tag:blogger.com,1999:blog-6290112275200891569.post2802841577548379681..comments2024-03-14T22:57:17.627+01:00Comments on Ove Sandvik: KRIK og CalmeyergataOve Sandvikhttp://www.blogger.com/profile/04351879230722059175noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6290112275200891569.post-87342350123156809692020-06-30T22:59:35.116+02:002020-06-30T22:59:35.116+02:00Takk for tilbakemelding Petter. Takk for tilbakemelding Petter. Ove Sandvikhttps://www.blogger.com/profile/04351879230722059175noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6290112275200891569.post-73782455278843987652020-06-29T11:27:10.542+02:002020-06-29T11:27:10.542+02:00I nyeste nummer av Sambåndet (06-07/20) handler le...I nyeste nummer av Sambåndet (06-07/20) handler lederen om denne saken. Teksten er skrevet før blogginnlegget, men kan likevel oppleves relevant som en respons til det. Mvh Petter Olsen, asnvarlig redaktør for Sambåndet<br /><br />Mindre Krik <br /><br />Kristen idrettskontakt (Krik) har holdt seg akkurat innenfor grensen til å unngå et direkte brudd i samarbeidet med skoleeierne ImF, NLM og Normisjon. Slik må vi tolke reaksjonene som er kommet etter at Krik nå har tatt ett skritt videre i arbeidet med å definere konsekvensene av vedtaket fra i fjor høst om at frivillige leirledere i Krik kan være samboere eller homofilt samlevende. <br /><br />Ifølge landsstyrevedtak 25. mai skal «verdidokumentet alltid bli vektlagt i sin helhet når noen skal ansettes i Krik, og særlig i stillinger som innehar lære- og undervisningsansvar». Om samlivsetikk sier verdidokumentet at «Krik løfter opp ekteskapet mellom mann og kvinne som Guds gode ordning for samlivet». <br /><br />Generalsekretær-stillingen anses å ha et «lære- og undervisningsansvar». Prestestillingen og den ansvarlige for leirvirksomheten kan også bli plassert i denne kategorien. Ifølge Dagen har Krik også signalisert at de ikke vil benytte forkynnere som lærer i strid med verdidokumentet i samlivsetikken. Ellers presiserer generalsekretær Silje Bjørndal at de vil vurdere hvilke forventninger de skal stille ut fra stillingens formål, noe som også er et krav i likestillings- og diskrimineringsloven. Samboere og homofilt samlevende kan bli ansatt i andre typer stillinger enn de nevnte. <br /><br />Likheten mellom Krik og misjonsorganisasjonene i denne saken er at man må oppfylle lovens kriterier for i det hele tatt å kunne ha forventninger til ansattes samlivsform. Ulikheten – og det vi vil anse som svakheten til Krik – er at den ovenfor siterte formuleringen om ekteskapet er mindre presis og mindre forpliktende enn bedehusorganisasjonenes ordlyd. Hvilken konkret forpliktelse for Krik ligger det i å «løfte opp ekteskapet mellom mann og kvinne»? Hvor tydelig veiledning kan man forvente at Krik gir ut fra en slik formulering? Hvor snevert vil «lære- og undervisningsansvar» kunne bli definert? <br /><br />Ekteskapsdiskusjonen i Krik startet allerede høsten 2018. Både ImF og NLM har vært tydelige på at fjorårets kulminering i landsstyre og påfølgende landsmøte og avklaringene rundt denne, har svekket samarbeidet med Krik. At ImF-eide Bildøy bibelskole allerede i søknad om ny læreplan datert februar 2019 fjernet Krik-navnet fra idrettslinja – uten at det innebar et formelt brudd – tyder på at skolen mener å ha lite å tape på en svakere kobling til Krik. Vi vil tro at andre skoler nå vil følge i samme spor. <br /><br />Lenke til sambåndet.no: http://www.sambaandet.no/2020/06/29/mindre-krik/ <br /><br />PeOhttps://www.blogger.com/profile/05926445665893171307noreply@blogger.com