Østlandet og Elfrida hadde egen familie i Hillevåg. Elfridas mann var disponent i eget firma, og var på fritiden aktivt med både i Kinamisjonen og Finnemisjonen.

Innlegg i Utsyn nr. 19-20 1961 etter at Tryggheim hadde besøkt Salem i Stavanger

Det var derfor naturlig at Marie overtok driften av garden på Kristianlyst. Garden var forholdsvis liten. Etter krigen besto den av 50 mål dyrket mark. Marie hadde 8 kyr, 2 kalver og 1 hest. Bygningsmassen besto av et våningshus, fjøs, stall, låve og vaskehus. Mye tyder på at Marie selv overtok driften av garden fra rundt 2. verdenskrigens utbrudd, men jeg har ikke sikre opplysninger om dette.

I 1939 var det 25 år siden Marie hadde startet jenteforeningen Forglemmigei. Dette måtte selvsagt feires, og i misjonsbladet Kineseren sto det en liten notis fra jubileumsfesten. Her var det blant annet sitert fra Marie Mossige sin hilsen. Hun fortalte at det som hadde holdt henne oppe i alle disse årene, var ordet i Jes 41,10 «Frykt ikke, jeg hjelper deg.» Hun var som ganske ung blitt klar over at Kinamisjonen var hennes plass. Der hadde Gud gitt henne en oppgave og han hadde hjulpet henne til å bli tro. Videre var det nevnt at medlemstallet i foreningen hadde variert fra 5-30, og at det i disse 25 år var kommet inn over kr.11.000 til misjonen.

Marie Mossige skrev denne artikkelen i Utsyn
nr. 9 1947

Misjonssenter på Kristianlyst

Heimen til Marie hadde lenge vært en misjonsheim og et misjonssenter. Hun hadde en åpen heim, og brukte også løa til tjeneste for misjonen. I 1952 startet hun og Jon Bø et guttelag, Eikebergs guttelag, som hadde sine samlinger i løa. Dette ble senere drevet av Marie sammen med Per Tungland. Under krigen kom det opp et nytt behov i misjonen. Mange misjonærer var heime og trengte bolig. I 1942 gav Marie sin første tomt til misjonen. Her ble det bygget en bolig med to leiligheter, og noen av de første til å flytte inn var Aasta og Magnus Tausjø. Senere skulle flere misjonsvenner få kjøpe tomt av Marie, blant andre Tore Tungland, Sverre Østebø, Magnus Tausjø og Eldor Rettedal. Da Marie døde, arvet NLM det som da var igjen av garden.

Per Tungland var en nær medarbeider til Marie Mossige i misjonsarbeidet i Hillevåg
og Kristianlyst. Her fotografert på hans 90-års dag. (foto Ove Sandvik)
Misjonærheimen på Kristianlyst. (Foto Utsyn nr.31 1956)

På midten av 1950-tallet innså Marie at hun trengte avløsning, og som nevnt oppsøkte hun Per Tungland og kalte han til å overta ansvaret for misjonslaget og guttelaget. Per skulle også bli til stor hjelp for Marie i mange praktiske gjøremål i forbindelse med at hun ville gi deler av garden til misjonen. Men hun fortsatte selv som leder for Hillevåg kvinneforening for NLM.

De to bedehusene i Hillevåg begynte å bli gamle og lite tjenlige. I tillegg vokste Stavanger by og trengte stadig mer areal både til veier, industri og til husbygging. Marie innså at det måtte bli bygget et nytt bedehus, og hun ba i 1962 Per Tungland ordne med ei tomt til dette bedehuset. Tungland tok kontakt med kommunen, og det endte med et makebytte. Kommunen fikk fjellknausen Eikeberget til friluftsområde, mens Marie fikk ei tomt på fem mål der Fjelltun senere ble bygget. Denne gav hun til Hillevåg misjonsforening, med klausul om at det skulle bygges bedehus på tomta.

1
Tore Tungland skrev en hilsen til Marie Mossige i Utsyn
nr.6 1957 i forbindelse med hennes 70 års dag.

Det viste seg snart at misjonslaget i Hillevåg ikke var mange nok til å kunne bygge et nytt bedehus. Per Tungland henvendte seg derfor til Stavanger krets NLM for å be om hjelp, men heller ikke de så noen mulighet for å gå inn med midler til et slikt bedehus. Etter hvert kom tanken opp om å bygge en studentheim på tomta, gjerne i kombinasjon med en barnehage og bedehus. Kretsstyret valgte en komite for å arbeide med dette. Denne komiteen besto av Per Tungland, Tore Tungland, Ragnar Johansen og Johannes Kvalheim.

Tore Tungland var både kretssekretær og formann i hovedstyret for NLM. Han tok saken opp i hovedstyret, med tanke på å få til en slik utbygging på tomta. Hovedstyret gav en foreløpig godkjenning og endelig vedtak ble fattet 25. januar 1972. Da ble komiteen fra Stavanger omgjort til byggekomite, og ble supplert med Thomas Haavet som komiteleder. Underveis i byggingen kom det et innspill fra Fjellhaug skoler. De hadde så mange søkere til bibelskolen og misjonsskolen, at de ikke kunne ta opp flere studenter. Spørsmålet var da om nybygget på Kristianlyst også kunne romme en ny bibelskole. Som nevnt var byggingen allerede i gang da dette kom opp, og lokalene var ikke tilpasset skoledrift. Likevel ble det vedtatt at misjonssenteret også skulle inneholde en bibelskole. Tore Tungland, Reidar Eriksen og Johannes Kvalheim ble oppnevnt til å forberede oppstarten av den nye bibelskolen.

Johannes Eiken og Kåre Bleka utenfor nye Fjelltun studentheim
(foto Dagen 26.09.1973)

Bygget sto ferdig høsten 1973, og Johannes Eiken ble ansatt som leder av studentheimen, med Kåre Bleka som vaktmester og Oddborg Aase som ansvarlig for kontoret. Da det ble bestemt at bygget også skulle inneholde bibelskole, ble avtalen at skolen skulle leie en del av hyblene på studentheimen. De hyblene skolen ikke hadde bruk for, skulle andre studenter kunne leie. 19. januar 1974 var alt klart for en stor innvielsesfest for nybygget, og høsten 1974 startet det første kullet med 50 bibelskoleelever. Reidar Eriksen ble rektor og Johannes Eiken gikk fra å være leder av studentheimen til å bli lærer på bibelskolen.

Marie Mossige blir intervjuet av Tore Tungland på åpningsfesten
for Fjelltun studentheim. (bilde: Utsyn)
Marie Mossige sammen med sentrale misjonsledere.
(foto ukjent)

Marie Mossige var gammel og mett av dage da Fjelltun ble innviet. Men helsa hennes var såpass god at hun kunne være med på innvielsesfesten, hvor hun også ble intervjuet av Tore Tungland. Da alle planene om bibelskole og studentheim kom opp, var hun nok noe skeptisk. Hennes store ønske var å få et nytt bedehus for Mariero, Kristianlyst og Hillevåg. Hun måtte ha sine stunder sammen med Jesus i bønn, og fikk svar. Hun fikk et ord fra Nehemjas bok: «Bygg huset»! Dermed var saken avgjort for hennes del, og hun gav sin fulle støtte til å sette i gang. Om bedehuset ble et klasserom på bibelskolen, hadde misjonsfolket i alle fall et sted å gå for å høre Guds ord. Marie Mossige døde samme høsten som første kullet på bibelskolen startet. Hun fikk flytte heim til Jesus 12. oktober 1974.

Fjelltun (foto I Ordets tjeneste)
Personalet på Fjelltun 1982. (foto I Ordets tjeneste)

Fjelltun bibelskole fikk mange gode år i bygget på tomta som ble gitt av Marie Mossige. Etter hvert minket derimot elevtallet, og skolen ble vedtatt nedlagt i 2017. Regionkontoret til NLM Sørvest hadde da hatt tilhold i et nybygg på Fjelltuntomta i noen år. Etter at Fjelltun bibelskole ble nedlagt, bestemt misjonen seg for å flytte regionskontoret til Sandnesporten i Sandnes og Fjelltuneiendommen ble solgt til et entreprenørfirma som skal bygge leiligheter. For å ivareta Maries intensjon om bedehus, har NLM inngått en avtale om å få leie et møterom i leilighetskomplekset til å ha offentlige møter i.

Minneord om Marie Mossige i Aftenbladet 15.10.1974

Kilder

Erik Kjebekk: Verden for Kristus. NLM 100 år (1991)

H.M.Fiskaa m.fl. red: Norges bebyggelse. Rogaland midtre del (1957)

Haakon F. Myckland: Norges bebyggelse. Sørlig seksjon. Rogaland midtre del. (1958)

Jakob Straume: Kristenliv i Rogaland (1957)

Marit Alsvik: Hillevåg: Fotovandring gjennom gamle Hillevåg og Kvalebarg (1993)

Nils Boganes m.fl. red: I Ordets tjeneste. Fjelltun bibelskole 25 år.

 

Hugne Sjo: Marie Mossige – en varm og frimodig misjonskvinne. Menighetsblad for Hillevåg (2018)

Per Tungland: Marie Mossige, en misjonskvinne (1999)

Ætt og heim 1973: Andreas Ropeid: Kirke, bedehus og lokal kirkelig organisasjon.

 

Histreg.no

Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Digitalarkivet.no






fredag 1. desember 2023

En påminning fra Rasmus Espeland

Kom for alt er ferdig! (foto dagen.no)

Min aller første andakt noensinne, holdt jeg på Askvik bedehus i Hjelmeland 16. april i 1986. Det var på en barnelagsbasar og huset var fullt av folk i alle aldre.

Jeg hadde nettopp svart ja til kallet fra Misjonssambandet om å bli barne- og ungdomssekretær i Stavanger krets, og skulle starte opp 1. mai samme år. Jeg hadde aldri holdt noen andakt tidligere, men hadde avlagt vitnesbyrd på ulike møter. Da min senere gode venn og kollega Egil Skutlaberg hørte at Stavanger krets hadde ansatt en ungdomssekretær som aldri hadde holdt en andakt, sa han med rette: «De er galne i Stavanger krets»!

Jeg var veldig nervøs i forkant. Tekst hadde jeg fått, men hva skulle jeg si om teksten? Og hvor lang tid ville det ta å fremføre det jeg hadde notert i manus? Var det dette Gud ville at jeg skulle si? Spørsmålene var mange og uroen veldig stor da jeg satte meg i bilen for å kjøre de 45 minuttene fra Jørpeland til Askvik. Som vanlig var jeg ute i god tid, og Martha Kleppa som var leder, tok vel imot meg. Etter hvert strømmet folk til, og bedehuset ble stapp fullt.

Rasmus Espeland. Fra Forkynneralbumet NLM 1991

På benken like bak der jeg satt, så jeg at den gamle radikale forkynneren Rasmus Espeland (1909-1992) sitte. Det gjorde meg ikke mindre nervøs. Like før jeg skulle fram å holde min andakt, dunket han meg i ryggen og sa: «Jeg vil bare si deg at det er verdslige folk i salen i kveld.» Jeg husker ikke hvordan det gikk med andakten. Jeg håper jeg fikk sagte et lite ord om Jesus. Når basaren var slutt tok Rasmus meg i handa og sa med omsorg: «Jeg skal være med å huske på deg i bønn.» Rasmus sin omsorg både for bygdefolket og for predikanten, glemmer jeg ikke så lett.

Rasmus Espeland sin påminning til meg før denne første andakten min, har senere fulgt meg i min tjeneste. Jeg er ingen vekkelsespredikant. Kanskje mer en forkynner med nådegave til å tale til oppbyggelse, formaning og trøst? Likevel har Rasmus stadig minnet meg på at jeg må regne med at det er folk jeg taler til som ikke er frelst. Jeg har for det meste reist i forsamlinger med få til stede. Gjerne der jeg kjente de som var møtt fram, og visste at alle bekjente seg som kristne.

Du er innbudt til bryllup i himlen!

Men saken er likevel den, at kun Jesus kjenner hjertene. Bibelen minner oss stadig på den sannhet som sangeren formulerer slik: «Så mange har navn av å være en kristen, men ånden og ilden har sluknet hos dem». Lignelsen om de ti jomfruer som gikk for å møte brudgommen (Mat 25), er et tydelig eksempel på dette. Kun halvparten av de som bekjente at de var på himmelveien, hadde sin sak i orden med Gud. Menighetene i Efesus og Laodikea (Joh.åp 2-3) er andre eksempel fra Guds ord. Derfor kjenner jeg som predikant ikke til hvordan hjerteforholdet til mine tilhørere er. Det skal være en påminning både fra Guds ord og fra gamle Rasmus, at vekkelsestonen alltid må høre med i vår forkynnelse.

Det betyr absolutt ikke at vi skal gå rundt å mistenke våre kristne medvandrere, at det ikke er samsvar mellom bekjennelse og hjerteforhold. Så sant ikke livet taler annerledes enn bekjennelsen, skal vi anerkjenne hverandre som våre åndelige søsken. Hjerteforholdet er uansett et forhold mellom den enkelte og Gud.

Som kristne, og ikke minst som forkynnere, er vi kalt til å invitere til den store festen i himmelen. Innbydelsen må ut til alle: «Kom for alt er ferdig». (Luk 14) Og til den som bekjenner seg som kristen, oppfordrer Ordet om å be til Gud slik David gjorde: «Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg og kjenn mine mangfoldige tanker, se om jeg er på fortapelsens vei, og led meg på evighetens vei!» (Sal 139)

Jeg er takknemlig for påminningen fra gamle Rasmus Espeland denne onsdagskvelden i april 1986.






torsdag 16. november 2023

Ren og rettferdig himmelen verdig


Jeg ble utfordret av det danske tidsskriftet Nyt Liv, om å skrive om en sang som har betydd noe for meg. Det ble både litt om forfatteren og om mitt forhold til sangen.

Her er artikkelen på norsk:

En av de sangene som er mest sunget på bedehusene i Norge de sist 100 år, er sangen Ren og rettferdig himmelen verdig. Det er en sang som også har betydd mye for meg personlig. Jeg har vokst opp i en kristen heim, og ble med mor og far på bedehuset fra jeg var et lite barn. Denne sangen har fulgt meg gjennom livet, og har vært til hjelp med å holde rett fokus i livet med Jesus.

Ole Brattekaas

Sangen ble skrevet vinteren 1891/92 av en 30 år gammel gardsarbeider fra Telemark i Norge. Gardsarbeideren het Ole Brattekaas og ble født i 1862. Ole vokste opp i en kristen heim, og ikke minst hans mor var en høyst respektert kristen i bygda. Ole valgt imidlertid å gå bort fra Jesus i ung alder. Han hadde ulike jobber på garder i nærheten av heimen. I 1885 kom han som dreng på en gard i nabobygda Drangedal. Her ble han gift Helene Marie Torsdatter.

I 1890 skjedde noe som skulle skake opp familien Brattekaas. En dag i september var en yngre bror av Ole i arbeid ved ei elv i nærheten. Han var uheldig og falt i elva, og livet sto ikke til å berge. Mikkel, som denne ungdommen het, ble bare 25 år gammel. Da meldingen om brorens død nådde Ole, ble det stor sorg. Samtidig skapte meldingen en sterk uro hos ham med tanke på hans sjel. Hva om det var han som hadde druknet, hvor ville han da havne, måtte han spørre seg selv Etter brorens begravelse, fortsatte uroen å øke hos Ole Brattekaas.

Ole Brattekaas (foto Fast Grunn)

De to siste tiårene av 1800-tallet, var det vekkelsestider i de østlige deler av Telemark. En predikant som fikk stå i mange og store vekkelser, var en original forkynner fra Skåne i Sverige. Han het Anders Nilsson og ble født i 1849. Som ung emigrerte han til Amerika, og her ble han frelst. Kort tid etter omvendelsen, kjente han på et kall til å forkynne Guds ord, spesielt for hans egne landsmenn. Han reiste derfor tilbake til Sverige, og ble etter hvert ansatt som forkynner i Vestre Skånes Missionsförening tilsluttet Fosterlandsstiftelsen. Nilsson opplevde å få stå i mange vekkelser i Skåne, men også i Norge.

Svenske-Nilsson, som han ble kalt i Norge, var rosenianer og talte helst om Jesu stedfortredende lidelse. Han hadde også ei lyrisk åre. Av hans mest kjente sanger i Norge, kan nevnes: «Bli blott i sårene frelserens brud» og «Vi må videre frem, her er ikke vårt hjem.» Nilsson sto i en stor vekkelse i Drangedal i 1886. Helene og Ole ble ikke frelst da, men etter brorens død i september 1890, ble som nevnt Ole kalt av Gud. Han klarte ikke å stå imot kallet, og ble frelst i en møteserie som Anders Nilsson hadde i Drangedal, antakelig høsten 1890 eller i 1891.

Kanskje var det Anders Nilssons lyriske åre, som også vekket en tilsvarende hos Ole. For det gikk ikke lang tid etter at Ole ble frelst og kom til evangelisk frihet, før han begynte å skrive kristne sanger. Ofte kom disse til han, mens han gikk og arbeidet på garden. En av disse sangene var den kjente sangen som er nevnt i overskriften. Ole var i arbeid på garden da han plutselig fikk et vers, som skildret hans tilstand overfor Gud. Han hadde ikke papir tilgjengelig. For ikke å glemme ut sangverset, tok han sin lille blyant opp fra lommen, gikk inn på låven og skrev ned følgende vers på låveveggen:

Ren og retfærdig, himmelen værdig

Er jeg i Verdens Frelsere nu;

Ordet forkynder, at mine Synder

Kommes nu aldrig mere ihu.

O, jeg er salig og just fordi,

Sønnen har gjort mig virkelig fri,

Fri fra Nøden, Dommen og Døden

Amen. Halleluja.

Senere skrev Ole Brattekaas to vers til, og sangen ble snart kjent både i Norge og i nabolandene. Ole og Helene flyttet til byen Kragerø sommeren 1892, og ble etter hvert en kjær forkynner av Guds ord. Han var ansatt av Indremisjonen og Det norske misjonsselskap. Høsten 1916 hadde han talt på en basar. Vel hjemme hos vertskapet, falt plutselig hode hans bakover og han døde, kun 53 år gammel. Han opplevde det som han hadde skrevet om i en annen av sine sanger:

Vi må ferdige stå, brudekransen ha på

Og med olje i lampe og kar

Snart så lyder det bud: Du skal møte din Gud

Du skal se ham som sonoffer var.

Mitt vitnesbyrd

Som tenåring opplevde jeg en vekkelsestid, det året jeg gikk på Fjelltun bibelskole i Stavanger. Jeg var med i bedehusets ungdomsforening, sang i kor og var også ofte til stede på vanlige møter. Jeg ville ta min kristendom på alvor og ønsket gjerne å bli en enda bedre kristen enn det jeg syntes jeg var. Dette var en av grunnene til at jeg søkte på bibelskole.

Etter noen uker på bibelskolen, satt jeg på et møte og hørte en medelev sitt vitnesbyrd. Da hun ba, takket hun Jesus for at han hadde tilgitt henne alle hennes mange synder. Jeg satt på stolen og ba litt annerledes. Jeg takket Jesus for at jeg ikke var så stor en synder. Mens jeg ba denne bønnen, kom jeg til å tenke på fariseerens bønn i tempelet:

«Fariseeren sto for seg selv og ba slik: Gud, jeg takker deg fordi jeg ikke er som andre mennesker: røvere, urettferdige, horkarer – eller som denne tolleren. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener.» (Luk 18:11f) Jeg er overbevist om at det var Den hellige ånd som minnet meg på at jeg nå ba slik fariseerens ba. Det ble en vekker for meg, og jeg måtte be slik det står i en annen sang: «Vis meg mine brister så jeg aldri mister nådens legedom»

Det tok ikke lang tid før jeg ble avslørt som en synder, og fikk glede meg i tollerens bønn, «Gud vær meg synder nådig (Luk 18,13). Men det var likevel noe som plaget meg. Det var alle mine forsømmelsessynder. Jeg visste at jeg en dag skulle fram for den hellige Gud, og da forsto jeg at livet mitt slettest ikke hadde vært slik Gud ville det skulle være. Det var gjerninger Gud hadde lagt ferdige for meg som jeg ikke hadde gått i. Livet mitt var så ufullkomment.

Tolleren og fariseeren i tempelet

Litt lenger ut i skoleåret satt jeg på et nytt møte. Han som forkynte Guds ord hadde som tekst Gal 2,20: «Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og ga seg selv for meg.» (Gal 2:20) Predikanten skildret Jesus sitt liv. Jesus gjorde aldri ei synd. Han tenkte aldri en uren tanke. Hans tunge sa aldri noe i strid med Guds vilje. Jesus var lydig mot alt det Gud Fader ba han om å gjøre. Jesus levde et liv som passer inn i himmelens renhet og hellighet. Så fortsatte predikanten med å si at den dagen du tar imot Jesus som din frelser, er det Jesus sitt liv som teller for Gud.

Det var som ei tung bør falt av ungdommens rygg. Evangeliets lys gikk opp for hjertet mitt. Jeg fikk se at «holder ikke min kristendom mål, så holder min Herre Kristus» (Rosenius) Da ble også sangen til Ole Brattekaas en av mine kjæreste sanger. «Ren og rettferdig, himmelen verdig er jeg i verdens frelser alt nu» Her og nå er jeg verdig til å bli med Jesus til himmelen. Ikke fordi jeg har lykkes med min kristendom, jeg er ren og rettferdig ene og alene i Jesus.

Jeg er fri fra alle fordømmelser og anklager. Hadde det vært spørsmål etter noe hos meg, hadde anklagerne hatt rett og fordømmelsen vært helt fortjent. Men jeg er «frelst og salig, fordi Sønnen har gjort meg virkelig fri! Fri ifra nøden, dommen og døden. Amen Halleluja.» Nå har det gått mer enn 40 år siden dette skjedde. Fremdeles kommer tanker om at jeg må lide, kjempe og stride for å få hele gjelden betalt.

Derfor trenger jeg å høre forkynt og å lese i Guds ord, det samme som jeg hørte den gang. «Lammet har vundet, blodet er rundet. Amen Halleluja.» Paulus vitnet også om dette til sine venner i Korint. Han nevnte alt han hadde måttet lide for evangeliets skyld. Forfølgelse, ulykker og tortur. Han hadde også hatt en veldig åpenbaring, der han ble rykket like ikke i himmelen. Men ingen ting av dette var nok, nei, han fikk høre et annet budskap: «Min nåde er nok, for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet.»  Til Filipenserne sa han det så sterkt at han regnet alt sitt eget for skrap, «for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen.» (Fil 3,8-9)

Da er det godt å stemme i med den nyfrelste Ole Brattekaas: «Nu er vi frie, hør og gi akt! Synden på verdens frelser er lagt. Gud nu forkynner nåde for synder. Amen halleluja!»

 

 Nyt Liv sin heimeside: nytliv.dk 







torsdag 9. november 2023

Lite hjelp hos lekmannsbevegelsen?

Ett av de mange bedehusene i Norge, Uskedal bedehus 
(foto Ove Sandvik)

Denne høsten har jeg to ganger møtt en påstand om at det er lite eller ingen hjelp å finne i det lavkirkelige kirkesyn, når menigheter skal organiseres. Og det av sentrale medarbeidere i Misjonssambandet (NLM)!

Første gang var på en intern, men ikke lukket, samling. Her ble det hevde at NLM ikke har noe å bidra med, med sitt lavkirkelige syn, når det gjelder å gi hjelp til nasjonale kirker med å organisere seg. Den andre gangen var i et innlegg på Facebook 03.11.23 av Endre Stene. Her la han ut en lenke til sin nye mastergrad (gratulerer!). Denne har jeg enda ikke hatt kapasitet til å lese. I introen skriver han imidlertid følgende: «For noen år siden ble jeg forsamlingsleder i en misjonssambandsforsamling. Da ble jeg tvunget til å forholde meg til menighetsteologiske problemstillinger (ekklesiologi). Jeg erfarte snart at det var lite hjelp å hente i min egen tradisjon.»

Endre og jeg har stått sammen i mange saker i NLM, ikke minst når det gjelder bibelsyn. Samtidig har vi hatt ulikt ståsted når det gjelder kirkesyn. Slik jeg oppfatter han, har han et «markert frikirkesyn», mens jeg nok kommer inn under det Endre kaller for «den radikale lekmannsbevegelse». Kort tid etter at NLM ble stiftet i 1891, ble ulike kirkesyn årsak til en dramatisk splittelse, kalt ordinasjonsstriden. Det store flertallet av NLMs misjonærer i Kina, ønsket en kirkeordning og liturgi tilsvarende Den norske kirke i de nye menighetene i Kina. De ønsket også ordinasjon av de mannlige misjonærene. Dette var et overveldende flertall av lekfolket i Norge imot. De ville ha minst mulig faste former og ingen ordinasjon. Striden endte i 1901 med at omtrent halve misjonærflokken sa opp sin stilling, og de fleste av dem gikk over i Misjonsselskapet.

Senere var det et lite mindretall i NLM som tenkte frikirkelig, mens det store flertallet fulgte hovedtrekkene i Ludvig Hopes kirketenkning, som Endre Stenes masteroppgave er en analyse av. Senere var flere sentrale ledere i NLM markerte i sin veiledning om dette, med tilslutning til hovedtrekkene i Hopes syn. Det er nok å nevne navn som Tormod Vågen, Steinar Hunnestad, Oscar Handeland, Jon Kvalbein og Josef Tungland.

Like før årtusenskiftet, skjedde en nyorientering i NLM. Da ble det fra sentralt hold åpnet for impulser fra amerikanske kirkevekstmenigheter. Arne Helge Teigen som har vært Endre Stenes veileder for mastergraden, skriver i en Facebook kommentar under Endre Stenes innlegg: «De siste tjue årene (og før det) er praksis i lavkirkelige kretser preget av at man temmelig pragmatisk og selektivt plukker fra amerikanske kirke-bevegelser. Det har bidratt til fragmentering i norsk kristenhet, bestemt av diverse teologiske og kirkelige preferanser og ditto amerikanske kirker eller bevegelser.»

Samtidig som det ble åpnet vide dører for disse impulser, ble det nesten slutt på profilforedrag og bibeltimer om NLMs opprinnelige kirkesyn. Jeg er redd for at dette har ført til at den siste generasjon misjonsvenner mer eller mindre er fremmed for det radikale lekmannssynet, der forkynnelse er hovedsaken og der vekkelse, det allmenne prestedømme og nådegavenes frie løp er sentrale deler. Jeg håper jeg tar feil, men jeg frykter for at noe vesentlig «er blitt borte på veien».

Oscar Handeland og Steinar Hunnestad var profilerte
ledere med et radikalt lekmannssyn.
(foto ukjent)

Endre Stene skriver at det var lite å hente som forsamlingsleder hos det radikale lekfolket. Det stemmer nok med hans frikirkesyn. Selv finner jeg veldig mye hjelp i dette radikale kirkesynet. Jeg vokste opp i en forsamling på bedehuset på Jørpeland. Her hadde de fleste misjonsorganisasjoner sine møter. De fleste NLMere gikk sjelden og aldri i gudstjenestene i Den norske kirke (DNK). De hadde sin åndelige heim på bedehuset, med forkynnelse og nattverd i De helliges samfunn.

Etter hvert som bånda mellom DNK og staten ble løsere og til slutt også brutt, og DNK ble liberal i vedtaks form, var det naturlig også å starte med konfirmasjon og dåp på bedehuset. Prinsipielt kunne dette skjedd mye tidligere. Men da dette skjedde kom det fram det jeg har kalt en mindreverdighetsfølelse for arbeidet på bedehuset. Da var det plutselig mange som mente at vi ikke kunne drive som før. Nå måtte vi bli frikirke med faste former og liturgier, og hierarkiske strukturer, var de nye toner. Mange av disse var sterkt påvirket av megakirker i USA, noe som burde vært helt fremmed for bedehusfolket.

Jeg er veldig takknemlig for at vi får samle mye folk på søndag formiddagsmøtene i mange av bedehusene våre. Det er en stor oppmuntring å komme rundt på ulike bedehus og møte folk i alle generasjoner. Her får vi ikke minst nå mange i generasjonen(e) under 50 år, noen som vi har hatt vanskelig å nå i vår vanlige virksomhet. Det er flott at de unge familiene vil ha både forkynnelse, nattverd, dåp og konfirmasjon på bedehuset.

Samtidig må vi ikke bli historieløse. Vi har vårt kall i NLM, som en vekkelsesbevegelse i Norge og på misjonsmarken – «Verden for Kristus». På Hans Nielsen Hauge sin tid, var gudstjenesten søndag formiddag stort sett den eneste samlingen om Guds ord. Og der var presten «pytt og panne». Da vekkelsen brøt på, ble nådegavene frigjort og vekkelsesfolket innså at det er for lite å samles kun søndag formiddag. Vi trenger mere mat!

Vekkelsen og den åndelige matlyst kan ikke noen mennesker produsere. Det er et verk av Guds ord ved Den Hellige Ånd. Det underet kan skje også i vår tid. For Gud er den samme. Menneskene er de samme syndere som før. Den Hellige Ånd er den samme. Om dette underet skjer, tror jeg det vil vise seg at idealene fra den radikale lekmannsbevegelse vil stå seg godt.






mandag 6. november 2023

Knut Fjelde og Samemisjonen

Ullandhaug (foto nb.no)

Knut Fjelde var bonde på Fjelde på Jørpeland, før han solgte garden og flyttet til Ullandhaug. Han var bror til min tippoldefar Torbjørn Fjelde og var sentral i Samemisjonens arbeid i Rogaland.

I denne artikkelen skal vi bli bedre kjent både med Berta og Knut Fjelde og med samemisjonens arbeid.

Knut den fjerde

Åsa og Nils Fjelde var bønder på Øvre Fjelde bruk 3. Nils overtok garden etter sin far da han døde. Nils var da kun19 år gammel. Faren til Nils, Torbjørn Fjelde, vokste opp på en husmannsplass på Helgøy i Ryfylke og kjøpte bruk 3 på Fjelde i 1785. Åsa kom fra Breivik på Bersagel og ble gift med Nils i 1823.

I heimen på Fjelde kom barna tett, og da Knut ble født som sistemann, var han nummer 11 i rekken. Av de 11 barna som mor Åsa fødte, døde seks som små. Tre av disse var jenter, og alle tre het Kari. De tre guttene som døde, het alle Knut, så da barn nummer 11 ble født, var han altså den fjerde av barna som fikk navnet Knut. Det var ikke uvanlig på denne tiden at barn fikk samme navn som avdøde eldre søsken. Tradisjonen med oppkalling etter besteforeldre var sterk. Første gutten skulle kalles opp etter farfar, mens den andre skulle ha navnet til morfar. Tilsvarende for jentene.

Fra Øvre Fjelde 1962 (foto widerøe)
Fra Grimsli (foto Folk i Strand)

Åsa og Nils sin eldste sønn het Torbjørn. Han ble gift med Stenvor Rodabakken i 1855, og disse drev garden sammen med hans foreldre i noen år. Senere ble noe av garden skilt ut. Da drev Åsa og Nils den ene delen, og sønnen Torbjørn den andre. Da Nils døde i 1872, fikk Torbjørn sin del bruksnummer 4, mens den andre delen beholdt bruk 3. Denne var det Knut som overtok.

Knut ble født i 1848, og ble gift med Berta Laurentse Grimsli i 1872. Berta var da kun 18 år gammel. Hun vokste opp på husmannsplassen Grimsli, i enden av Liarvatnet i Jørpelandsdalen. Hennes foreldre fikk seks barn, hvorav tre døde som små. Bertas eldste bror ble gift til Tungland, og ble oldefar til bl.a. Tore og Josef Tungland. Bror nummer to, overtok husmannsplassen i Grimsli.

Jeg har dessverre ikke funnet noe bilde av Berta og Knut Fjelde.
Dette er Knut sin bror Torbjørn Fjelde, og kona Stenvor.
(foto privat)

Tre år etter at de var gift, hadde Berta og Knut tre kyr, ett ungdyr og 12 sauer. De sådde bygg, havre og potet. I tillegg drev Knut med fiske i Ryfylkefjorden. Berta og Knut fikk sju barn, hvorav seks fikk vokse opp. Den sjuende i søskenflokken skulle få en tragisk skjebne. Dette var ei jente som het Birgitte, og som ble født i 1891. Da hun var tre år gammel, klarte hun å klatre opp på loftet uten at foreldrene var klar over det. På loftet var det ei luke i gulvet over ovnen på kjøkkenet, for å slippe opp damp. Da Birgitte klatret opp på loftet, sto ei stor gryte med kokende vann på ovnen, og lemmen var åpen. Birgitte krøp bort til hullet, og falt ned fra taket og rett oppi den kokende gryta. Hun ble tatt opp av vannet umiddelbart, men døde av brannskader under store smertet, ett døgn etter.

Fra Aftenbladet 25.05.1894

Til Ullandhaug

Mot slutten av 180-tallet var det mange småbønder i Ryfylke, som fikk kjøpt seg en noe større gard på bylandet. Dette var noe som fristet også Berta og Knut, og da en gard på Ullandhaug kom for salg på nyåret 1897, slo de til. De kjøpte Olai Jonassens gard for kr.21.000,-. Denne hadde bruksnummer 3, på gardsnummer 24. Garden grenser mot Universitetet. Garden på Fjelde ble solgt til Thore Fjelde, som overlot den til sønnen Kristoffer og hans kone Serina. Serina og Kristoffer var farmor og farfar til Kristoffer og Gerhard Fjelde.

Fra Aftenbladet 06.04.1897

På Ullandhaug skulle familien Fjelde få et spesielt forhold til en familie fra Meløy i Nordland. Fem av søsknene Fjelde ble gift med fire søsken Sivertsen fra Meløy. Alle ble bosatt i Stavanger-området. Berthe Serine (f.1874) ble gift med Othilus Tobias Svanberg Sivertsen (f.1875) i 1904. De bodde på Ullandhaug. Neste var Anne (f.1876) som giftet seg med Othilius i 1916, etter at Berthe Serine døde 2. oktober 1916. De bodde på Buøy. Lina (f.1879) ble gift i 1909 med Alfred August Zahl Sivertsen (f.1884). De bodde først på Ullanhaug, men flyttet senere til Søre Sunde. Nilsine (Sina) (f.1883) ble gift i 1908 med Olaus Martin Johan Sivertsen (f.1882). De bodde først på Ullenhaug, men flyttet senere til Vassøy. Adolf Kristian (f.1893) ble gift i 1914 med Inga Leonarda Zahl Sivertsen (f.1891). De bodde på Ullandhaug, men flyttet til Søre Sunde.

Berta og Knut Fjelde sin svigersønn Othelius Sivertsen
(foto privet)

Den eneste av barna til Berta og Knut som ikke ble gift med en fra Sivertsen-familien, var Knut (f.1885). Det var Knut jr. som kom til å overta garden etter foreldrene. Han ble gift i 1916 med Serina Jøssang (f.1892). Serina var søster til bl.a. Vilhelm og Thorvald Jøssang. Knut døde i ei ulykke i 1938. Han skulle fikse noen takstein, og falt ned fra taket og brakk nakken. Serina fortsatte å drive garden, til en av barna overtok. Hun ble 100 år gammel, og var aktiv i misjonsarbeidet til det siste. En av dere 10 barn, Karsten (f.1918), omkom i ei mineulykke på Ullandhaug 16. mai 1945.

Kristenliv på Ullandahaug

Jeg kjenner ikke til hvorvidt Berta og Knut var kristne da de flyttet til Ullandhaug. Den første møteannonsen der Knut Fjelde er nevnt, er i Aftenbladet 29. januar 1906. Da var det et vitnemøte i heimen til Berta og Knut. Det neste møtet i heimen deres var annonsert 21. mars 1906, med Tjellesvig som taler. Han reiste for Kinamisjonen. Ifølge Straume var det lite kristenliv i bygda rundt århundreskiftet. Men i 1906 ble det en vekkelse over Ullandhaug og Tjensvoll ved Svend Foldøen. En av dem som da ble frelst, var S. G. Roaldsø som skulle bli en nær medarbeider av Knut i Samemisjonen. Siden Knut arrangerte møte før vekkelsen, regner jeg med at han og Berta var kristen før vekkelsen kom.

Fra Aftenbladet 29.01.1906
Fra Aftenbladet 08.03.1909

Jeg har ikke funnet noe stoff om vekkelsen ved Foldøen på Ullandhaug og Tjensvoll, men neste vekkelse som gikk over disse bygdene kom i 1911. Da var det Thorvald Ladstein, Olaus Østebø og Elisabet Hovda fra Kinamisjonen som var forkynner. De hadde stått i en vekkelse på Hinna og fortsatte nå på Ullandhaug og Tjensvoll. Her fikk de kontakt med presten i Hetland, Jens Otterbech, som støttet fullt og helt opp om vekkelsen. Etter tiden på Ullandhaug, bad Otterbech forkynnerne komme til Dusavik og Randaberg, og vekkelsen fortsatte der. Otterbech skulle bli en nær medarbeider til Knut Fjelde, noe jeg kommer tilbake til under.

Ullandhaug bedehus (foto Norsk Folkemuseum)

Kristenflokken på Ullandhaug ble ikke stor, men etter vekkelsen i 1911, bestemte de seg for å bygge et eget bedehus. Dette sto ferdig og ble innviet 21. september 1913. Egenkapitalen før bygging var på kr.332,75, så kristenfolket måtte ta opp et banklån på kr.1830,00 for å få ferdig bedehuset. Dette lånet ble øket med kr.350,- i 1915 da det ble innlagt elektrisk strøm. Økonomien skulle bli et problem for bedehuset fram mot midten av 1920-tallet. På gavelistene for bedehuset, var det 5-7 navn som gikk igjen, jeg antar at Knut Fjelde var ett av dem. I 1919 gikk det en stor vekkelse over Tjensvoll ved Kinamisjonens emissær Bjørn Åsebø. Kanskje ble folk fra Ullandhaug berørt av den vekkelsen, for flokken på bedehuset økte og dermed også møtevirksomheten. I 1926 var flokken på Ullandhaug bedehus fordoblet i forhold til noen år tidligere. Den siste vekkelsen jeg har funnet omtalt på Ullandhaug, var i 1932 ved Indremisjonens forkynner Halvar Kleppa.

Leder i Samemisjonsforbundet

Det var Kinamisjonen som var Berta og Knut sin organisasjon. Berta var med i en kvinneforening for Kinamisjonen på Ullandhaug. I 1907 kom Jens Otterbech som ny prest i Hetland. Otterbech var født i Finnmark som prestesønn, og hadde sitt første prestekall i Kistrand i Porsanger. Her ble han umiddelbart engasjert i arbeid for den samiske befolkningen. Han var opptatt av deres helsetilstand, deres rettigheter, men først og fremst av å gi dem Guds ord. Han var sterkt kritisk til myndighetenes fornorskningsprosess overfor samene, men måtte også tåle kritikk fra sameaktivister som Edvard Masoni og Elsa Renberg. Sammen med presten i Lebesby, Guldbrand Tandberg, startet han et samisk oppbyggelsesblad som het «Sami Usteb», på norsk «Lappernes venn».

Jens Otterbech og to av barna (foto wikipedia)

Etter et kort opphold på Nordmøre, kom han altså til Hetland i 1907. Mange av de radikale lekfolket i Rogaland sperret nok øynene opp når de hørte Otterbech tale, og da de ble kjent med hva han sto for. Han var sentral i forkynnelsen og hadde en klar vekkertone. Flere av de eldre som husket Lars Oftedal i sin glanstid, syntes det var mye av samme tone i Otterbech sin forkynnelse. Otterbech var også radikal i sitt kirkesyn, og arbeidet for at både nattverden og dåpen skulle bli fri. Han deltok også på misjonsfolkets ordinære møter, også på Ullandhaug.

I 1888 stiftet biskop J. N. Skaar misjonsorganisasjonen Norsk Finnemisjon. Den nevnte presten i Lebesby, Guldbrand Tandberg, var en av denne organisasjonens første reisepredikanter, før han ble prest i Lebesby i 1897. Norsk Finnemisjon hadde et selvsupplerende styre og var prestedominert. Da Otterbech kom til Hetland, fikk han 17. oktober 1909 stiftet Stavanger krets av Finnemisjonen. Otterbech var imidlertid sterkt kritisk til at ikke misjonsfolket hadde organisatoriske rettigheter, i og med at hovedstyret var selvsupplerende.

Fra Aftenbladet 26.08.1908

Da hovedstyret ikke var villig til å endre dette, valgte Otterbech og hans venner i Stavanger, samt flere uavhengige samemisjonsforeninger på Vestlandet å stifte en ny organisasjon som fikk navnet Det norske lutherske Finnemissionsforbund. Navnet mer enn antyder en tilknytning til Kinamisjonsforbundet. Finnemisjonsforbundet fikk en demokratisk oppbygning og var en typisk lekmannsorganisasjon. I 1913 opphevet Norsk Finnemisjon sitt selvsupplerende styre, og ble en demokratisk organisasjon som alle andre misjonsorganisasjoner i Norge. Etter dette begynte en langsom prosess mot å slå sammen de to samemisjonsorganisasjonene. Dette skjedde imidlertid først på et møte i Bergen 4.-6 juli 1925, under navnet Norges Finnemisjonsselskap. Da var imidlertid Otterbech død. Han fikk kreft og døde i 1921, kun 53 år gammel.

Knut Fjelde ble en nær medarbeider til Jens Otterbech. Han ble engasjert som frivillig forkynner og besøkte blant annet Tau i 1911. I 1913 ble han valgt inn i kretsstyret, og var kretsens kasserer i perioden 1913-1926. Flere av hans barn og svigerbarn var også engasjert i misjonsarbeidet. Svigerdatteren Serina fra Jøssang, skrev noen andakter til Lappernes Venn i 1918-20.

Dette er det som er igjen av Knut Fjeldes gard på Ullandhaug.
Gult område med rød dråpe. (kart: seeiendom.no)

Siste år

I 1909 kjøpte nevøen til Knut, Tore Fjelde og hans kone Eli og tre av deres barn, nabogarden til Berta og Knut på Ullandhaug. Eli og Tore (mine oldeforeldre) var også kristne, og ble en god støtte for Berta og Knut de få årene Eli og Tore bodde på Ullandhaug. De flyttet imidlertid til Madla allerede i 1912/13 og videre til Stavanger og tilbake til Jørpeland i 1920.

I 1913 var det en stor ekspropriasjonssak på Ullandhaug. Stavanger Radio skulle bygge 10 store master på eiendommene til blant andre Knut Fjelde og noen av hans svigersønner som hadde slått seg ned i området. Mastene ble bygget i 1914, men ble revet igjen i 1935. Mastene ble på folkemunne kalt «hyleren på Ullandhaug». To av svigersønnene mistet hele sin eiendom, mens en tredje og Knut selv mistet deler av eiendommen. Men for Knut og svigersønnen Alfred, ga det som skjedde også noen arbeidsinntekter. De fikk i oppdrag å opparbeide vei til og gjerde rundt mastene.

Fra Aftenbladet 16.12.1938
Berta og Knut Fjeldes barnebarn (foto Våre Falne)

Berta og Knut overlot garden til sønnen Knut jr. da senior ble pensjonist. De gamle ble imidlertid boende på gården. Som pensjonist var han en kort periode medlem av fattigstyret i Hetland kommune. Da Knut sluttet som kasserer i Samemisjonen, var han blitt 77 år gammel, og antakelig svekket til helsen. Året etter, i 1927 fikk han lungebetennelse og døde 2. mars. Han ble begravet fra Hetland kirke 10. mars. Berta overlevde mannen med 12 år, og døde 25. september 1939. Hun ble 88 år gammel.


Andakt av Serina Fjelde Lappernes Ven nr.21 1918
Andakt ved Serina Fjelde Lappernes Ven nr.20 1920


Kilder:

Adolf Steen: Finnemisjonen 75 år (1963)

I. P. Våland m.fl.: Frue kirke 100 år (1954)

Jakob Straume: Kristenliv i Rogaland (1957)

Jan Alsvik: Folk i Strand (1995)

Jens Otterbech m.fl.: Finnmarken for Kristus (1915)

Jens Otterbech og Johs Hidle: Fornorskningen i Finmarken (1917)

Jens Otterbech: Gudsrikets historie. Lærebok for ungdomsskolen (1922)

Jens Otterbech: Kulturverdier hos Norges Finner (1920)

Jens Otterbech: Misjonstanker fra bibelen (1911)

Jens Otterbech: Til det land jeg vil vise deg. Prekensamling utgitt etter hans død. (1923)

Johannes Daasvand: Dåpen fri (1922)

Johannes Kleppa: Reise i bedehusland. Rogaland (2003)

Just Qvigstad: Norsk Finnemisjonsselskap 1888-1914 (1914)

Lærere ved Indremisjonens bibelskole: Daglig brød (1934)

Oscar Handeland: Det Norske lutherske Kinamisjonsforbund gjennom 50 år (1941)

S. Heiervang: Norges Finnemisjonsselskap ved 60-års jubileet (1948)

Svein Torger Salomonsen: Kistrands radikale prestefamilie (Finnmark Dagblad 16.05.2002)

 

Aftenbladet 15.10.1959: Samefolket har trofaste venner i Stavanger.

Alfred Hauge: Han talte samenes sak. (Aftenbladet 16.08.1968)

Trond Gabrielsen: Hans Smith: Presten Jens Otterbech in memoriam (finnmarkforlag.no)

Aftenbladet.no

Dagen.no

Digitalarkivet.no

Geni.no

Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Nbl.snl.no

Tastahistorielag.no

Wikipedia.org